Vai gaidāma cenu celšanās, ieviešot eiro? Lai gan eirozonā patlaban daudz tiek diskutēts par cenu kāpumu, ko it kā izraisījusi eiro ieviešana, oficiālā «Eurostat» statistika nebūt neliecina par paaugstinātu inflācijas kāpumu.
Vai gaidāma cenu celšanās, ieviešot eiro?
Lai gan eirozonā patlaban daudz tiek diskutēts par cenu kāpumu, ko it kā izraisījusi eiro ieviešana, oficiālā «Eurostat» statistika nebūt neliecina par paaugstinātu inflācijas kāpumu – 2002. gada desmit mēnešos vidējais gada patēriņa cenu palielinājums eirozonā bija tikai 2,2 procenti. Tas ir pat mazāks nekā pirms skaidrā eiro ieviešanas 2001. gadā – 2,5 procenti.
Taču atsevišķās valstīs dažām precēm un pakalpojumiem cenas patiešām palielinājās vairāk nekā parasti. Tās dažviet ir augušas atsevišķām precēm (dažiem pārtikas produktiem, tabakai) un pakalpojumiem (sabiedriskā ēdināšana, ķīmiskā tīrīšana u.c.), kuri tiek lietoti ikdienā un kuru cenu izmaiņas tāpēc labi pamanāmas. Diemžēl nevar noliegt, ka daudzi mazumtirgotāji ir savtīgi izmantojuši eiro ieviešanu, noapaļojot cenas uz augšu.
Taču cenas eirozonā palielinājās vairāk nekā citkārt arī citu faktoru dēļ. Slikto laika apstākļu dēļ bija augstākas dārzeņu cenas, sakarā ar lielākām naftas cenām tās cēlās degvielai. Dažās valstīs tika paaugstināti arī nodokļi (piemēram, cigaretēm). Līdz ar to cenu palielināšanās eirozonā nav saistāma tikai ar skaidrā eiro ieviešanu. Saskaņā ar «Eurostat» aprēķiniem 2002. gada pirmajā pusgadā skaidrā eiro ieviešana paaugstināja inflāciju eirozonā tikai par vidēji 0,16 procentiem.
Vienlaikus vairākām precēm cenas ir pazeminājušās – automobiļiem, foto un video tehnikai, datoriem, sakariem, arī citos sektoros, kur starpvalstu konkurence ir pietiekami spēcīga. Gaidāms, ka nākotnē vienotā valūta drīzāk stimulēs cenu līmeņu stabilitāti, jo tās valstu starpā kļūs vieglāk salīdzināmas un konkurence augs.
Domājams, ka Latvijai nevajadzētu bažīties par paaugstinātu cenu kāpumu līdz ar eiro ieviešanu. Tas lielā mērā ir saistīts arī ar mūsu iedzīvotāju pirktspēju – cenu kāpumam jāatbilst pirktspējas un pieprasījuma izmaiņām.