Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 2.95 m/s, D-DA vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

JAP prasa 250 latu pirms sēšanās pie autobusa stūres

«Pārkāpums ir būtisks!» tā par SIA «Jelgavas Autobusu parks» (JAP) ieviesto praksi, šoferiem regulāri ar savu naudu liekot atbalstīt uzņēmumu, saka Rīgas Reģionālās valsts darba inspekcijas vadītāja Baiba Puķukalne. Pārkāpumus, par kuriem svētdien ziņoja TV3 raidījums «Nekā personīga», uzticēts vētīt galvaspilsētas inspektoriem, bet vietējā nodaļa skaidro – šogad par JAP darbu nav saņemta neviena sūdzība. Lai gan raidījumā atzina, ka par nelikumīgo sistēmu zinājis, šonedēļ padotā JAP valdes locekļa Pētera Salkazanova paskaidrojumus prasīšot arī pašvaldības kapitāldaļu turētāja pārstāvis JAP Jelgavas mērs Andris Rāviņš. Nodrošinās pret pārkāpumiemKā raidījumam «Nekā personīga» stāstījuši divi aptaujātie šoferi, kas darbu JAP pametuši drīz pēc tā sākšanas, prasīto naudu uzņēmums izmanto kā efektīvu soda veidu, lai jau iepriekš nodrošinātos pret darbinieku vēl neizdarītājiem pārkāpumiem. Piemēram, ja rodas degvielas pārtēriņš vai maršrutā nav iekasēta pēc plāna paredzētā nauda par biļetēm, tā tiek atvilkta no darbinieka iemaksātās 250 latu drošības naudas. Ik mēnesi darbiniekam no savas kabatas tā atkal jāpapildina līdz prasītajam 250 latu apmēram. «Es piecas darba dienas braucu pa maršrutiem. Tikai vienā dienā iekļāvos degvielas patēriņā. Tur bija uzlikti kaut kādi nenormāli plāni, kurus reāli es, godprātīgi strādājot, izpildīt nevaru,» sacījis viens no šoferiem.Pašam grūti limitu «pārbraukt» «Drošības maksu prasām jau 18 gadu garumā,» pirmdien sarunā ar «Ziņām» vaļsirdīgi stāsta un raidījumā vēstīto apstiprina JAP valdes loceklis P.Salkazanovs. Kamēr pārkāpumus neapstiprinās darba inspekcija, viņš nedomā šo praksi pārtraukt. Viņš skaidro, ka 250 latu drošības nauda nepieciešama, jo «visi zog». JAP nodarbina ap 90 šoferu. Par vienu no mēnešiem, kad no viņiem ieturētas mazākās drošības iemaksas, P.Salkazanovs dēvē oktobri. Tad desmit vadītājiem atvilkts no viņu pašu brīvprātīgi iemaksātajiem 250 latiem, jo šoferu stūrētajiem autobusiem bijis degvielas limita pārtēriņš. To esot viegli konstatēt, jo precīzi zināms autobusa maršruts un degvielas patēriņš. Tāds limits esot arī paša P.Salkazanova stūrētajai dienesta automašīnai, un vienu mēnesi arī viņam nācies no savas kabatas segt virs normas iztērētās degvielas izmaksas. Tomēr rēķināms, ka pašam P.Salkazanovam pārtērēt limitu varētu būt visai grūti, jo JAP viņam ļauj nobraukt 250 litru degvielu jeb vairāk par 4000 kilometriem mēnesī, jo dienesta auto patērē 6,2 litrus uz 100 kilometriem. Uz jautājumu, vai arī pats veic tā sauktās drošības iemaksas, P.Salkazanovs atbild noraidoši. «Šoferiem tādu vajag, jo tur ir lielāki apjomi,» viņš saka. P.Salkazanovs nevar izskaidrot, kāpēc neizmanto efektīvākas kontroles sistēmas, piemēram, globālās pozicionēšanas sistēmu, biežāku pasažieru kontroli vai videonovērošanu. «Ir simts cilvēku, kas visu laiku domā, kā šīs sistēmas apiet,» nosaka P.Salkazanovs.       Draud iespaidīgs naudas sodsValsts darba inspekcijas Darba tiesību nodaļas vadītāja Mārīte Noriņa raidījumam skaidrojusi: «Mums visās reģionālajās inspekcijās ir konsultanti, ir telefoni, var pakonsultēties, tur pat nav nepieciešami dokumenti. Pietiktu ar vienu jautājumu – vai darba devējs ir tiesīgs prasīt drošības naudu par it kā nākotnē iespējami radītiem zaudējumiem kā šajā gadījumā? Atbilde ir pilnīgi viennozīmīga – nē, nav! Tas ir normas pārkāpums, un tas ir jānovērš kopumā visā iestādē.» Arī Rīgas Reģionālās valsts darba inspekcijas vadītāja Baiba Puķukalne, kurai uzdots šo lietu izmeklēt, pārkāpumu atzīst par būtisku. Uz jautājumu, kādēļ pārbaudi neveic kolēģi no inspekcijas Jelgavā, viņa atbildēt nevar, bet pieļauj, ka iemesls ir «liela apjoma lieta». Pirmie pārbaudes rezultāti varētu būt zināmi pēc divām nedēļām, izmeklēšanā inspekcija ņems vērā arī amatpersonu vaļsirdīgi klāstīto televīzijā, kur normatīvu pārkāpumi nav noliegti. JAP draud ievērojams naudas sods, kura apmēru inspekcija vēl nevar pateikt, bet tie būšot «vismaz vairāki simti latu». Zemgales Reģionālās valsts darba inspekcijas vadītājs Valdis Dūms teic, ka šogad par JAP darbu sūdzību nav bijis. Pēc ilgākas cīņas inspekcijai izdevies piespiest JAP izbeigt nelikumīgo šoferu nodarbināšanu, liekot viņiem strādāt kā individuālajiem komersantiem, – kopš 1. aprīļa visi vadītāji ir algoti darbinieki.Rāviņš par nelikumībām zinājis, tagad prasīs skaidrojumuSavukārt Jelgavas mērs Andris Rāviņš, kurš ir atbildīgs par to, kas notiek pašvaldības autobusu parkā, raidījumam sacījis, ka bijis informēts par tur ieviesto drošības naudas sistēmu un līdz šim uzskatījis, ka tā ir likumīga. Vakar gan Jelgavas Domes pārstāve Egita Veinberga «Ziņas» informēja, ka A.Rāviņš kā JAP kapitāldaļu turētāja pārstāvis lūdzis valdes loceklim P.Salkazanovam sniegt paskaidrojumus par kārtību, kādā tiek noformētas  darba tiesiskās attiecības ar autobusu vadītājiem. Līdzīga sistēma – arī citos parkosP.Salkazanovs «Ziņām» gan atzīst, ka ierasto kārtību pagaidām nedomā mainīt. «Kāds pamats būtu to likvidēt?» viņš atbild ar pretjautājumu. Pēdējo mēnešu dati arī liecinot, ka soda sistēma nes augļus – oktobrī ieekonomēts 7000 litru degvielas, turklāt ieņemts par 18 tūkstošiem latu vairāk, nekā plānots. Viņaprāt, fakts, ka no 90 šoferiem gada laikā nomainās tikai ap 15, liecinot, ka šoferiem pret soda sistēmu nav pretenziju. Uz jautājumu, vai, būdams arī Pasažieru pārvadātāju asociācijas vadītājs, līdzīgas shēmas ieviest mudinājis citus pārvadātājus, P.Salkazanovs atbild noraidoši. Taču viņam esot informācija, ka vairākos uzņēmumos līdzīga sistēma pastāv, tomēr piemērus saukt viņš atsakās. Mūsu šoferiem nav jāsatraucas, tāpēc pārkāpumu navUldis Valters, SIA «Migar» valdes priekšsēdētājs Mūsu uzņēmumā ir kopš padomju laikiem pārņemta labākā sistēma – nav plāna, cik pasažieru jāpārvadā, tāpēc maniem 24 šoferiem nav jāsatraucas. Viņu galvenais uzdevums ir iedot biļeti, un pēdējo trīs gadu laikā mūsu autobusos bezbiļetnieku nav bijis. Saviem šoferiem maksājam virs 500 latu vidējo algu, daļa samaksas atkarīga arī no reisā «atvestās naudas». Runājot par kontroles sistēmu – daļā autobusu ir degvielas patēriņa kontrole. Tad kaut no mājas redzu, vai nav pēkšņi 20 litru noliets. Un nav. Bet biļešu kontrolierus nealgojam – maniem šoferiem palīdz apziņa, ka viņu samaksa būs lielāka, ja kontroles dienestiem paredzēto sadalīsim šoferu algās.   

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.