Daudzi jelgavnieki būs ievērojuši, ka dažos pilsētas krustojumos ik pa brīdim «niķojas» luksofori – tie pārstāj darboties, izraisa haosu uz ielas un satiksmes dalībnieku dusmas.
Daudzi jelgavnieki būs ievērojuši, ka dažos pilsētas krustojumos ik pa brīdim «niķojas» luksofori – tie pārstāj darboties, izraisa haosu uz ielas un satiksmes dalībnieku dusmas. «Katrai automātiskai iekārtai ir savs dzīves ilgums, un lielākā daļa mūsu pilsētas satiksmes regulētāju ir nokalpojuši jau vairāk nekā trīs mūžus,» stāsta Jelgavas luksoforu apkalpošanas firmas «Mītavas elektra» direktors Raimonds Spuris.
Ar Jelgavas luksoforu tehnisko ekspluatāciju firma «Mītavas elektra» nodarbojas jau gandrīz piecus gadus, par šo darbu veikšanu uzņēmumam noslēgts līgums ar aģentūru «Pilsētsaimniecība». Tieši tāpēc «Mītavas elektras» direktors Raimonds Spuris uzskatāms par mūsu pilsētas satiksmes regulētāju saimnieku, kas vislabāk pārzina to likstas un vajadzības.
Detaļas – krāmu tirgū
«Luksofora kalpošanas ilgums ir aptuveni pieci gadi, bet lielākā daļa Jelgavas luksoforu satiksmi regulē jau kopš to uzstādīšanas 1978. – 1980. gadā, tātad tiem rit jau ceturtais darba mūžs,» stāsta R.Spuris. Arī veco luksoforu apkalpošana nav vienkārša, jo padomju laika satiksmes regulētāju detaļas nopirkt vairs nekur nevar, ja nu vienīgi krāmu tirgos. «Labi, ka vismaz dažos krustojumos ir noņemti vecie luksofori un uzstādīti jauni. Tā mēs tiekam pie detaļām, kas noder citu padomju laika satiksmes regulētāju «atdzīvināšanai»,» piebilst R.Spuris.
Gandrīz visiem Jelgavas vecajiem luksoforiem ir sarūsējuši gaismas atstarotāji un signāli vairs nav labi redzami, satiksmes regulētāji bieži atsakās darboties arī lielā karstumā un ziemas salā.
No 20 Jelgavas luksoforiem vissliktākajā stāvoklī ir satiksmes regulētāji Lielās un Pasta, Lielās un Dambja, Raiņa un Mātera, Raiņa un Akadēmijas, Rīgas un Pērnavas, kā arī Rīgas ielas un Loka maģistrāles krustojumā. «Arī pilsētas Domē uzskata, ka vecos luksoforus laiks nomainīt, taču pagaidām tam nepietiek līdzekļu,» tā R.Spuris.
Šogad četri jauni satiksmes regulētāji
Jelgava šovasar tiks pie četriem jauniem luksoforiem, kurus uzstādīs Mātera un Lielās, Akadēmijas un Lielās, Rīgas un Brīvības bulvāra, kā arī Rīgas, Garozas un Kalnciema ceļa krustojumā. Šajās vietās satiksmi turpmāk regulēs Ungārijas firmas «Vilati – Signalbau HUBER» luksofori ar gājēju plūsmas regulēšanas papildsekcijām. Tie ir apmēram divas reizes lielāki par iepriekš uzstādītajiem regulētājiem, labāk pamanāmi ir to rādītie gaismas signāli. Ungāru luksofori no vecajiem atšķiras ar to, ka tajos iebūvēts arī ventilators un apsildes iekārta, kas ļauj luksoforam nevainojami darboties gan 40 grādu karstumā, gan 40 grādu salā.
Kopā ar uzstādīšanu jauni ungāru luksofori vienam krustojumam izmaksā aptuveni 10 tūkstošus latu, taču tiem tiek dota trīs gadu garantija. Ražotāji gan zina teikt, ka parasti šie luksofori nevainojami darbojas vismaz 10 gadus. R.Spuris stāsta, ka jaunajiem luksoforiem nepieciešami arī jauni kabeļi, jo vecie alumīnija vadi ir nolietojušies. Tos nomainīs kapara kabeļi, kuriem ir ļoti laba elektrovadāmība un ilgs mūžs.
«Diemžēl, uzstādot jaunos luksoforus, mums nākas domāt arī par drošības pasākumiem. Satiksmes regulētāju elektronisko sistēmu ungāri ir ievietojuši plastmasas kastē, taču tādu Jelgavā uz ielas mēs uzstādīt nevaram, jo ikviens huligāns uzskatīs par vajadzīgu atvērt un apskatīties, kas tajā iekšā,» stāsta R.Spuris. Lai nodrošinātos pret postītājiem, «Mītavas elektrā» tiek izgatavota speciāla dubulta metāla kārba, kurā tiek ievietotas luksofora elektroniskās «smadzenes».
Jelgavas studenti panākuši, ka septembra vidū sāks darboties luksofors Mātera un Svētes ielas stūrī. Tas gan nebūs jauns satiksmes regulētājs, jo tiks izveidots no pilsētā demontēto padomju laika luksoforu detaļām.
Kur vajadzētu jaunus luksoforus?
«Vispirms būtu jānomaina vecie luksofori Jelgavas galvenajās ielās – Lielās, Rīgas, Mātera un Raiņa,» stāsta R.Spuris. Daudzas avārijas situācijas veidojas Raiņa un Katoļu ielas krustojumā, kur noteikti nepieciešams atjaunot reiz demontēto luksoforu. Tas pats būtu darāms arī Raiņa un Pētera ielas krustojumā.
Jelgavas pašvaldības aģentūras «Pilsētsaimniecība» satiksmes drošības inženiere Dzidra Staša uzskata, ka mūsu pilsētā jauni luksofori nepieciešami arī Kr.Barona un Pasta ielas krustojumā, bet Lielās un Pasta ielas satiksmes regulētājam būtu vajadzīga papildsekcija kreisā pagrieziena veikšanai.