Gadiem ilgi ticis uzskatīts, ka tievo supermodeļu fotogrāfiju popularitāte saistīta ar sieviešu raizēm par viņu ķermeņu nepilnību, taču izrādās, ka līdzīga nedrošība, redzot žurnālos labi saulē iedegušus un muskuļotus modeļus, skar arī vīriešus.
Gadiem ilgi ticis uzskatīts, ka tievo supermodeļu fotogrāfiju popularitāte saistīta ar sieviešu raizēm par viņu ķermeņu nepilnību, taču izrādās, ka līdzīga nedrošība, redzot žurnālos labi saulē iedegušus un muskuļotus modeļus, skar arī vīriešus.
«Mēs vienmēr esam domājuši par šāda veida sieviešu izjūtām, taču vīrieši jūtas tieši tāpat,» norādīja pētījuma līdzautors doktors Reigans Garungs no Viskonsinas universitātes.
Žurnālos, televīzijā un citos informācijas līdzekļos attēloto ārkārtīgi izskatīgo un muskuļoto vīriešu skaits pēdējos gadu desmitus ir ļoti palielinājies. «Dati liecina, ka medijos un citur reklāmās izmantoto vīriešu attēlu daudzums ir ļoti tuvs sieviešu attēlu daudzumam,» sacīja R.Garungs.
Pēc viņa domām, pavērsiens reklāmas biznesā notika, kad agrākais reperis un tagadējā kinozvaigzne Marks Valbergs, plašāk pazīstams kā Markijs Marks, pozēja dizaineram Kelvinam Kleinam «mazās baltās apakšbiksēs». Kopš tā laika reklāmas biznesā puskailu muskuļotu un saulē iedegušu vīriešu attēli ir tikpat izplatīti kā valdzinošu un tievu supermodeļu foto.
R.Garungs, pētījuma līdzautore Dženifera Oto un viņu kolēģi nolēma noskaidrot, kādu iespaidu šie attēli atstāj uz vidusmēra vīrieti. Pētījumā 45 vīrieši un sievietes (universitātes studenti) aizpildīja anketu ar standartjautājumiem par viņu noskaņojumu, personīgo pašnovērtējumu un bažām par sava ķermeņa izskatu. Pēc tam pētījuma autori katram vīrietim lika apskatīt virkni daļēji ģērbušos vīriešu fotogrāfiju, liekot novērtēt arī katra attēlotā modeļa pievilcības un fiziskās formas līmeni. Sievietēm bija jāveic līdzīgs uzdevums ar sieviešu modeļu fotogrāfijām.
«Mēs atklājām, ka vīrieši un sievietes pēc šādu attēlu apskatīšanas jūtas līdzīgi, ja domājam bažas par viņu fizisko izskatu,» norādīja Dž.Oto. «Novērojām arī to, ka vīrietis, kas vairāk neapmierināts ar savu izskatu, visticamākais, modeļa izskatu novērtēs zemāk, savukārt vīrietis, kas ir apmierināts ar savu fizisko izskatu, modeli novērtēs augstāk,» viņa piebilda.
Lai salīdzinātu vīriešu un sieviešu nedrošību par savu izskatu īpašās stresa situācijās, viņi pārģērba dalībniekus pieticīgos ietērpos – vīriešus piegulošā vestē un šortos –, liekot viņiem pozēt fotogrāfijām, kuras uzņēma pievilcīgas pretējā dzimuma pārstāves. Dalībniekiem pēc tam tajā pašā apģērbā tika lūgts aizpildīt vēl dažas anketas.
Kā paredzēts, pētījuma dalībnieku bažas par fizisko izskatu palielinājās vēl vairāk un vīrieši par izskatu bija norūpējušies tāpat kā sievietes.
Tātad attēli ar «perfektiem ķermeņiem» var ietekmēt arī vīriešu pašapziņu, norādīja R.Garungs. Lielākajai daļai puišu tas var likt rast risinājumu, vairāk nodarbojoties ar sportu, taču daļai apsēstība ar fiziskā izskata pilnību var izraisīt psiholoģiskus traucējumus – ja par pašu galveno dzīvē kļūst muskuļu audzēšana, diēta un bīstamu muskuļu palielinošu zāļu lietošana.