Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt

“Tele2” izveidojis viedtelefonu lietošanas etiķeti

Aptaujas rezultātos redzams, ka ļoti daudzās ikdienišķās situācijās cilvēki telefonus lieto brīžos, kad to nevajadzētu darīt, vai arī veidos, kas traucē apkārtējiem, piemēram, skaļi klausoties mūziku vai skatoties video, tādēļ mobilo sakaru operators “Tele 2” aicināja etiķetes eksperti Kristīnu Sprūdžu un Latvijas Universitātes profesori Zandu Rubeni kopīgiem spēkiem izstrādāt viedtelefona lietošanas etiķeti, kas būtu ērti pieejama ikvienam, informē “Tele 2”.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Tele2” un “Norstat” veiktā aptauja liecina, ka lielāko daļu jeb 80% Latvijas iedzīvotāju kaitina, ka cilvēki publiskās vietās savā telefonā skaļi, neizmantojot austiņas, klausās mūziku vai skatās video.

Savukārt katrs piektais iedzīvotājs arī atzīst, ka publiskās vietās mēdz veikt video zvanu, nelietojot austiņas, savukārt katrs otrais iedzīvotājs mēdz darīt kaut ko telefonā, kamēr paralēli sarunājas ar citu cilvēku. Tāpat 42% iedzīvotāju saviesīgu pasākumu laikā, kurā pulcējas draugi un paziņas, mēdz izmantot telefonu, lai īsinātu laiku, bet katram trešajam (36%) iedzīvotājam ir gadījies, ka telefons iezvanās vai arī tiek saņemts kāds paziņojums nepiemērotā laikā, piemēram, kāzās, bērēs vai teātrī.

Aptauja veikta 2022.gada novembrī, aptaujājot 1006 respondentus.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Šis ir stāsts par elementāru pieklājību un gatavību rēķināties ar citiem. Jādomā par sabiedrības kopējo cieņas, empātijas un ētiskas attieksmes līmeni, savukārt aptauja norāda, ka kaut kas nav kārtībā šajā jomā. Protams, var jau mēģināt aizrādīt citiem par skaļu mūzikas klausīšanos vai video skatīšanos viedierīcē, bet rezultāts nav īsti paredzams. Mēdz teikt, kur morāle nedarbojas, tur stājas spēkā likums. Domāju, ka, atbilstoši kārtības nodrošināšanas noteikumiem, piemēram, sabiedriskajā transportā, citu pasažieru traucēšana nav pieņemama un par to būtu jāziņo transportlīdzekļa vadītājam. Un, ja līdz šim tāds noteikums nav iekļauts sarakstā, tad būtu svarīgi to izdarīt,” saka Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene.

Viedtelefoni ir neatņemama mūsu ikdienas sastāvdaļa – jau izaugusi paaudze, kura nav piedzīvojusi tos laikus, kad telefons bija tikai mājās, birojā vai telefona būdiņā. Vienlaikus telefoni plaukstā, kabatā vai somā ir salīdzinoši jauna mūsdienu iezīme. Saistībā ar mobilajām ierīcēm un to lietošanu ir attīstījušies jauni sociālie standarti un pieklājības normas publiskā vidē. Šīs jaunās prasmes ir tikpat nepieciešamas kā dzīves pamatprasmes: uzvedība pie galda, sasveicināšanās, lūdzu un paldies.

“Ar pieklājības prasmēm neviens nepiedzimst. Tās apgūst un izkopj visas dzīves laikā. Šobrīd visas paaudzes vienlaicīgi mācās pieklājīgi komunicēt un veidot attiecības virtuālajā vidē. Cilvēces pastāvēšanas vēsturē tā ir neierasta situācija. Līdz šim dzīves prasmes, zināšanas un etiķetes normas vecāki “nodeva mantojumā” saviem bērniem,” stāsta etiķetes eksperte Kristīna Sprūdža.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Šobrīd viedierīces ir ieņēmušas informācijas nesēja lomu – tās nodrošina un informē, izklaidē un izglīto, finansē un brīdina. 2022. gada nogalē telefona lietošanas paradumi ietekmē gandrīz visas mūsu dzīves jomas: attiecības, drošību, sekmes, labsajūtu, veselību, karjeru utt. Šodien prasmes jēgpilni veidot digitālo saziņu, kontrolēt tehnoloģiju lietošanu, nesabojāt attiecības starp cilvēkiem, uzņēmumiem un valstīm, ir kļuvušas izšķirošas,” tā K. Sprūdža.

Ar viedtelefonu lietošanas etiķeti var iepazīties “Tele2” mājaslapā: https://www.tele2.lv/blogs/9355/apgustiet-viedtelefonu-lietosanas-etiket/

Foto: publicitātes

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.