Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 2.87 m/s, D-DA vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Muzeju naktī atgādinās par agrākās industrijas varenību

Pirms septiņiem gadiem sākot kolekcionēt bijušajā RAF ražotos autobusus, Andris Dambis tos paglāba no sagriešanas lūžņos.

«Esmu autoinženieris un esmu latvietis,» tā apņēmību kolekcionēt kādreizējā rūpnīcā RAF izgatavotās automašīnas pamato Andris Dambis. Viņu pasaulē pazīst kā pirmā sacīkšu elektromobiļa konstruktoru un pilotu, kurš veicis vairāk nekā astoņus tūkstošus kilometru garo bezceļa Dakaras ralliju. Sestdienas, 19. maija, vakarā jeb Muzeju naktī Andris Dambis savu kolekciju eksponēs pirmo reizi. Izstādes vieta – agrākā RAF rūpnīcas administratīvā korpusa pirmā stāva plašās telpas – tagad pieder uzņēmumam «NP Properties», kas ir lielākais industriālo parku apsaimniekotājs Latvijā. Aizpilda tukšumu Septiņpadsmit RAF automašīnu kolekcijas izvietošana Jelgavā ir uzņēmēja Andra Dambja un industriālā parka kopīgs projekts. Tā galvenā ideja, kā uzsver «NP Properties» valdes priekšsēdētāja Elita Moiseja, ir vēstījums par to, ka Latvija vēsturiski ir  industriāli attīstīta zeme un ka tai ir izaugsmes potences. «Mūsdienās rūpniecība it kā aizgājusi pagrīdē, tomēr tā attīstās. Astoņos «NP Properties» industriālajos parkos strādā 120 uzņēmumu, no kuriem liela daļa ir ražotāji. Jelgavā bijušajā RAF teritorijā tagad notiek PET pudeļu pārstrāde, darbojas divi metālapstrādes uzņēmumi un vēl daudz kas cits,» piebilst E.Moiseja. Viņa atklāj, ka no agrākās ražošanas platībām patlaban iznomāta apmēram puse. Jelgavā nav liela pieprasījuma pēc biroju telpām, tādēļ pagaidām diezgan neskaidra ir padomju laika garā būvētā  lielā administratīvā korpusa nākotne. RAF ražoto automobiļu kolekcijas izvietošana tajā ir abām pusēm pieņemams pagaidu risinājums. Nodarbojas ar elektropiedziņas auto Uz jautājumu par varbūtību izmantot «NP Properties» industriālo parku piedāvātās iespējas elektropiedziņas automobiļu ražošanā Andris Dambis atbild: pagaidām tāds bizness nesanāk. Viņa rīcībā neesot tik lielas investīcijas, lai sāktu automašīnu ražošanu mazās sērijās, kā tas savulaik bija RAF. Taču uzņēmējam ir plāns ražot elektroautomašīnu sastāvdaļas, tās integrēt parastajās automašīnās vai arī tirgot atsevišķi. Pirmais punkts plāna īstenošanā – sacīkšu elektromobiļa «OSCar eO» sekmīgā debija Dakaras rallijā Argentīnā šogad janvārī sekmīgi īstenota. «Mēs vilkāmies astē automašīnām ar iekšdedzes dzinēju, taču visas grūtības pārvarējām un iekļāvāmies kontrollaikā. Tagad mūs pasaulē pazīst un mēs esam elektropiedziņas automobiļu attīstīšanas procesā iekšā,» paskaidro Andris Dambis. Viņš uzskata, ka, palielinoties degvielas cenām, elektrodzinēji jau pēc gadiem pieciem būs krietni populārāki. Dambja uzņēmumā «OSCar eO» strādā piecpadsmit darbinieku.Atrod unikālu eksemplāruAr RAF automobiļu kolekcionēšanu uzņēmējs sāka nodarboties pirms septiņiem gadiem. «Šodien četras piektdaļas no tām mašīnām, ko esmu savācis, būtu sagrieztas lūžņos,» stāsta Andris Dambis. Par kolekcijas vērtīgāko sastāvdaļu viņš uzskata sešdesmitajos gados ražotos mikroautobusus. «Latviešu inženieri Padomju Savienībā pirmie 1958. gadā saprata, ka mikroautobusiem ir nākotne,» saka inženieris. Jaunākais kolekcijas eksponāts ir mikroautobuss, kas ražots īsi pirms rūpnīcas slēgšanas 1995. gadā. Tā nobraukums ir tikai 199 kilometri. Kolekcionārs skaidro, ka tolaik finanšu grūtībās nonākušie «rafieši» par saņemtajiem pakalpojumiem bija maksājuši «graudā». Savukārt tiem, kuri pieņēma šo samaksu, mikroautobuss nebija īsti vajadzīgs. Tā tas vairāk nekā desmit gadus bija nostāvējis šķūnīti uz klučiem, līdz pēkšņi nonācis tirgū. Vecākais eksponāts ir sešdesmitajos gados Rīgā uz smagās automašīnas GAZ 51 bāzes ražotais četrarpustonnīgais autobuss. Tam ir koka rāmis, kas apsists ar metāla loksnēm, nav mūsdienās tik pierasto stūres un bremžu pastiprinātāju. «Braucot pa Latvijas grantētajiem ceļiem, autobusa rāmis ātri vien sašķobījās. Tad izdomāja, ka tas jātaisa no metāla. Tapa autobuss, ko «rafieši» paši sauca par «akvāriju». Tos uztaisīja tikai desmit, un skaitījās, ka neviens vairs nav palicis «pie dzīvības». Taču pirms trim gadiem, piedaloties rallijā Kurzemē, es vienā lauku sētā ieraudzīju šo «akvāriju»,» kolekcionāra veiksmi atstāsta Andris Dambis. Autobuss bijis braucams. Vīri tā salonā bija  ierīkojuši somu pirti un ik pa laikam braukuši uz ezermalu pērties. Kādu no RAF mikroautobusiem kolekcionārs vedis pat no Somijas, bet grāmatas un fotogrāfijas, kas saistītas ar šo rūpnīcu, internetā pircis pat ASV. «Reti kurš pienes klāt kādu vērtīgu dzelzs gabalu, kaut tagad jau daudzi par manu kolekciju zina,» piebilst Andris Dambis. Interesanti, ka Jelgavā kolekcionāram uz brīdi nācās pārtraukt sarunu ar «Ziņām», jo agrākais RAF darbinieks Aleksejs Čuiko kolekcionāram bija atvedis mājās glabātos katalogus un reklāmas stendu, ko savulaik izmantojis darbā. Aicina uz sarunu un filmu skatīšanosSestdienas vakarā no pulksten 19 Andris Dambis būs Jelgavā un cer satikt agrākos «rafiešus» un visus citus, kuri ieinteresēti papildināt rūpnīcas relikviju kolekciju, kā arī pastāstīt savas atmiņas. Pats viņš 1978. gadā, būdams Rīgas Politehniskā institūta students, RAF rūpnīcā bija praksē. Tie, kuri Muzeju naktī pabūs RAF administratīvajā korpusā, varēs skatīt 1990. gadā uzņemto reklāmfilmu, fotogrāfijas un plakātus, kas savulaik bija novietoti cehos. Pagaidām nav īsti skaidrs, kā interesenti varētu iepazīties ar Andra Dambja kolekciju pēc Muzeju nakts. Autobusi paliks Jelgavā, un kolekcionārs domā, ka tie būs aplūkojami, iepriekš vienojoties ar jaunajiem RAF saimniekiem. Trīs lietas, ar ko lepojas Andris Dambis Kopā ar savu komandu uzbūvējis 16 pasaules klases sporta automašīnas «OSCar», tostarp arī elektropiedziņas automašīnu «OSCar eO» Turpina aktīvi nodarboties ar autosportu, septiņas reizes piedalījies Dakaras rallijā Septiņus gadus nodarbojas ar RAF ražoto automašīnu kolekcionēšanu, «lai būtu ko mazbērniem parādīt».

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.