Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt

Analizējot pasažieru pārvadājuma datus, Jelgavā monitorēs sabiedriskā transporta ietekmi uz vidi ilgtermiņā

Latvijas Lauksaimniecības universitāte (LLU) īsteno  pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis 2020” finansēto Eiropas Pētniecības telpas sadarbības tīkla starptautiskās sadarbības projektu “Individuālie mobilitātes budžeti kā sociālais un ētiskais pamats oglekļa emisiju samazināšanai” (MyFairShare). Jelgavas pašvaldība šajā projektā ir sadarbības partneris, īstenojot monitoringu sabiedriskajā transportā, lai aprēķinātu tā ietekmi uz vidi, informē Jelgavas pašvaldības Attīstības un pilsētplānošanas pārvalde.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Patlaban SIA “Jelgavas autobusu parks” veic pilsētas iedzīvotāju pārvietošanās monitoringu sabiedriskajā transportā un aktivitāte tiek īstenota divās daļās. Sākotnēji SIA “Jelgavas autobusa parks” ir apkopojis un sagatavojis vēsturiskos datus par 2017. gadu. Šajos datos ir atspoguļots, kādos maršrutos, kuros mēnešos un laikos, kādas sociodemogrāfiskās kategorijas iedzīvotāji – skolēni, strādājošie, seniori un dažādu atvieglojumu saņēmēji (bāreņi, represētie, cilvēki ar īpašām vajadzībām) – ir pārvietojušies Jelgavas sabiedriskajā transportā pirms nepilniem pieciem gadiem, kur pārvadāto pasažieru skaits ir bijis 2,98 miljoni gadā.

Otrā daļa, kura vēl tiek īstenota, ir aktuālo datu apkopošana par 2022. gadā pirmajā ceturksnī – janvārī, februārī un martā – pārvadāto pasažieru skaitu ar tādu pašu atspoguļojumu kā 2017. gada datiem. Taču šiem datiem papildu tiks pievienota informācija, ar kāda veida autobusu, proti, dīzeļdzinēja darbināma vai ar elektrību darbināmu pasažieri pārvadāti, jo no 2021. gada 18. novembra Jelgavā sāka kursēt 4 jauni elektroautobusi, kuru mērķis ilgtermiņā ir oglekļa emisiju samazināšana.  Salīdzinot vēsturiskos datus ar esošajiem datiem, projektā būs iespējams secināt, kā ir mainījušies cilvēku pārvietošanās ieradumi, kurās nedēļas dienās un stundās ir lielākais pārvadāto pasažieru skaits, kā arī, kādu ietekmi uz maršrutu piepildījumu atstāj pilsētas ekonomiskā attīstība un Covid-19 pandēmijas izplatība. Iegūtā informācija dos redzējumu par Jelgavas siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšanas monitoringu un ļaus prognozēt datus līdz 2030. gadam.

Pētniecības un inovāciju programmas “Apvārsnis 2020” finansētā Eiropas Pētniecības telpas sadarbības tīkla (ERA-NET COFUND – European Research Area Network) starptautiskās sadarbības projekta Nr. ES RTD/2021/14 “Individuālie mobilitātes budžeti kā sociālais un ētiskais pamats oglekļa emisiju samazināšanai” (Individual Mobility Budgets as a Foundation for Social and Ethical Carbon Reduction) (MyFairShare) ideja balstās pētījumos, kuros pētīta pietiekamības principu piemērojamība, lai mainītu cilvēku mobilitātes ieradumus, piemēram, izmantojot individuālos mobilitātes budžetus. Pasaules pieredze rāda, ka transporta emisijas var efektīvi samazināt, ierobežojot kvotas intensīviem transporta veidiem, taču šādi pasākumi tiks akceptēti tikai tad, ja individuālā oglekļa emisijas kvotu daļa tiks uztverta kā taisnīga.

Foto: Jelgava.lv

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.