Visvairāk par izkārtņu noformējumu domā lielveikali, mazie komersanti par savu «seju» nereti aizmirst.
Ikdienas gaitās ejot pa ielu, ne katrs un ne vienmēr pamana veikalu un iestāžu izkārtnes. Lielākoties uzrunā jaunās un neparastās. Vai arī sabojātās un netīrās. Uzņēmēji gan atzīst – lai klienti pamanītu reklāmas, ar to izgatavošanu un izvietošanu jānodarbojas profesionāļiem.Košumu nākas apslāpēt«Lielveikalu tīkli – «Rimi», «IKI», «Maxima» – pilsētā ienāk ar savu vienoto stilu, kas pamatā ir nemainīgs. Protams, nelielu veikalu īpašnieki, pasūtot izkārtni par savu naudu, vēlas saņemt iespējami košāku rezultātu, tāpēc nereti nākas šo vēlmi apslāpēt,» stāsta pilsētas galvenais mākslinieks Georgs Svikulis. Tādēļ tikpat kā neesot nesaskaņotu izkārtņu, jo, kamēr tās apstiprina pašvaldībā, visi «asumi» tiekot noslīpēti. Kā vienu no veiksmīgākajām izkārtnēm G.Svikulis min Agra Červinska dizainēto kluba «Opera» izkārtni. Diemžēl klubs pārtrauca savu darbību un izkārtni demontēja. Mākslinieks novērojis, ka ar izkārtņu izgatavošanu pilsētā nodarbojas vien dažas firmas – reklāmu darbnīcas un pāris mākslinieki – reklāmisti. Kā veiksmīgāko viņš min SIA «Dizains un poligrāfija».Apaļais starp kantainajiemMinētā uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Igors Burnašovs «Ziņām» atzīst, ka galvenais, veidojot izkārtnes, lai klients zinātu, ko vēlas. «Tad arī mums vieglāk strādāt, var veiksmīgāk ar klientu saskaņot maketu,» viņš atklāj, piebilstot, ka svarīga saskaņošana arī ar pašvaldību, jo iepriekš tā bija nepieciešama tikai teorētiski, bet pašlaik Pašvaldības policija liek strikti ievērot saistošos noteikumus.I.Burnašovs atzīst – arī izkārtņu veidošanai ir savas «robežas»: «Uz arhitektūras pieminekļa raibumus likt nedrīkst. Tāpat jāpieliek pūles, lai reklāma iederētos apkārtējā vidē. Piemēram, atnāk, klients, kurš grib uz ēkas apaļu izkārtni, bet uz tās jau ir vairākas kantainas, tāpēc viņš mums jāpārliecina, ka apaļu veidot nedrīkst, to, visticamāk, nesaskaņos arī pilsētas galvenais mākslinieks. Ar Georgu Svikuli bieži konsultējamies arī pirms galīgās saskaņošanas, tad ir vieglāk panākt kompromisu.»Atjauno nelabprātUzņēmuma «Dizains un poligrāfija» vadītājs pārliecināts – izkārtnes pagatavošanā jāstrādā māksliniekam. Iepriekšējais uzņēmuma maketētājs uzņēmumā bijis vairāk tehnisks cilvēks, bet nu ir darbinieks ar «mākslinieka dvēseli». Taču izglītībai, viņaprāt, ne vienmēr ir svarīga nozīme.«Arvien vairāk redzama tendence, ka klienti paši nāk ar savām idejām un maketiem, lai arī tie dažkārt izgatavoti ar primitīvām programmām, neprofesionāli, bet tas jau ir vismaz pamats,» priecājas I.Burnašovs, kurš ir pārliecināts, ka izkārtnes jāatjaunina apmēram pēc pieciem gadiem, jo krāsainās plēves, kas visbiežāk tiek izmantotas to izgatavošanā, «staigā». Taču jelgavnieki ar nomaiņu un atjaunošanu neaizraujas. «Pirms mēneša atjaunojām «Galma aptiekas» gaismas kasti, bet tas bija vairāk tehnisks risinājums – dienasgaismas lampas tika nomainītas pret gaismas diodēm, kas gan ir mazāk spilgtas, taču ievērojami ekonomē energoresursus,» pieredzē dalās I.Burnašovs.Lai «krīt» uz galvasAtjaunošanas darbus plāno veikt «DZ» audumu salona Pētera ielā īpašnieks Ivars Saltums, jo izkārtni sabojājis sniegs un ledus gabali, kas ziemās krīt no ēkas jumta. «Katru gadu burti tiek bojāti. Drīz domājam izkārtni atjaunot. Speciālists piedāvās variantus, tad arī izvēlēsimies labāko,» viņš spriež.I.Saltums smej, ka pašlaik veikala izkārtne ir «modernais variants» un piesaista apkārtējo uzmanību. «Reklāmas jāizvieto tā, lai tās «krīt» klientiem uz galvas, citādi daudzi veikalu nepamana,» uzskata veikala īpašnieks.Kad izkārtne nedarbojasPar to, ka izkārtņu veidošanā jāpiesaista ne tikai mākslinieki, bet arī reklāmas speciālisti, pārliecināta tūrisma aģentūras «Auto starts tūre» Driksas ielas biroja vadītāja Liene Ķīķere. Biroju rotā gan gaismas kaste ar kompasu, gan citi baneri. «Protams, gaismas kaste ar kompasu ir ļoti pievilcīga, taču to veidojis mākslinieks, ne mārketinga speciālists, tāpēc reklāma nestrādā,» atzīst L.Ķīķere, skaidrojot, ka izkārtne nav pamanāma aiz kokiem, bet «iedarbojas» tikai ziemā, kad kokiem nav lapu, un tumšajā laikā, kad ieslēgts apgaismojums.Tāpēc uzņēmums izmanto arī citus reklāmas veidus, piemēram, plakātus, kuros tiek stāstīts par aktuālākajiem piedāvājumiem. «Manuprāt, ļoti veiksmīgi izstrādātas lielveikalu izkārtnes, jo tās izstrādā profesionāļi. Piemēram, veikalu «Mego» logo ir ļoti pamanāmi, jo tajos ir zila un dzeltena krāsa, tāpat ir ar citiem veikalu tīkliem. Savukārt mūsu «Pilsētas pasāžas» divi p burti ir pamanāmi, taču nezinātājiem nav saprotami,» uzskata L.Ķīķere, kurai patīk arī «Galma aptiekas» izkārtne, kas veidota senatnīgā stilā un piestāv Jelgavai.