Pagājušajā nedēļā «Ziņās» bija ieradušies vairāki šoferi, kas apkalpo Jelgavas Autobusu parka Rīgas maršruta mikroautobusus, lai pastāstītu par apstākļiem, kas viņus neapmierina uzņēmumā.
Pagājušajā nedēļā “Ziņās” bija ieradušies vairāki šoferi, kas apkalpo Jelgavas Autobusu parka (JAP) Rīgas maršruta mikroautobusus, lai pastāstītu par apstākļiem, kas viņus neapmierina uzņēmumā. JAP atzīst, ka domstarpības risināmas pārrunu ceļā. Līdz šim neviens šoferis – individuālais komersants – uzņēmumā neesot vērsies.
No novembra dārgākas kļuva mikroautobusu biļetes uz Rīgu. Tā dēļ pasažieru plūsma esot samazinājusies vismaz par trīsdesmit procentiem, bet uzņēmums šoferiem paaugstinājis koeficientus, tādējādi viņiem par katru maršrutā nobraukto kilometru JAP jāmaksā vairāk. Šoferi rādīja ikmēneša vienošanās protokolam pievienotās ārpilsētas pārvadājumu norēķinu tabulas pa dienām un reisiem.
Parādniekiem neļauj strādāt
Palielināto koeficientu dēļ liela daļa šoferu, kas mēneša sākumā norēķinos ar JAP bijuši plusā, dažās dienās kļuvuši par parādniekiem. Lai JAP viņiem atļautu apkalpot reisus, vispirms jāsedz parāds. Nonākot pat tiktāl, ka šoferi naudu aizņemoties vai pat kaut ko pārdodot, lai varētu turpināt strādāt. Autovadītāju uzņēmumam iemaksātā 100 latu drošības nauda vai izpildītie pasūtījuma reisi netiekot ņemti vērā.
Decembrī JAP šoferiem līdz ar vienošanos izsniegtie norēķini ir vēl lielāki nekā novembrī. Kad autovadītāji sākuši buntoties, uzņēmums koeficientus nedaudz samazinājis. Zemāki tie ir otrdienu reisos. Taču vienalga norēķinu tabulās galvenokārt dominē lielākas summas nekā novembrī, piemēram, sestdienās JAP par katru reisu paredzējis iekasēt no pieciem līdz 18 latiem vairāk nekā iepriekšējā mēnesī.
Šoferi pauda neapmierinātību ar pasažieru kontroles kārtību. Rīgas maršrutā tā notiek Ozolniekos. Lai iegūtu objektīvu informāciju par pasažieru plūsmu, JAP apsardzes firmai varētu pasūtīt, lai tā kaut vai nedēļu pārbauda pilnīgi visus reisus. Diemžēl kontrole notiek izlases veidā, ne reizi neesot pārbaudīti reisi, kad mikroautobusā ir, piemēram, tikai divi pasažieri. Šoferi domā, ka tas ir ar nolūku, jo uzņēmuma vadība zina, kuri ir nerentablākie reisi, un tie paliek nepārbaudīti.
Šoferi stāstīja, ka decembrim piedāvātās vienošanās līdz pagājušās nedēļas sākumam neviens Rīgas maršruta mikroautobusa vadītājs neesot parakstījis. Vēlāk tika stāstīts, ka 12. decembrī vienošanos par šo mēnesi parakstījuši pieci šoferi, kam sekojuši citi. Autovadītāji par nepamatotu atzina to, ka vienošanos par kārtējo mēnesi viņi saņem tikai ap desmito datumu, lai gan nosacījumi ir spēkā no pirmā datuma, tātad ar iepriekšēju datumu. Autovadītāji arī pauda, ka uzņēmumā viņiem nenotiek sanāksmes, bet tikai individuālas sarunas, tāpēc vērojamas atšķirības sniegtās informācijas ziņā. Daži vērsušies pie vadības ar lūgumu mainīt līguma nosacījumus, taču tas neko neesot devis.
Ar degvielas cenu “nošauj” greizi
Šoferi neko nezināja teikt par degvielas cenas korekcijām novembrī, par ko tika runāts 24. novembrī, kad JAP apmeklēja Domes deputāti. Proti, JAP darbojas “Neste” automātiskā uzpildes stacija, kur apjoma dēļ uzņēmuma transports degvielu var uzpildīt lētāk nekā publiskajās uzpildes stacijās. Tā kā šogad degvielas cenas ir svārstīgas un uzņēmumam bijis grūti izsekot katras dienas izmaiņām, tas ar degvielas piegādātāju vienojies, ka no novembra uzņēmuma benzīntankā visu mēnesi būs konstanta cena. Taču fiksētā cena JAP uzpildes stacijā ar atlaidēm izrādījusies lielāka nekā cena, par kādu degviela nopērkama “Neste” uzpildes stacijā Loka maģistrālē. “Cena ir tik neizdevīga, ka šoferi benzīnu lej Loka maģistrālē, jo esam “nošāvuši” greizi. Tas ir pirmais mēnesis, kad eksperimentējam, un neveiksmīgs,” deputātiem teica JAP valdes loceklis Pēteris Salkazanovs.
JAP komercdirektore Viktorija Ļubļinska skaidroja, ka uzņēmums “uzķēries” uz to, ka degvielas cenas visu laiku augušas. “Neste” pārstāvji JAP jau zvanījuši, decembra sākumā JAP tikšoties un situāciju atrisināšot. Uz fiksēto cenu biznesa apdrošināšanas nolūkā JAP kūdījušas bankas. Lētākais darījuma variants – līgums ar “Neste”. Taču nedz degvielas tirgotāja analītiķi, nedz JAP speciālisti neesot pareizi visu izsvēruši. Bet citādi uzņēmumam esot ļoti normālas cenas atlaides, pirms eksperimenta degviela maksājusi par trīs četriem santīmiem litrā lētāk nekā citviet pilsētā.
Jāpiebilst, ka saskaņā ar vienošanos, ko JAP ik mēnesi slēdz ar šoferiem, korekcijām par novembrī patērēto degvielu jau vajadzēja būt veiktām.
Šoferi uzņēmumā neesot vērsušies
Autovadītāju situāciju laikraksts darīja zināmu JAP, lūdza atbildēt uz šoferu jautājumiem un informēt par degvielas cenas korekcijām. Telefonsarunā pagājušā nedēļā P.Salkazanovs “Ziņām” teica, ka parādu dēļ pie reisu apkalpošanas neesot pielaisti trīs Rīgas mikroautobusu šoferi. Bet no pārvadājumu uzņēmuma saņemtā atbilde ir īsa. V.Ļubļinska norāda, ka “saskaņā ar SIA “Jelgavas Autobusu parks” un individuālo komersantu noslēgto līgumu pušu domstarpības līguma sakarā risināmas savstarpēju pārrunu ceļā. Līdz šim neviens JAP sadarbības partneris – individuālais komersants – izklāstītās informācijas sakarā nav vērsies JAP.”
Juridiski šoferi kā individuālie komersanti var lūgt JAP izdarīt izmaiņas savstarpējā līgumā vai vērsties tiesā. Formāli viss ir skaidrs. Tomēr faktiski pirms diviem gadiem skaļāk paustā šoferu neapmierinātība gruzdēšanas veidā turpinās. Autovadītāji arī jautāja, ko tad viņiem īsti darīt – ik pa laikam turpināt segt parādus vai iet prom. Katrs lēmums ir individuāls, turklāt cerība, ka varbūt kaut kas mainīsies, mirst pēdējā. Lai gan jābrīnās, kā vispār mūsdienās var pārdzīvot par darbu, kur pašam jāpiemaksā par iespēju strādāt.
Latvijas Autopārvadātāju arodbiedrības valdes priekšsēdētāja vietnieks Raimonds Gailis pēc aicinājuma komentēt situāciju norādīja jau uz minētajiem risinājuma ceļiem un atzina šoferu nostājas nozīmi. Savukārt JAP taktika vērtējama kā viltīga. Proti, uzņēmumā vairs nav tā kā pirms diviem gadiem, kad ar nosacījumiem bija neapmierināti visu maršrutu šoferi. Tagad JAP vienu brīdi labākus finanšu nosacījumus piedāvājot, piemēram, pilsētas autobusu šoferiem, pēc tam citai kategorijai. Pašlaik acīmredzot grūti laiki iestājušies Rīgas maršruta mikroautobusu šoferiem. Šāda taktika uzņēmumam ir izdevīga, jo neveicina vienotību šoferu vidū.