Rajona pasažieru pārvadājumos turpināsies reisu optimizācija, jo valsts dotācijas nesedz izdevumus par nerentablajiem reisiem. Savukārt «Noa – MJ» vietā rajona reisus šīs nedēļas beigās turpinās apkalpot SIA «Migar».
Rajona pasažieru pārvadājumos turpināsies reisu optimizācija, jo valsts dotācijas nesedz izdevumus par nerentablajiem reisiem. Savukārt “Noa – MJ” vietā rajona reisus šīs nedēļas beigās turpinās apkalpot SIA “Migar”.
“Ziņas” jau rakstīja, ka individuālā komersanta uzņēmums “Noa – MJ” iesniedzis atteikumu no 10. februāra apkalpot rajona pasažieru pārvadājumus, jo rajona Padome kā pasūtītājs nav nodrošinājusi līgumā minēto finansiālo saistību izpildi. Pasūtītājs pārvadātājam esot parādā 32 000 latu, uzņēmums apsver iespēju vērsties tiesā.
Reisus pārņems “Migar”
Rajona Padomes (RP) priekšsēdētāja Inta Savicka, viņas vietnieks Sabiedriskā transporta komisijas vadītājs Ziedonis Caune un izpilddirektore Mudīte Priede “Ziņām” apliecināja, ka pasažieru pārvadāšanu “Noa – MJ” reisos turpinās SIA “Migar”, kas jau risina papildu transporta iegādes jautājumus. Kopā tiek strādāts pie pārvadājumu optimizācijas, jo Satiksmes ministrijas (SM) rajona pasažieru pārvadājumiem pārskaitītā dotācija nesedz izdevumus par nerentablajiem reisiem.
RP vadība vērtē, ka abi uzņēmumi līdz šim pārvadājumus veikuši labi, pasažieri ir apmierināti ar ietilpīgajiem autobusiem, kas nav tik pārpildīti, un uz pilsētu tiek visi brauktgribētāji. Aukstajā laikā neapkalpoti palikuši vien daži reisi. Tiesa, “Noa – MJ” pirms sala bijuši vairāki neapkalpoti reisi, par ko saņemtas sūdzības, bet uzņēmums pasūtītāju par to nav informējis. Arī RP apsverot iespēju sūdzēt “Noa – MJ” tiesā.
Uz jautājumu par parādu RP amatpersonas norāda, ka pašvaldība pārvadātājam nevar pārskaitīt vairāk līdzekļu, kā tā šim nolūkam saņem no SM. “Dotāciju apmērs ir nepietiekams visā valstī. Arī citos rajonos pašvaldības saņem ap 67 procentiem no nepieciešamā. Ejot uz konkursu, pārvadātājs zināja, ar ko riskē.”
Trūkst stabilitātes un drošības
Kā atzīst pārvadātāji, viņus, protams, neapmierina, ka līgums par pārvadājumu veikšanu noslēgts uz nepilniem diviem gadiem. Tas gan saistīts nevis ar RP nosacījumiem, bet ar ES regulas ieviešanu pārvadājumu nozarē. Taču citādi tas nav nopietni – divi gadi ir pārāk īss līguma darbības laiks, lai pārvadātājs iegādātos atbilstošus transporta līdzekļus, tāpēc pasažieriem jāsamierinās ar krietni lietotiem. Tiesa, salīdzinājumā ar “Otoyol” spēkratiem, kas ir mazāk ietilpīgi, rajona pasažieri ar pašreizējiem ir pat ļoti apmierināti.
Pārvadātāji arī uzsver, cik viņiem svarīgi, lai pasūtītājs pildītu līgumā iekļautās saistības par dotācijām. Runājot par gaidāmo pārvadājumu reformu, viņi bilst, ka RP personā gribētu just stabilu aizmuguri, kas aizsargātu rajona pārvadātājus un pasažierus. Pagaidām neesot garantijas, ka RP nepakļausies un nepiekritīs pārvadājumu tīkla paplašināšanai ap pilsētu, kur ir lielākais iedzīvotāju blīvums un līdz ar to arī rentablākie pārvadājumi.
Pārvadātāji atzīst, ka neziņa par turpmāko ir daudziem pārvadājumu uzņēmumiem. Diemžēl mūsu valstī mazo un vidējo uzņēmumu atbalsts izpaužas vienīgi populistiskos politiķu solījumos, nevis darbos. Arī pasažieru pārvadājumi nav izņēmums – nozarē ar mazajiem vispār nerēķinās. Par to uzņēmēji ir sarūgtināti.
Lielākā daļa – nerentabli
RP vadība stāsta, ka intensīvi tiek strādāts pie pārvadājumu tīkla optimizācijas, Sabiedriskā transporta komisija pēdējā laikā pulcējoties vairākas reizes mēnesī, analizējot, ņemot vērā gan pasažieru, gan pārvadātāju intereses. Līdz šim darbs bijis konstruktīvs un rajona iedzīvotāji veikto izmaiņu dēļ nav būtiski cietuši. Optimizācija nepieciešama tāpēc, ka RP dotācijām, piemēram, decembrī saņēmusi 10 000 latu, bet nerentablo reisu apmērs pārsniedzis 18 000 latu. No 112 rajona maršrutiem tikai trīs četri esot rentabli. Vidēji ieņēmumi no katra maršrutā nobrauktā kilometra esot ap 28 – 30 santīmu, bet pašizmaksa 55 – 56 santīmi. “Iedzīvotāji nesaprot, domā, ka pagasts vai rajona Padome vainīga, taču tā ir valsts nostāja,” skaidro RP vadība. Dotāciju apmērs rajona pārvadājumiem ir tikpat liels, cik pirms pieciem gadiem.
Uz iebildi, ka tolaik Jelgavas Autobusu parks (JAP) dotācijās saņēma apmēram 2000 latu, bet pēc Pētera Salkazanova kļūšanas par JAP vadītāju summa palielinājās līdz 6000 latiem. RP vadība norāda, ka tolaik JAP vairāk līdzekļu nav prasījis, bet pērn tā prasīto dotāciju apmērs audzis līdz 14 000 – 16 000 latiem mēnesī. Uzņēmums nav saņēmis vairāk mērķmaksājumu, kā piešķirts RP.
Šis tas par dotācijām
Rudenī, kad pārvadātāji pauda neapmierinātību ar nepilnīgi saņemtajām dotācijām, RP izpilddirektores vietas izpildītāja situāciju skaidroja ar pārvadātāju pārbaudes laiku, lai gan tās nav savstarpēji saistāmas lietas. Pēc M.Priedes teiktā, tā nevarētu būt, ka toreiz problēmas saistītas ar SM prognozēto dotāciju neatbilstību izpildei. SM katru ceturksni pārskatot rajoniem paredzēto dotāciju apmēru. Jūlijā, kad rajona maršrutus sāka apkalpot jaunie pārvadātāji, RP saņemtās dotācijas samazinājušās gandrīz par 1000 latiem. Pārvadātāju kopējais saņemto maksājumu apmērs gan neesot sarucis – viņi saņēmuši lielākas kompensācijas par akcīzes nodokli, jo izmanto autobusus ar lielāku degvielas patēriņu. Līdz gada beigām RP saņemto dotāciju apmērs palielinājies, decembrī pārskaitīti 10 000 latu.
Līdz “Ziņām” nonākusi informācija, ka šo naudu RP izmantojusi arī pagasta autobusu pārvadājumu dotēšanai, turklāt RP skaidrību par dotāciju līdzekļu izmantojumu varētu iegūt vēl pēc kādas Valsts kontroles (VK) revīzijas. RP vadība stāsta, ka līdz pagājušā gada janvārim likums atļāva no dotāciju līdzekļiem atbalstīt skolēnu pārvadājumus pagastos, kur bija savi autobusi un tiem bija oficiāla ministrijas izsniegta licence. Tā kā JAP tolaik nav pieprasījis tik lielas summas dotācijām, atbalstīti skolēnu pārvadājumi. Kādi trīs četri pagasti, kam nebija sava transporta, palīdzību nesaņēma. Līdz ar Komerclikuma stāšanos spēkā skolēnu pārvadājumu dotēšana vairs nenotika. Pērn RP veikta VK revīzija, pārkāpumi nav konstatēti.
Uz jautājumu, ar ko saistīta iepriekšējā RP vecākā speciālista pasažieru pārvadājumu jomā Jura Zariņa aiziešana no darba, M.Priede atklāj, ka tas noticis pēc abpusējas vienošanās. Bijušas atsevišķas darba stila nianses, kas īsti nav apmierinājušas.
Rīgā laukus neizprot
Decembrī Z.Caune par dotācijām runājis ar SM Pasažieru pārvadājumu departamenta, tagad – SIA “Autotransporta direkcija” valdes locekli un Sabiedriskā transporta daļas vadītāju Adrianu Ļubļinu, rādījis aprēķinus. Viņš paudis, ka Jelgavas rajonā ir viens no lielākajiem maršrutu tīkliem un pārvadājumu apjoms jāsamazina. Proti, reisos, kas neienes noteiktu summu, autobusi var kursēt reizi trīs dienās vai nedēļā. “Grūti pierādīt neizdevīgos reisus uz Sesavas, Ziedkalnes pusi, Apgunsti, Ūziņiem, Jačūnām, Mazlaukiem, kas mēnesī nes 500 – 600 latu zaudējumus. Rīgā nevēlas saprast, ka autobuss tur ir vienīgais transporta līdzeklis, kaut arī tajā iekāpj pieci seši cilvēki.”
Uz jautājumu, kāpēc RP šo jautājumu aktualizēja tikai tad, kad parādījās informācija par pārvadātāja grūtībām, pašvaldības vadība nepiekrīt. Par dotācijām runāts jau no septembra, kad konstatēts, ka to apmērs ir par mazu, vienīgi publiski tas neesot pausts. Savukārt A.Ļubļins RP vadību pazīstot pa gabalu – neviens cits rajons ar viņu neesot tik daudz strīdējies. Runāts ar satiksmes ministra padomnieku Daini Liepiņu, kura nostāja bijusi līdzīga minētājai, ministrs acīmredzot teiktu to pašu. Runāts arī ar Saeimas deputāti Jevgēniju Stalidzāni. RP diskusijas turpināšot, bet būtiski uzlabojumi diez vai gaidāmi. Tādēļ RP turpina reisu pārskatīšanu un pārvadājumu optimizāciju. Uz apdzīvotām vietām, kur pašlaik autobusi brauc septiņas astoņas reizes dienā (Eleja, Valgunde, Kalnciems), tie kursēs retāk. “Cilvēkiem būs grūti pieņemt, bet citas izejas nav.” Tiesa, tehnoloģiju attīstības laikmetā tādas elementāras vajadzības kā sabiedriskā transporta ierobežošana šķiet dīvaina.
Uz jautājumu, kāpēc citos rajonos nav dzirdēts par tik radikālām pārmaiņām, RP pauž, ka pie mums pirms dažiem gadiem atklāti daudzi jauni reisi, kamēr citos rajonos, piemēram, Tukumā, autobusi uz pagastiem turpinājuši kursēt no rīta, pusdienlaikā un vakarā. Tāpēc tur reisu skaits samazināts netiek.
Kā sešdesmitajos gados
Visi RP pārstāvji uzsver, ka optimizācija tiek veikta ļoti rūpīgi. Sēdēs piedalās attiecīgo pašvaldību vadītāji. Piemēram, pagājušajā nedēļā runāts par pārvadājumiem uz Glūdu, Zaļeniekiem, Kalnciemu. Lai aptvertu lielāku apdzīvoto vietu loku, tiek domāts, kā, izmantojot skolēnu autobusus, iedzīvotāji varētu nokļūt pagasta centrā, lai pēc tam pārsēstos satiksmes autobusā. Paredzēts slēgt agros brīvdienu reisus, kur nav braucēju. Savukārt par reisiem uz attālākām vietām, piemēram, Ziedkalni, atzīts, ka izdevīgāk ir šoferim galapunktā īrēt istabu naktsguļai, nevis autobusam vēlā vakarā tukšā braukt uz pilsētu un no rīta tāpat doties pēc pasažieriem, kas grib nokļūt pilsētā. I.Savicka atcerējās, ka līdzīgi pārvadājumi veikti pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados. Būtiski, ka pēc optimizācijas reisu apkalpošanai vajadzēs mazāk transportlīdzekļu nekā līdz šim. Vairāk par pārvadājumu optimizāciju rajona reisos varēs uzzināt pēc tam, kad izmaiņas būs atbalstījusi SM. RP arī uzsākusi sarunas ar Dobeles un Bauskas pašvaldībām par kopīgas pārvadājumu aģentūras veidošanu rajona pasažieru pārvadājumu organizēšanai, lai nepārklātos kaimiņrajonu pārvadātāju reisi un vienā laikā abu pārvadātāju autobusi nekursētu pustukši, bet brauktu ar lielāku intervālu, kas abām pusēm būtu izdevīgāk.
Savs labums varētu būt, ja SM pārvadājumu reformas gaitā daļu tālsatiksmes maršrutu nodos rajoniem. Jelgavnieku pārziņā varētu nonākt reiss Jelgava – Eleja – Tērvete.
“Ziņas” turpinās sekot izmaiņām pārvadājumos un nozares reformai.