Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt

Gada inflācija novembrī Latvijā saglabājās 21,8% līmenī

Attēlam ilustratīva nozīme

 Patēriņa cenas šogad novembrī salīdzinājumā ar oktobri Latvijā pieauga par 1,1%, bet gada laikā – šogad novembrī salīdzinājumā ar 2021.gada novembri – palielinājās par 21,8%, tādējādi gada inflācijai saglabājoties tādā pašā līmenī kā mēnesi iepriekš, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, novembrī pieaudzis par 16,2%.

Būtiskākā ietekme uz cenu līmeņa pieaugumu 2022.gada novembrī, salīdzinot ar 2022.gada oktobri, bija pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (0,4 procentpunkti), ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (0,2 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,2 procentpunkti), mājokļa iekārtai (0,1 procentpunkts).

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 1,5%.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Būtiskākais cenu pieaugums bija maizei (+3%) un konditorejas izstrādājumiem (+3,7%). Cenu kāpums bija arī svaigiem dārzeņiem (+3,3%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+2,5%). Sadārdzinājās piena produkti (+3%), ko galvenokārt ietekmēja akciju noslēgumi skābajam krējumam. Dārgāks bija piens (+2,9%), olas (+4,1%), cukurs (+4,8%), svaigas vai atdzesētas zivis (+7,9%), mērces un garšvielu piedevas (+7,1%), jogurts (+2,5%), konservētas vai pārstrādātas zivis un jūras velšu izstrādājumi (+2,8%). 

Akciju noslēgumu rezultātā cenas mēneša laikā pieauga sieram un biezpienam (+0,7%) un sviestam (+2,4%). Cenas palielinājās kafijai (+0,8%), gaļas izstrādājumiem (+1,7%), žāvētām, kūpinātām vai sālītām zivīm (+7,3%). 

Savukārt būtiskākais cenu kritums pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā bija cūkgaļai (-1,7%) un mājputnu gaļai (-1,2%). Akciju ietekmē lētāka bija arī augu eļļa (-4%), augļu un dārzeņu sulas (-3,1%), kā arī kartupeļi (-3,3%).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 1,1%. Būtiskākais cenu pieaugums šajā grupā mēneša laikā bija siltumenerģijai. Dārgāka bija arī elektroenerģija, ūdensapgāde un kanalizācijas pakalpojumi. Savukārt lētāka kļuva mājokļa īres maksa.

Mājokļa iekārtas grupā cenas pieauga vidēji par 2,5%. Noslēdzoties akcijām, sadārdzinājās mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļi. Dārgākas bija arī mājokļa mēbeles un trauki.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis mēneša laikā kāpa par 0,9%. Tostarp sadārdzinājās ārstu speciālistu pakalpojumi, farmaceitiskie produkti un zobārstniecības pakalpojumi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Sakaru grupā cenas mēneša laikā pieauga vidēji par 2,4%. Dārgāki kļuva mobilā tālruņa pakalpojumi un interneta piekļuves pakalpojumi.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 0,8%. Mēneša laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem un ziediem. Savukārt lētāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas mēneša laikā palielinājās par 3,2%. Akciju noslēgumu ietekmē dārgākas bija personīgās higiēnas preces un skaistumkopšanas līdzekļi.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Pārējās patēriņa grupās nozīm6īgākais kāpums mēneša laikā bija dīzeļdegvielai (+1,2%), restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, alum, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, ātrās ēdināšanas pakalpojumiem. Savukārt cenas samazinājās benzīnam (-0,9%), apaviem, viesnīcu pakalpojumiem un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem.

Vienlaikus lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa pieaugumu 2022.gada novembrī, salīdzinot ar 2021.gada novembri, bija ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem (7,5 procentpunkti), pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem (7,5 procentpunkti), ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem (2,5 procentpunkti), dažādu preču un pakalpojumu grupai (0,9 procentpunkti), kā arī restorānu un viesnīcu pakalpojumiem (0,7 procentpunkti).

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 29,5%. 

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+39,3%), konditorejas izstrādājumiem (+28,3%), miltiem un citiem graudaugiem (+53,6%), makaronu izstrādājumiem (+31,9%), rīsiem (+35,2%), brokastu pārslām (+20,9%). Dārgāks bija siers un biezpiens (+37,2%), piena produkti (+37,6%), piens (+43,2%), sviests (+37,2%), olas (+20,2%), jogurts (+19,2%). Cenas kāpa žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (+23,9%), mājputnu gaļai (+40,6%), cūkgaļai (+22%), gaļas izstrādājumiem (+23,6%) un liellopu gaļai (+36,5%). 

Gada laikā cenas pieauga arī kafijai (+33%), svaigiem dārzeņiem (+22,7%), svaigiem augļiem (+20%), cukuram (+82,6%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (+30,6%), saldējumam (+22,2%), šokolādei (+19,7%), augu eļļai (+34,4%), mērcēm un garšvielu piedevām (+45,1%), augļu un dārzeņu sulām (+17,1%). Sadārdzinājās ievārījums un medus (+23,1%), saldumi (+27,9%), saldētas zivis (+37,4%), atspirdzinošie dzērieni (+20,7%), sāls un garšvielas (+35,7%), svaigas vai atdzesētas zivis (+20,8%), žāvēti, citādi konservēti vai apstrādāti dārzeņi (+20,6%), tūlītējai lietošanai gatavi ēdieni (+28,4%), žāvēti augļi un rieksti (+20,2%), margarīns (+31,9%), čipsi (+35,6%), olīveļļa (+17%), žāvētas, kūpinātas vai sālītas zivis (+19,8%), kā arī tēja (+14,8%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 6,2%. Alkoholisko dzērienu cenas kāpa par 7,1%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, alum un vīnam, bet tabakas izstrādājumiem gada laikā cenas palielinājās vidēji par 4,7%.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 44,4%. Gada laikā būtiskākais cenu pieaugums bija siltumenerģijai, cietajam kurināmajam, dabasgāzei un elektroenerģijai. Sadārdzinājās ūdensapgāde, kanalizācijas pakalpojumi, atkritumu savākšana, materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, kā arī mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi. Savukārt cenas samazinājās mājokļa īrei.

Mājokļa iekārtas grupā cenas gada laikā pieauga vidēji par 12,3%, galvenokārt sadārdzinoties mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājokļa mēbelēm, galvenajām mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem, kā arī traukiem.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā kāpa par 9,1%. Gada laikā dārgāki kļuva zobārstniecības pakalpojumi, farmaceitiskie produkti, ārstu speciālistu pakalpojumi, brilles un kontaktlēcas, medicīnas analīžu laboratoriju un rentgenoloģijas centru pakalpojumi.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā palielinājās par 18,2%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 28,4%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 38,7%, benzīns – par 17,5%, bet auto gāze – par 7,5%. Cenu kāpums bija personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, rezerves daļām un piederumiem personiskajiem transportlīdzekļiem, lietotām automašīnām, pasažieru pārvadājumiem pa autoceļiem, jaunām automašīnām, kā arī pasažieru aviopārvadājumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem cenas gada laikā kāpa par 8,8%. Gada laikā cenas pieauga barībai lolojumdzīvniekiem, atpūtas un sporta pakalpojumiem, kancelejas precēm un zīmēšanas piederumiem, kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, televīzijas abonēšanas maksai, ziediem, kā arī laikrakstiem un žurnāliem.

Restorānu un viesnīcu pakalpojumiem vidējais cenu līmenis gada laikā palielinājās par 19,2%. Dārgāki bija ēdināšanas pakalpojumi, tostarp cenu kāpums bija restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem – par 17,4%, ēdnīcu pakalpojumiem – par 19% un ātrās ēdināšanas pakalpojumiem – par 19,3%. Gada laikā sadārdzinājās arī viesnīcu pakalpojumi.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas gada laikā palielinājās par 18%, ko visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija autotransportlīdzekļu apdrošināšana, uzturēšanās izmaksas veco ļaužu pansionātos, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi, finanšu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums gada laikā bija apģērbiem, telekomunikāciju pakalpojumiem un apaviem.

Foto: pixabay.com

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.