Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 0.45 m/s, D-DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Eksperiments: ceļā cauri Jelgavai 21 luksofors

Katrs, kurš brīvdienās nolēmis apmeklēt Tērvetes Dabas parku, vasarās dzīvo lauku mājās Dobeles pusē vai cita iemesla dēļ savā automašīnā šķērsojis Jelgavu, sastapies ar dāsni izvietotajiem luksoforiem un pārdomājis pilsētas satiksmes organizāciju. Neapšaubot drošības nozīmi, rodas jautājums par to, cik šie drošības pasākumi ir racionāli, pamatoti un cik ļoti tie traucē vienlaidus transporta kustību. Lai noskaidrotu, cik lielas neērtības Jelgavas luksofori sagādā autobraucējiem, laikraksts «Diena» apbruņojās ar hronometru un devās eksperimentā.Iebraucām Jelgavā ap pulksten 19 no Ozolnieku puses. Pirmais luksofors mūs sagaida dažu sekunžu braucienā no pilsētas robežas, tas ir mirgojošs un neliek apstāties. Vēl pēc pusminūtes esam pie Loka maģistrāles. Šeit sagaida otrais luksofors, tas rāda sarkano gaismu, tiesa, jāstāv tikai astoņas sekundes, un tad ap desmit sakrājušos auto bariņš turpina ceļu pilsētas centra virzienā.Nākamais luksofors – Rīgas ielas krustojums ar Pērnavas ielu – arī veiksmīgi iededzis zaļo gaismu, vēl pēc desmit sekundēm nonākam pie Strazdu ielas luksofora, kas arī ļauj braukt neapstājoties. Vēlāk piebraucām pavērot šā luksofora darbību, jo nešķita, ka šī mazā ieliņa būtu ar tik intensīvu satiksmi, ka jāaptur mašīnu plūsma Rīgas ielā. Zaļā gaisma dega pusotru minūti, bet sarkanā – pusminūti, tiesa, tikai pie trešā «sarkanā» Rīgas ielu šķērsoja velosipēdists, divi iepriekšējie nevienam nebija vajadzīgi. Kādēļ tad jāaptur autoplūsma galvenajā Jelgavas ielā un vai nav kādi citi risinājumi, netapa skaidrs. Pie lielveikala obligāti jāapstājasTirdzniecības centru «Valdeka» rūpīgi sargā divi luksofori. Pirmais rāda zaļu gaismu, otrs – sarkanu. Šeit mēs stāvam aptuveni minūti. Drīz esam pie Kalnciema ceļa, tur gaidām 35 sekundes, turpinām ceļu, veiksmīgi šķērsojam krustojumu ar Brīvības bulvāri, kur nu jau astotais luksofors rāda zaļo gaismu, pārbraucam pāri Driksas upei un šķērsojam krustojumu ar Čakstes bulvāri, kur arī luksofora gaismas signāli ļauj braukt. Aiz Driksas šķērsojam krustojumu ar Akadēmijas ielu, kur luksofors lūdz mūs uzkavēties 20 sekundes, tālāk pie Katoļu ielas luksoforu gājēji nav iedarbinājuši, bet pie Pasta ielas stāvam 40 sekundes. Mātera ielas krustojuma nu jau 13. luksofors vēlīgi ļauj braukt, arī luksofors pie Annas baznīcas mūs neaptur, bet pie krustojuma ar Krišjāņa Barona ielu uzkavējamies 20 sekundes. Nākamais luksofors sagaida pie lielveikala «Iki», kur stāvam 15 sekundes, pie Dobeles šosejas krustojuma ar Lielo ielu apstājamies uz 10 sekundēm, krustojumā ar Satiksmes ielu stāvam 40 sekundes. Pie Rūpniecības ielas esam spiesti apstāties uz 20 sekundēm, bet nākamie luksofori pie 4. un 5. līnijas draudzīgi rāda zaļo gaismu. Vēl nepilna minūte ceļā, šķērsojam 6. līniju, un tad jau klāt arī ir tilts pār Svētes upi un Jelgavas robeža. Zaļais vilnis – tikai centrālajā ielāCeļā pavadītas 14 minūtes un 40 sekundes, veikti 8,8 kilometri un sastapts 21 luksofors, pie kuriem stāvētas gandrīz četrarpus minūtes jeb apmēram trešā daļa no kopējā laika, nerēķinot ieskriešanās un bremzēšanas kavējumus. Ja aprēķina vidējo luksoforu blīvumu, katros 400 metros braucēju sagaida vidēji viens luksofors, tiesa, pilsētas centrā tie ir «sastādīti» blīvāk, kas saprotami. Intereses pēc nobraucam arī atpakaļceļu līdz Jelgavas robežai Ozolnieku virzienā. Attālums tas pats, ceļā pavadītais laiks, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus, – 13 minūtes un 50 sekundes.Zaļais vilnis ir manāms tikai centrālajā ielā. Lai to pārbaudītu, atgriezāmies uz Kalnciema ceļa, apgriezām mašīnu un šķērsojām Rīgas ielu, apstājoties pie luksofora sarkanā signāla. Jau pēc dažiem desmitiem metru aiz «Statoil» benzīntanka ir krustojums ar Brīvības bulvāri, kur arī jāapstājas pie sarkanā. Braucam atpakaļ uz centru pāri Lielupei un Driksai, tur apgriežamies, braucam atpakaļ un apstājamies pie sarkanā signāla Rīgas un Brīvības bulvāra krustojumā, tad griežam pa labi uz Brīvības bulvāri un braucam līdz Garozas ielai. Atkal sarkans. Zaļo vilni neizdevās noķert arī citās ielās, piemēram, Rūpniecības ielā.Negrib pilsētu sadalīt divās daļāsJelgavas Domes priekšsēdētāja vietnieks Vilis Ļevčenoks «Dienai» paskaidroja, ka Lielajā ielā starp Čakstes bulvāri un Dambja ielu zaļais vilnis darbojas jau no 2005. gada, tomēr rekonstrukcijas dēļ tas ir daļēji «nojaukts». Tiekot strādāts pie zaļā viļņa izveidošanas arī starp Pērnavas ielu un Kalnciema ceļu. Dobeles šosejas rekonstrukcijas laikā krustojumos ar 4. un 5. līniju uzstādīti luksofori ar transportlīdzekļu fiksēšanas un uzskaites detektoriem, un šāda sistēma tiek veidota arī Raiņa un Lielajā ielā. Transporta plūsma Lielajā ielā ir ārkārtīgi augsta, taču pilsētas iedzīvotāju interesēs neesot pārvērst centrālo ielu par tranzīta maģistrāli, sadalot pilsētu divās daļās.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.