
Foto: Gaitis Grūtups
“Lūdzu rast iespēju uzstādīt ceļa zīmi, kas autovadītājiem ierobežo atļauto braukšanas ātrumu no plkst.7 līdz 19 līdz 30 km/st. vai vismaz 40 km/st. Gājēji un velosipēdisti ir spiesti pārvietoties pa brauktuvi vai tās nomali,” Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai šogad februārī rakstīja Kalnciema ceļa apkaimes iedzīvotājs Zigmunds Dundurs. Lūgums saistīts ar to, ka divu gadu laikā tā arī nav izbūvēts gājēju un velosipēdistu celiņš, par ko jau divus gadus iestājas Kalnciema ceļa apkaimes iedzīvotāji. Pašvaldības Satiksmes kustības drošības komisija, ko vada Jurijs Strods, noraidīja šo Z. Dundura iesniegumu.
Par ideju parakstījās 835 jelgavnieki
Pirms diviem gadiem, 2023. gada janvārī, Z. Dundurs kopā ar kundzi Leilu Dunduri rosināja Kalnciema ceļa apkaimes iedzīvotājus parakstīt kolektīvo iesniegumu Jelgavas valstspilsētas domei par gājēju un veloceliņa ierīkošanu. Tādējādi prasība pēc satiksmes drošības uzlabojumiem Kalnciema ceļā ieguva lielāku spēku. Toreiz portālā manabalss.lv tika savākti 815 paraksti. Kolektīvā iesnieguma iesniegšanai pietika ar 300. Problēma tika apspriesta valstspilsētas domē, tomēr Kalnciema ceļa apkaimes iedzīvotāju iniciatīva nav realizējusies.
“Mana vīra Zigmunda Dundura februārī rakstītais iesniegums bija reakcija uz to, ka 2025. gada pilsētas budžetā nauda projekta īstenošanai netika piešķirta. Tāpēc arī sekoja lūgums vismaz samazināt atļauto auto braukšanas ātrumu. Vēl pirms tam lūdzām izveidot gājēju pāreju Kalnciema ceļa un Loka maģistrāles krustojumā. Tas arī tika atteikts. Pašlaik rezultāts ir tāds, ka pēc satiksmes intensitātes mērījumu rezultātiem pašvaldībai ir nācies atzīt, ka Kalnciema ceļš nav drošs, tādēļ te tiks pastiprināta policijas uzraudzība. Pagājušajā nedēļā pati pārliecinājos par policijas klātbūtni Kalnciema ceļā. Ievērojot noteikto pusotra metra distanci, mani kā velobraucēju uzmanīgi apbrauca gan Valsts policijas ekipāža, gan citi autovadītāji. Tika ievēroti arī atļautie 50 kilometri stundā,” skaidro L. Dundure.

Lilita Caune Kalnciema ceļa apkaimē dzīvo vairākās paaudzēs. Beidzamos gados viņas ģimene uz Kalnciema ceļa ir zaudējusi deviņus kaķus. Saimniece var nosaukt to vārdus: Džonatans, Basteta, Pudiņš, Esmeralda, Brencis, Sāra, vēl agrāk Zālamans, Šarlote un Singo. “Mūsu mājās tika pieņemti pamesti un noklīduši kaķi. Varētu būt, ka, vidēji rēķinot, esam zaudējuši vienu kaķi gadā. Vairāki bijuši traumēti, bet ar labu ārstēšanu salāpīti. Tagad mums mājās ir vecāki kaķi, kas daudz apkārt nestaigā, tāpēc beidzamajos pāris gados neviens nav sabraukts,” teic L. Caune.
Labs darbs, bet pusdarīts
“Problēmsituācija sevišķi apdraud bērnus un mājdzīvniekus. No mūsu mājas zem auto riteņiem piecos, septiņos gados uz Kalnciema ceļa ir nobraukti pieci kaķi,” uzsverot situācijas nopietnību, teic Jelgavā labi pazīstamā ārste Lilita Caune. Viņa sevi sauc par Kalnciema ceļa apkaimes “iezemieti”, jo ģimene šeit dzīvo jau vairākās paaudzēs. Savulaik viņas vectēva mājas “Dēliņi” skaitījās Cenu pagastā, tagad tā atrodas Jelgavas pilsētas robežās Strautu ceļā.
Neviens no “Zemgales Ziņu” satiktajiem Kalnciema ceļa gājējiem un velobraucējiem neapšauba 2020. gadā veikto satiksmes drošības uzlabojumu lietderību Kalnciema ceļā posmā līdz Loka maģistrālei. Taču darbs ir palicis pusdarīts. Gan L. Caune, gan Dunduri uzskata, ka gājēju ietvei un veloceliņam Kalnciema ceļā vajag turpināties līdz pilsētas robežai, jo te ir samērā blīva individuālo māju apbūve. No vēstures zināms, ka agrākā Jelgavas pilsētas robeža atradās pie Robežu ielas un Kalnciema ceļa krustojuma. Vēlāk privātmāju apbūve izpletās līdz Rogu ceļam.
Otrajās Lieldienās ap pusdienlaiku “Zemgales Ziņas” novēroja, ka transporta kustība Kalnciema ceļā ir samērā intensīva. Automašīnu ātrums varēja būt ap 50–60 kilometriem stundā. Kalnciema ceļā manīja arī gājējus un velobraucējus. Viņu vairāk gan bija tiem domātajā celiņā (posmā no Rīgas ielas līdz Loka maģistrālei), kas ir norobežots no brauktuves.
Autobraucēji pārkāpj noteikumus
Pašvaldības mājaslapā minēts, ka šopavasar no 25. marta līdz 1. aprīlim pašvaldības Satiksmes kustības drošības komisija bija uzdevusi pašvaldības iestādei “Pilsētsaimniecība” veikt satiksmes intensitātes mērījumus Kalnciema ceļā. Tad tika uzskaitīts, ka šajā laikā pa Kalnciema ceļu braukuši 35 860 transportlīdzekļi, diennaktī vidēji 4482, un to vidējais ātrums bija 70 kilometri stundā.
Komisija secinājusi, ka liela daļa autovadītāju neievēro atļauto braukšanas ātrumu, līdz ar to var tikt apdraudēta satiksmes drošība. Komisijas ieskatā vairāk uzmanība jāpievērš jau noteiktajiem braukšanas ātruma ierobežojumiem, nevis jāievieš papildu ierobežojumi.
Reaģējot uz šo komisijas atzinumu, 17. aprīlī Z. Dundurs nosūtīja atkārtotu iesniegumu, kurā minēts, ka, neizbūvējot līdz pilsētas robežai ietvi un veloceliņu un reizē nesamazinot atļauto braukšanas ātrumu, Jelgavas valstpilsētas pašvaldība pārkāpj 2020. gadā starptautiski pieņemto Stokholmas deklarāciju, kurā skaidri norādīts ieteikums ieviest vispārēju maksimālā ātruma ierobežojumu 30 kilometri stundā visos ceļos un ielās, kur transporta līdzekļu plūsma ir līdzās neaizsargātiem satiksmes dalībniekiem. “Latvijas valdība ir atzinusi Stokholmas deklarāciju par ceļu satiksmes politikas pamatu, iekļaujot to Ceļu satiksmes drošības plānā 2021.–2027. gadam. Šis plāns nosaka, ka pašvaldību rīcībpolitikai ir jābūt saskaņā ar deklarācijas vadlīnijām,” raksta Z. Dundurs. Viņš detalizē, ka Ceļu satiksmes drošības plānā 2021.–2027. gadam norādīts, ka saskaņā ar vairākiem pētījumiem sadursmē ar vieglās automašīnas priekšpusi gājējiem lielas iespējas ir izdzīvot, ja sadursmes brīdī vieglās automašīnas ātrums ir 20 kilometri stundā. Ja automašīnas ātrums ir jau 40 kilometri stundā, izdzīvot varētu aptuveni 90% gājēju. Ja sadursme ar gājēju ir automašīnai, kas brauc ar ātrumu 80 kilometri stundā, izdzīvotu mazāk nekā puse gājēju. Šis ir arī viens no iemesliem, kādēļ pilsētvidē un apdzīvotās vietās ir būtiski palielināt zonas, kur atļautais braukšanas ātrums ir 30 kilometri stundā. Pašvaldības atbilde uz otro Z. Dundura vēstuli vēl nav saņemta.
Jelgavas valstspilsētas domes darbības saistībā ar projektu “Par gājējiem un velobraucējiem ērtu un drošu Kalnciema ceļu Jelgavā visā tā garumā!”
2023. gada janvārī domē tiek saņemts Kalnciema ceļa apkaimes kolektīvais iesniegums, kas tiek izskatīts un nodots izvērtēšanai pašvaldības iestādei “Pilsētsaimniecība”.
2023. gada 25. maijā dome nolemj atbalstīt būvniecības ieceres dokumentācijas izstrādi gājēju un velobraucēju ceļa ierīkošanai Kalnciema ceļa posmā no Loka maģistrāles līdz pilsētas robežai.
2023. gada 17. augustā “Pilsētsaimniecība” informē kolektīvā iesnieguma parakstītājus, ka turpinās tehniskās specifikācijas sagatavošana, lai varētu veikt iepirkuma procedūru būvprojekta izstrādei.
2023. gada 23. novembrī “Pilsētsaimniecība” informē, ka ir sagatavota tehniskā specifikācija un dokumentācija, lai varētu veikt iepirkumu būvprojekta izstrādei, kuru plānots izsludināt līdz 2023. gada beigām.
2025. gada janvārī “Pilsētsaimniecība” informē, ka saņemts ceļu drošības audita atzinums, pēc kura būvprojekta risinājumi atkārtoti izskatīti Satiksmes kustības drošības komisijā. Tuvāko nedēļu laikā plānots uzsākt būvprojekta saskaņošanu ar inženierkomunikāciju turētājiem.
Reklāma