Tiesībsargs ir nosūtījis vēstuli Veselības ministrijai un
Izglītības un zinātnes ministrijai ar aicinājumu steidzami rast atšķirīgu
risinājumu izglītības procesa nodrošināšanai klātienē attiecībā uz bērniem, kas
atrodas atšķirīgā situācijā un sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ
nespēj nodot siekalu testu, liecina tiesībsarga paziņojums mājaslapā.
Tiesībsargs ir saņēmis bērnu ar speciālajām vajadzībām
vecāku iesniegumus par Ministru kabineta noteikumos par epidemioloģiskās
drošības pasākumiem Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai noteikto
prasību izglītības ieguvei klātienē diskriminējošo raksturu attiecībā pret
bērniem, kuri sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj nodot siekalu
testu.
Iesniegumos norādīts, ka bērni ar smagiem garīgās
attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, kā arī
autiskā spektra traucējumiem sava veselības vai attīstības stāvokļa dēļ nespēj
nodot siekalu testu (viņiem nav spēju un iemaņu iespļaut siekalas) un nespēj
nodot deguna-rīkles iztriepes testu, jo nesaprot šīs manipulācijas nozīmi un
pretotos tai.
Tādā gadījumā bērns, pielietojot fizisku spēku, būtu
jātur diviem pieaugušiem cilvēkiem un medicīniskā manipulācija pārvērstos par
vardarbību pret bērnu, kas nav pieļaujama. Rezultātā bērns varētu gūt gļotādas
savainojumus un baidītos iet uz skolu, rakstījuši iesniegumu autori.
Nespējot izpildīt Ministru kabineta noteikumos
noteiktās prasības par negatīvu testa rezultātu, vecākiem būtu jāizvēlas bērna
izglītošana ģimenē, kas, vecāku ieskatā, šādiem bērniem nav piemērota un ko
vecāki nespējot nodrošināt.
Kā norāda tiesībsargs, ārkārtējās situācijas laikā,
kad pamatizglītības programmu apguve notika attālināti, attiecībā uz bērniem ar
speciālajām vajadzībām bija noteikts izņēmums. Tātad bērnu ar garīgās
attīstības traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem tiesības
uz izglītību tika īstenotas bez nosacījumiem.
Jau ziņots, ka jaunajā 2021./2022.mācību gadā no
1.septembra klātienes mācībās drīkstēs piedalīties tikai tie skolēni un
izglītības darbinieki, kuri digitālā vai papīra formātā varēs uzrādīt
sadarbspējīgu vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai negatīvu Covid-19
testa rezultātu.
Gadījumos, ja skolēnam netiks veikta Covid-19
testēšana, attiecīgais izglītojamais nevarēs nedz sākt, nedz arī turpināt
izglītības ieguvi klātienē izglītības iestādē. Tādā gadījumā pamatizglītības
ieguve būs vecāku atbildība un tā iegūstama ģimenē. Izglītība ģimenē varēs tikt
īstenota 1.-8.klasē.
Savukārt attiecībā uz 9.klases izglītojamiem
izglītības ieguve ģimenē nav pieļaujama, jo 9.klases noslēgumā tiek kārtoti
pamatizglītības pakāpes noslēguma valsts pārbaudes darbi un ir nepieciešama
pastiprināta pedagoga iesaiste mācību procesā.
Pirmā testēšana pret Covid-19 nevakcinētiem skolēniem
mācību gada sākšanai paredzēta no 23.augusta līdz 30.augustam, ierodoties
izglītības iestādē. Pirmā testēšana ir attiecināma tikai uz 1.septembri. Arī
turpmāk, lai piedalītos izglītības procesā klātienē, izglītojamiem tiks veikta
iknedēļas rutīnas testēšana, atbilstoši Slimības un profilakses kontroles
centra (SPKC) algoritmam.
Testēšanu neveic personām, kurām ir vakcinācijas vai
pārslimošanas sertifikāts. Pamata un vidējās izglītības pakāpes izglītojamiem
un pedagogiem testēšana tiek veikta par valsts budžeta līdzekļiem.
Foto: pixabay.com