Jaunie «Riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības noteikumi» ir izstrādāti un kalpos autovadītāju un kājāmgājeju labā, pārliecināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas Jelgavas nodaļas priekšnieks Valdis Buividaitis.
Jaunie «Riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības noteikumi» ir izstrādāti un kalpos autovadītāju un kājāmgājeju labā, pārliecināts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Jelgavas nodaļas priekšnieks Valdis Buividaitis.
1. oktobrī Latvijā stāsies spēkā Ministru kabineta «Riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības noteikumi» un Satiksmes ministrijas «Tehnisko normatīvu prasības riteņu transportlīdzekļu un to sastāvdaļu atbilstības novērtēšanai». Šo noteikumu galvenais mērķis ir veidot transportlīdzekļu atbilstības novērtēšanas sistēmu. Tie pieļauj Latvijā reģistrēt tikai tādas automašīnas, kas ir atbilstošas ekspluatācijai Eiropas ceļos.
Valdis Buividaitis «Ziņām» apliecināja, ka jaunie noteikumi nav kārtējais veids, kā «sarežģīt» dzīvi autovadītājiem, gluži otrādi, tie pasargās cilvēkus no iespējas iegādāties automašīnu, kas Latvijas ceļiem ir pilnīgi nederīga. Arī pašlaik Latvijā un Jelgavā ir automašīnas, kas ražotas ekspluatācijai Āfrikā, līdz ar to ziemā tās rada ne mazums problēmu. Jaunā kārtība uzlabos gan satiksmes drošību, gan arī veicinās apkārtējās vides aizsardzību. Sākotnēji jaunie noteikumi attieksies tikai uz pilnīgi jaunām automašīnām, taču pastāv iespēja, ka jau pēc gada tie attieksies arī uz lietotiem transportlīdzekļiem. No 1. oktobra atbilstības novērtēšana tiks veikta tikai vieglajiem automobiļiem un motocikliem, bet, sākot ar 2000. gada 1. janvāri, – arī kravas automašīnām, piekabēm un autobusiem. Izstrādātā sertifikācijas sistēma ir analoģiska līdzīgām transportlīdzekļu sertifikācijas sistēmām daudzās Eiropas valstīs, tostarp – arī Eiropas Savienības valstīs. Igaunijā šāda sistēma veiksmīgi darbojas jau kopš 1997. gada. Šobrīd lietošanai Eiropas valstīs nepiemērotas ir daudzas Krievijā un ASV ražotas automašīnas. Pēc CSDD rīcībā esošās informācijas, jauno transportlīdzekļu vidū Krievijā ražoto īpatsvars ir aptuveni 13% vieglajām mašīnām, 57% kravas auto un 52% autobusiem. Pašlaik no visa plašā VAZ markas vieglo automobiļu klāsta Eiropas prasībām pilnībā atbilst tikai piecu tipu VAZ markas. Vēl daudz bēdīgāka ir situācija ar kravas mašīnām GAZ, MAZ, KamAZ, UAZ, ZIL un autobusiem.
Latvijā nedrīkstēs braukt arī ar Lielbritānijā izgatavotiem automobiļiem, kam stūre atrodas labajā pusē. V.Buividaitis pastāstīja, ka šobrīd arī Jelgavā ir divas šādas Lielbritānijā ražotas automašīnas, un to īpašnieki esot izteikušies, ka Latvijā ar tādu braukt ir tiešām ļoti apgrūtinoši.