Atlaides medikamentiem un citiem aptiekas produktiem pircēji varētu saņemt arī aptieku cenu konkurences rezultātā. Šādu nostāju paudusi Veselības ministrija, grasoties aizliegt agresīvo mārketingu un lojalitātes kartes, kuras pircēju maciņos ir pat vairākas no dažādiem aptieku tīkliem.
«Viennozīmīgi – kartes jāaizliedz. Tā ir negodīga konkurence, iespēja cenu dempingam, ko piekopj aptieku tīkli. Savā starpā arī bez lojalitātes kartēm un programmām varam konkurēt,» uzskata Vircavas «Kamenes aptiekas» vadītāja Anita Ziemele. «Klientu maciņos ir dažādu aptieku kartes. Mazajām aptiekām ar to piedāvājumiem grūti konkurēt, turklāt aptieka nav nekāda bodīte, kur pirkt medikamentus vai uztura bagātinātājus kā tādus nocenotus pārtikas produktus. Mēs veicam farmaceitisko aprūpi, te nav vietas tādai bodīšu padarīšanai.» Līdzīga nostāja ir nozares ministrijai. Tās sagatavotie grozījumi Aptieku darbības noteikumos mērķēti panākt «aptieku atgriešanos uz farmaceitiskās aprūpes ceļa» – veikt zāļu lietošanas uzraudzību, nevis to lietošanas veicināšanu.
Pensionāre: zāļu dārdzību kartes neglābj
Pensionētai mediķei Mārai Bergmanei maciņā ir vairāku aptieku klientu kartes, piemēram, no «Mēness aptiekas» un «Euroaptiekas». «Kaut kas uzkrājas, un tas nav slikti. Pat ja atlaide ir tikai cents, tik un tā patīkami.» Krāmēšanās ar vairākām kartēm pensionāres dzīvi neapgrūtinot, tieši pretēji. «Tomēr uzskatu, ka aptieku sistēmu kopumā vajadzētu revidēt augstākajos ešelonos, jo cenas ir ļoti cēlušās – medikamentu dārdzību neglābj neviena karte.»
Māras kundze vitamīnus, kalcija preparātus un zivju eļļu tāpēc cenšas pasūtīt no paziņām, kas šos produktus iegādājas Vācijā, kur tie ir lētāki. «Tas nav normāli, ka uzcenojums mūsu aptiekās ir lielāks nekā Vācijā.» M.Bergmanei piekrīt Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācijas vadītāja Tekla Žabova: «Iedzīvotāji meklēs citus, daudz bīstamākus ceļus, kā lētāk iegādāties. Labākajā gadījumā pirks veikalos, kur nebūs pieejamas farmaceita konsultācijas, bet citi aiz izmisuma izvēlēsies bīstamākus ceļus.»
Pircēju patiku sola vairot ar kompetenci
«Vairāk ietaupīt!» ir «BENU aptieku» tīkla lojalitātes kartes sauklis. Tās lietotājiem tiek solītas «progresīvas atlaides – jo vairāk jūs pērkat, jo lielākas atlaides iegūstat», kā arī «saņemt īpašas atlaides tauku līmeņa noteikšanai». Solīti arī «īpaši pasākumi aktīvākajiem karšu lietotājiem» un iespēja «saņemt [aptiekas jauno produktu] paraudziņus». Piemēram, šomēnes kartes īpašnieki var saņemt 20 procentu atlaidi produktiem liekā svara samazināšanai, dāvanā saņemot mērlenti. Lojalitātes kartes, aizpildot pieteikumu, saņēmuši un pastāvīgi lieto septiņi no katriem desmit Mātera ielas «BENU aptiekas» klientiem. Darbinieki novērojuši, ka vairumam klientu «BENU aptiekas» karte nav vienīgā. Turklāt tās nebūt nav iecienījuši tikai pensionāri, kas ir aptuveni puse no karšu īpašniekiem.
Aptiekas kasē trīs gadu laikā atstājot 1400 eiro, var izpelnīties desmit procentu lielu atlaidi. Pēcāk karte jāatjauno un atlaides uzkrāšana jāsāk no sākuma. Aptiekā strādājošo darbu lojalitātes programmu pārtraukšana tikai atvieglotu, jo nebūtu vairs jāskaidro tās priekšrocības un arī ierobežojumi. «Aptiekas pircēju patiku varētu vairot ar farmaceitu kompetenci, ja kartes vairs neizsniegtu. Atlaižu kartes kopumā ir kļuvušas par modes lietu,» spriež farmaceite Eva Johansone. «Miljonārs būtu tas, kas izveidotu vienotu karti visiem – gan aptiekām, gan veikaliem,» vērtē farmaceite.
Pievelk iespēja dabūt lētāk
Jelgavas Pensionāru biedrības vadītāja Brigita Baškevica nav iesaistījusies lojalitātes programmā nevienā no aptiekām. Biedru vidū par to likvidēšanu satraukums pagaidām nevaldot. «Vairāk kā skaidrs, ka iespēja iepirkties lētāk nekā citiem pievelk. Pensionārs taču vienmēr cenšas dzīvot pēc iespējas lētāk,» atgādina B.Baškevica.
Grozījumi patlaban nodoti sabiedriskai apspriedei. Tie tāpat paredz, ka ikvienā aptiekā tās darba laikā nepārtraukti jābūt pieejamam zinošam farmaceitam, kā arī, izsniedzot recepšu zāles, par to lietošanu būs jāinformē ne tikai mutiski, bet informācija jāietver arī īpašā uzlīmē.
Grozījumiem atbalstu jau paudusi Latvijas Ārstu biedrība, Latvijas Farmaceitu biedrība, tāpat Aptieku Īpašnieku asociācija un Latvijas Zāļu lieltirgotāju asociācija, jo «šīs programmas neveicina farmaceitiskās aprūpes izaugsmi un galvenokārt ir balstītas uz pacientu sava veida uzpirkšanu, nevis pacientu lojalitātes piesaisti ar augstu farmaceitiskās aprūpes kvalitāti», bet iebildumus cēlusi Latvijas Reklāmas asociācija. ◆