Ieskābis biezpiens, cieta maize, konfektes ar tārpiem – diemžēl tā ir realitāte. Ko darīt, lai mūsu iepirkumu grozos būtu tikai labi produkti?
Ieskābis biezpiens, cieta maize, konfektes ar tārpiem – diemžēl tā ir realitāte.
Ko darīt, lai mūsu iepirkumu grozos būtu tikai labi produkti?
Latvijā patērētāju un pakalpojuma sniedzēju attiecības regulē «Patērētāju tiesību aizsardzības likums» un likums «Par preču un pakalpojumu drošumu un ražotāja un pakalpojumu sniedzēja atbildību». Par to, lai tas tiktu ievērots, rūpējas Labklājības ministrijas Valsts sanitārā inspekcija.
Uz «Ziņu» jautājumiem par pircēju tiesībām atbild Jelgavas kontroles un uzraudzības daļas vadītāja Airisa Lapiņa.
Ko darīt, ja pircējs konstatē, ka ir iegādājies nekvalitatīvu preci, piemēram, tai ir beidzies realizācijas termiņš?
Likumā ir noteikts, ka ražotājs, pakalpojuma sniedzējs vai izplatītājs pēc patērētāja pieprasījuma:
n izmaksā atpakaļ samaksāto summu, pretī saņemot nedrošo preci (ja tā ir saglabājusies) vai pierādījumu par tās iznīcināšanu;
n apmaina nedrošo preci pret izlabotu preci;
n apmaina nedrošo preci pret līdzvērtīgu jaunu un drošu preci;
n sniedz jaunu, drošu pakalpojumu.
Tiesības izvēlēties vienu no šīm iespējām ir patērētājam.
Tātad pircējam rūpīgi jāseko tam, ko viņš pērk?
Protams. Un, lai viņš vēlāk kaut ko varētu pierādīt, ir jāpaņem un jāsaglabā pirkumu apliecinošie čeki. Diemžēl bez tā pircējs neko nevarēs panākt.
Redakcijā ir vēstule no kādas lasītājas, kas bija iegādājusies pupiņas, kurām bija beidzies realizācijas termiņš. Viņa bija saglabājusi gan čeku, gan preces iepakojumu. Ko pircējai vajadzēja darīt?
Vajadzēja doties atpakaļ uz veikalu un pieprasīt naudu vai saņemt kvalitatīvu produktu. Vecas un sliktas kvalitātes preces nedrīkst pārdot, to nosaka «Pārtikas aprites uzraudzības likums».
Tirgotājs pircējam apmaina preci un nekvalitatīvo noliek atpakaļ plauktā. Iespējams, viņš to mēģinās pārdot kādam citam un par to nesaņems sodu. Vai pircējs drīkst palīdzību meklēt pie jums?
Veikalā pircējs saņems materiālu kompensāciju. Lai vērstos Valsts sanitārajā inspekcijā (VSI), pircējam ir jāuzraksta sūdzība, jāpievieno pirkuma čeks un preces iepakojums. Sūdzībā jāizklāsta viss, kas gadījies. Tad inspekcijas darbinieki veic norādītajā vietā pārbaudi, pārliecinās, vai sūdzībā uzrādītā prece ir pārdošanā, vai ir tās kvalitāti apliecinoši dokumenti un vai ir ievērots realizācijas termiņš. Tie ir rādītāji, kuriem ikdienā uzmanību pievērš sanitārās inspekcijas inspektori. Ja pārbaudes brīdī veikalā vairs nav nekvalitatīvā produkta, uz atpakaļejošu fakts mēs nevaram pamatoties. Ja tas apstiprinās, tiek sastādīts administratīvais protokols un veikala vadītājs maksā soda naudu. Šie paši noteikumi attiecas arī uz sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem un vairumtirdzniecības uzņēmumiem. VSI piekritīgie panti administratīvo pārkāpumu kodeksā, pēc kuriem tiek sodīti uzņēmumi, ir 166.14 panta 1.daļa un 155.5 pants. Piemēram, janvārī VSI inspektori sastādīja 20 administratīvos protokolu par precēm, kurām beidzies realizācijas termiņš.
Lai ikdienā būtu mazāk konfliktu pircējiem ar tirgotājiem, gribētu aicināt pircējus veikalos būt vērīgiem, bet pakalpojumu sniedzējiem atcerēties, ka pircējam vienmēr ir taisnība.