Leons Kesmins dzīvību ir atdevis ne vienai vien sagrabējušai vai pavisam nopostītai automašīnai un arī motocikliem, to skaits mērāms desmitos.
Leons Kesmins dzīvību ir atdevis ne vienai vien sagrabējušai vai pavisam nopostītai automašīnai un arī motocikliem, to skaits mērāms desmitos. Ar saviem antīkajiem braucamrīkiem viņš regulāri dodas uz visiem seno spēkratu salidojumiem gan Latvijā, gan ārpus tās.
Latvijas Antīko automobiļu klubs šogad jūlijā Tukumā svinēja 30 gadu jubileju. Viens no kluba biedriem ir arī jelgavnieks Leons Kesmins. Strādājis šis vīrs visu mūžu dažādos vadošos amatos Jelgavas autotransporta uzņēmumos, un automašīnas viņam ir «ieaugušas» sirdī. Kad tika dibināts klubs, aktīvisti sāka meklēt un restaurēt vecas automašīnas.
«Lielākās problēmas ir daļu meklēšana. Padomju laikos bija vieglāk, tagad tās iegādājos kolekcionāru tirgos,» stāsta Leons Kesmins. Šādas lietas maksā dārgi, tāpēc atjaunots auto mēdz būt pat dārgāks par dažu labu jaunu. Pirmais brauciens ar restaurēto 1938. gadā ražoto «Ford Vairogs» bijis uz Vāciju. Paskatoties, kā Vācijā un Polijā notiek šādu braucamo pasākumi, Leons Kesmins «iegāja azartā».
Prezentāciju «dampis»
Ar ugunsdzēšamo mašīnu viņš bijis Igaunijā, Lietuvā un izbraukājis visu Latviju. Tā būvēta brīvās Latvijas laikā Rīgas Vagonu rūpnīcā un ir viena no 600 šādām mašīnām. Mašīnas virsbūve ražota Jelgavā Ludviga Paula darbnīcā. 1963. gadā auto tika iznīcināts – vienkārši nobraukts –, bet 1965. gadā to atrada un no lūžņiem restaurēja. «Brīvās Latvijas laikā tā bija īsta kaujas mašīna, turklāt divas reizes piedalījās Jelgavas pils dzēšanā,» ne bez lepnuma stāsta Leons Kesmins. Pirmo reizi šo relikviju saimnieks «tautās izveda» 1989. gadā sporta svētkos Ozolniekos. Tā bija ne tikai atjaunota, bet pilnībā atbilstoši tiem laikiem (Latvijas atdzimšanas gadiem) komplektēta ar sarkanbaltsarkano karogu. Leons Kesmins ir lepns ar savu auto, jo tāda ir vienīgā ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē. Ar to «iebraukti» lieli pasākumi, piemēram, «Rīgai 800». Šogad mašīnai paliek 64 gadi, bet pensijā «večiņu» nelaiž. Tagad ar to Leons Kesmins piedalās tikai prezentācijās, ugunsdzēsēju, bērnu un citos svētkos. Parasti mašīna tiek «komplektēta» ar pūtēju orķestri, kas esot ugunsdzēsēju pasākumu neatņemama daļa.
Relikvijas filmējas
Leona Kesmina kunga īpašumā ir arī auto, kas ripo ne tikai uz seno spēkratu salidojumiem vai dažādiem pasākumiem, tie tiek izmantoti arī praktiski. Latvieši var būt lepni, ka viņu filmās tiek izmantoti oriģināli rekvizīti. «Baiga vasara», «Vecās pagastmājas mistērija» un vēl citu latviešu filmu uzņemšanā piedalījās 1942. gadā ražotā padomju mašīna GAZ MM, līdz ar to tā ieguvusi īpašu vēsturisku nozīmi.
Nupat tapis nākamais auto Leona Kesmina kolekcijā – 30. gadu «Ford AA». Tajā laikā sakarā ar degvielas krīzi mašīnai tika uzstādīts vācu firmas «Imbert» gāzes ģenerators, un arī tagad to kurina ar malku. Mašīna ir izmēģināta un ir braukšanas kārtībā.
Nesolīdie braucēji
Braucienos uz dažādiem pasākumiem kā galveno problēmu Leons Kesmins min šoferu nesolīdo attieksmi, kā arī dzērušos autovadītājus, kuru rīcība nekad nav prognozējama. Turpretī viņš uzteic Ceļu policiju, ar kuru līdz šim problēmu neesot bijis.