«EuroNCAP» rīkotajos sadursmju testos janvārī neviens no jaunajiem automobiļiem nav ieguvis maksimālo rezultātu – piecas zvaigznītes.
«EuroNCAP» rīkotajos sadursmju testos janvārī neviens no jaunajiem automobiļiem nav ieguvis maksimālo rezultātu – piecas zvaigznītes.
Šodien vairāk kā nekad iepriekš jaunu auto pārdošanu ietekmē to pasīvās un aktīvas drošības testi. Eiropā prestižākie un uzticamākie skaitās tie, kurus rīko programmas «EuroNCAP» («European New Car Assessment Programme» – Eiropas jauno automašīnu novērtēšanas programma) ietvaros. Tā sniedz patiesus un no ražotājiem neatkarīgus rezultātus, kurus respektē visi autoražotāji. Minētā programma tapa 1997. gadā pēc piecu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu vienošanās, un to atbalsta visu savienības valstu patērētāju aizsardzības organizācijas. Pašlaik to vada Makss Moslijs (Max Mosley), kas vienlaicīgi ieņem arī Starptautiskās automoto federācijas prezidenta amatu. Saskaņā ar ES likumdošanu nepieciešams, lai ikviena jauna automašīna atbilst minimumam noteiktu drošības prasību, kas vienlaicīgi arī pašiem autoražotājiem liek meklēt jaunus drošības tehniskos risinājumus.
«EuroNCAP» testi norisinās ik pusgadu, un vismaz pēdējās trīs reizes kāds auto ieguva augstāko novērtējumu – piecas zvaigznes. Pārbaudes norisinās vairākās kategorijās – frontālais un sānu trieciena tests, vadītāja un priekšējā pasažiera drošība, kā arī gājēju drošības pārbaude. Janvārī notikušajos testos maksimālo skaitu nesavāca neviena no automašīnām. Vēl vairāk – «Audi TT» un «Škoda Superb» nespēja iegūt nevienu zvaigzni gājēju drošības testā. Kad pagājušā gada novembrī tikpat zemu novērtējumu saņēma «Suzuki Grand Vitara», visa pasaules autoprese ražotājam to briesmīgi pārmeta, sakot, ka viņi nemaz nerūpējas par gājēju drošību. Trīs zvaigznes gājēju drošībā uzrādīja britu rodsters MG TF, bet tas ir saprotams, jo šim auto motors atrodas aizmugurē.
«EuroNCAP» janvāra testi:
«Opel Meriva» – četras zvaigznes;
«Škoda Superb» – četras zvaigznes;
BMW X5 – četras zvaigznes;
«Audi TT» – četras zvaigznes;
MG TF – četras zvaigznes;
«Mitsubishi Pajero Pinin» – trīs zvaigznes.
Savukārt vācu autoklubs «Adac» janvārī sarīkoja īpašu sadursmju testu sēriju, kurā pārbaudīja «Volkswagen Golf» otrās paaudzes automašīnas. Šoreiz būs jāapbēdina daudzi šīs Latvijā iecienītās automašīnas cienītāji, jo «golfiņš», pēc «EuroNCAP» kritērijiem, ieguva tikai vienu zvaigznīti. Pirmā sadursme bija frontāls trieciens pret nekustīgu betona sienu ar ievilktu auto, kas kustas ar sešdesmit četru kilometru lielu ātrumu. Pēc sadursmes mašīnas stūre un pedāļi ieslīdēja salonā tik dziļi, ka braucējam draudētu smagas traumas. Otrā sadursme bija sānu trieciens, kur pret nekustīgu auto no šofera puses ar piecdesmit kilometru lielu ātrumu tuvojās ievilkti ratiņi ar betona kluci. Pēc sadursmes auto durvis bija iespiedušās līdz pat vadītāja sēdekļa vidusdaļai, un tas nozīmē, ka līdz nāvei ir viens nieka sprīdis. Paralēli testēja vēl vecāko «Volkswagen Kafer» modeli, un tas abos testos uzrādīja pat augstākus rezultātus nekā «Volkswagen II». Tā teikt, bez komentāriem…
Latvijā iecienītais «golfiņš» «EuroNCAP» testos nebija drošākais, tomēr var mierināt fakts, ka žurnāla «Autorevju» analogā testā «sestais» žigulis neieguva nevienu zvaigznīti.