Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+3° C, vējš 2.67 m/s, R vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Tirdzniecība izdevīgāka nekā veikalā

Pirmie preču pasta pasūtījumu katalogi pie mums sāka darboties 1998. gadā. Pašlaik to īpatsvars sasniedz duci. Gandrīz visi katalogi, izņemot «Otto», pie mums ienākuši no Skandināvijas valstīm kā Igaunijā dibinātu meitas firmu pārstāvji.

Pirmie preču pasta pasūtījumu katalogi pie mums sāka darboties 1998. gadā. Pašlaik to īpatsvars sasniedz duci. Gandrīz visi katalogi, izņemot «Otto», pie mums ienākuši no Skandināvijas valstīm kā Igaunijā dibinātu meitas firmu pārstāvji. Tas noticis gan tāpēc, ka kaimiņvalstī šis tirdzniecības veids parādījies dažus gadus agrāk, gan tāpēc, ka tā esot izdevīgāk un vienkāršāk. Latvijā šīm firmām darbojas operatoru dienests, kas atbild uz klientu jautājumiem, pieņem un apkopo pasūtījumus, bet preces tiek piegādātas no attiecīgās valsts noliktavas. Savukārt daudzi mātes uzņēmumi uzkrājuši trīs, četru un vēl lielāku gadu desmitu pieredzi.
Stabila, noturīga izaugsme
Šā biznesa pārstāvji nodarbošanos raksturo kā izdevīgu, bet izaugsmi – kā strauju. Piemēram, «Mājas Anttilai», kas Latvijā ienāca 1998. gadā, šajā laikā apgrozījums vismaz desmitkāršojies. Tiesa, ne ar visiem katalogiem tā noticis. Taču apgrozījums šajā nozarē kopumā ir pieklājīgs. Tiesa, aplēses ir tikai aptuvenas, jo «Latvijas Pasta» ģenerāldirektora palīgs Edijs Šauers atsaucīgu tēlo, kamēr netiek prasīta precīza informācija – to viņš neizpauž. Uz «Ziņu» jautājumiem tik vien atbild, ka preču pasūtīšana pa pastu pieder pie uzņēmuma nemonopola pakalpojumiem, kas tiek sniegts brīvā tirgus konkurences apstākļos. Ņemot to vērā, atbildes uz jautājumiem nevarēšot sniegt, jo informācija uzskatāma par komercnoslēpumu. Arī citādi šim uzņēmumam raksturīga gluži vai valsts aizsardzības kompleksa struktūrai piederīga uzvedība.
Iepriekšējo gadu informācija liecina, ka 1999. gadā caur «Latvijas Pastu» nosūtīts 270 tūkstoši katalogu preču paku. 2001. gadā to skaits sasniedzis pusmiljonu. Naudas izteiksmē apgrozījums varētu pārsniegt desmit miljonus latu.
Preču katalogu biznesa pārstāvji neuzskata, ka pašlaik konkurence būtu liela, jo katrs ir orientēts uz citu preču grupu. Turpmāk tiek prognozēta šīs nozares paplašināšanās, pēc iestāšanās Eiropas Savienībā Latvijā līdztekus jau ienākušajām Skandināvijas firmām varētu parādīties arī Rietumeiropas valstu pārstāvji, kurus līdz šim pārstāv vienīgi katalogs «Otto», kas pasūtījumus pieņem savos centros vai pie aģentiem.
Vieglāk nekā veikalos
Lai izveidotu pasta pasūtījumu kataloga uzņēmumu, jārēķinās ar noliktavas izmaksām, darbinieku algām, kataloga sagatavošanas, drukāšanas un izplatīšanas izdevumiem, kā arī ar līdzekļiem preču iepirkšanai. Ieguldījumi acīmredzot atmaksājas.
Katalogu biznesu tā pārstāvji vērtē par vieglāku nekā preču tirdzniecība veikalos. Proti, preces nav jāizvieto plauktos, vajadzīga tikai noliktava. Turklāt arī tur precēm nav jāatrodas uzreiz. Var vienoties ar ražotāju, skatīties, ko cilvēki izvēlas, un tad operatīvi iegādāties tālākai piegādei. Mazāks ir risks, ka preci neizpirks. Atkrīt arī tiešais sakars ar pircēju, kas ir visai saspringts un ne vienmēr norit gludi – bez domstarpībām un pārpratumiem.
Preču tirdzniecībai ar katalogu starpniecību par labu nāk arī tas, ka pasta sūtījumi privātpersonām līdz 50 latiem netiek aplikti ar pievienotās vērtības nodokli (PVN). Pagaidām likumdevēju plāni ar muitas nodokli un PVN neapliekamo pasta sūtījumu samazināt līdz 12 latiem atbilstoši Eiropas Savienības normām nav realizējušies. Taču turpmāk tas sadārdzinās arī katalogos pasūtāmās preces. Katalogu tirdzniecības pārstāvji gan domā, ka tas nebūs būtiski, jo preces cenas izdevīgums saistīts ar tiešo iepirkumu no ražotāja un lielo iepirkumu apjomu. Tieši tas ļaujot panākt zemākas un izdevīgākas cenas.
Nozares pārstāvji uzskata, ka preču tirdzniecība ar katalogu starpniecību balstīta uz ērtumu un cenu. Var piekrist, ka cilvēkiem ir ērti mierīgā mājas gaisotnē, bez staigāšanas un meklēšanas pa veikaliem izvēlēties pirkumus. Tajā pašā laikā preču izvēle ir ierobežota, ne vienmēr tiek piedāvāts tieši vajadzīgais izstrādājums. Dažkārt fotoiespaids par kataloga preci izrādās mānīgs. Apģērbu izvēli apgrūtina dažādās valstīs atšķirīgā izmēru klasifikācija. Savukārt zemā cena nemaz tik zema nav. Ja nu vienīgi Ķīnas un Turcijas «ģešovka».
Mums nav konkurences
Viens no vecākajiem Latvijā ienākušajiem preču katalogiem ir «Mājas Anttila», kas kopš 1998. gada vairāk nekā desmit reižu kāpinājis apgrozījumu, palielinājis darbinieku skaitu un pašlaik sevi pamatoti uzskata par vadošo nozarē. «Mums nav konkurences,» saka kataloga Latvijas pārstāvniecības direktora vietniece Zane Driņķe, norādot, ka «Anttila» aptver 70 procentu Latvijas tirgus.
Pieprasītākie izstrādājumi – saimniecības preces, samērā populāri esot arī sieviešu apģērbi. Aktīvāk tirdzniecība norisinās pavasara mēnešos martā un aprīlī, pirmsskolas un arī Ziemassvētku laikā. Vidējā viena pasūtījuma summa svārstās 20 latu robežās. Visvairāk pasūtījumu tiekot saņemts no Rīgas rajona, Liepājas, Ventspils un citiem Kurzemes rajoniem – kur lielāks ienākumu līmenis.
Nozari «Anttilas» pārstāve raksturo kā tādu, kur ir daudz brīvu nišu un kur vēl var attīstīties un attīstīties, jo cilvēkiem nav un turpmāk būs vēl mazāk laika staigāt pa veikaliem. Pēc iestāšanās Eiropas Savienībā konkurence varētu augt, jo pašlaik Latvijā faktiski darbojas tikai Skandināvijas uzņēmumi.
Par procentiem var strīdēties
Arī «Handy Home» un «Handy Mann» Latvijas operatoru dienesta biroja vadītāja Inese Baumane apliecina, ka vismazāk pasūtījumu pienāk no Latgales, kur ir lielāks bezdarbs un zemāks ienākumu līmenis. Taču kopumā apgrozījums ir noturīgs. Abus katalogus, kas galvenokārt piedāvā mājsaimniecības preces un darbarīkus, mūsu valstī apkalpo viens operatoru dienests. «Handy Home» kataloga tirāža parasti sasniedz 900 tūkstošus eksemplāru, un to paredzēts nogādāt visās mājsaimniecībās un pie juridiskajām personām. Otra kataloga tirāža līdz šim bijusi trīs reizes mazāka – tas pagaidām izplatīts izlases veidā uz atsevišķiem rajoniem.
Divus gadus Latvijā preces piedāvā «Hobby Hall» katalogs, kas iecerējis kļūt par tirgus līderi, aptverot lielāko daļu mājsaimniecību. Igaunijā somu uzņēmuma meitas firma pastāvot jau desmit gadu un apguvusi 40 procentu tirgus.
Kopumā par katra kataloga tirgus daļu grūti spriest, jo šādu pētījumu nav, savukārt preču paku piegādātājs pat kopējo pērn piegādāto paku skaitu uzskata par komercnoslēpumu. Savukārt pašu katalogu biznesa pārstāvju aplēses varētu būt izdarītas par labu savām precēm. Var piekrist, ka «Mājas Anttila» ieņem līdera pozīcijas, bet par 70 procentiem domas varētu dalīties. Otro pozīciju varētu ieņemt «Hobby Hall», taču līdz 30 tirgus procentiem šim katalogam tomēr pietrūkst. Diskutēt var arī par 30 «Select» procentiem. Bet neba procenti pircējiem ir galvenais.
***
Iepirkties ir vienkārši
Preces var pasūtīt, aizpildot un nosūtot pasūtījuma karti. Sekojot tehnoloģiju attīstībai, vairākas firmas preču pasūtīšanai piedāvā izmantot arī elektronisko pastu un internetu.
Pasūtīt var arī pa tālruni. Fiksētajiem tālruņiem ir ieviesti pat bezmaksas klientu apkalpošanas numuri. Savukārt no mobilajiem tālruņiem var zvanīt uz fiksēto tālruni. Daži operatoru dienesti ir pieejami pat veselas 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā.
Pasūtījumu paku no pasta vēlams izņemt četru diennakšu laikā no paziņojuma saņemšanas dienas. Pretējā gadījumā par katru diennakti pastam būs jāpiemaksā desmit santīmu uzglabāšanas izdevumi (minimālā maksa 30 santīmu).
Lielgabarīta preces ar atsevišķām norādēm katalogos piegādā tieši uz mājām. Šis pakalpojums parasti izmaksā desmit latu, atsevišķiem katalogiem tikai 6,50 latu.
Divās nedēļās pēc preces saņemšanas klientiem ir tiesības preces apmainīt vai atsūtīt atpakaļ bez papildu izdevumiem. Vienīgi pasts pēdējā laikā ieviesis pakalpojuma nodevu 20 santīmu.
Naudu par atpakaļ atsūtīto preci saņemsiet ar pasta pārvedumu. Pasta izdevumi atmaksāti netiek.
Pasūtījuma paku vai naudu par atpakaļ nogādāto preci var saņemt tikai persona, kas veikusi pasūtījumu.
Pastāvīgie klienti saņem tiesības iegādāties preces uz nomaksu vai ar garāku samaksas termiņu.
Ja kāda prece sabojājas garantijas termiņa laikā, tā, pievienojot pavadzīmi, jāsūta atpakaļ. Bojātas preces vietā tiek solīta jauna.
***
Preču izplatīšanas katalogu piedāvātās iespējas un nosacījumi
Katalogs; Pasta izdevumi (Ls); Minimālā pasūtījuma summa (Ls); Piegādes laiks; Piedāvātās iespējas
«Hobby Hall» 2 Nav noteikta 2 – 3 nedēļas Iespēja pirkt uz nomaksu, naudas laimestu izlozes
«Optima» 2,50 10 3 – 4 nedēļas Dažādas izlozes
«Mājas Anttila» 1,99 10 10 dienu Iespēja pirkt uz nomaksu, dažādas izlozes, atlaides, dāvanas
«Handy Home» 2,50 Nav noteikta 2 – 3 nedēļas Akcijas preces
«Select» 2,50 Nav norādīta 3 nedēļas Akcijas preces
«Hansapost» 2,50 9,50 2 – 3 nedēļas –
«Handy Mann» 2,50 Nav norādīta 3 nedēļas –
«Labi un lēti» 2,50 Nav norādīta 2 – 3 nedēļas Izlozes, iespēja pirkt uz nomaksu, pārsteiguma dāvanas
«Otto» Ceturtā daļa no preces vērtības Nepastāv Mēnesis

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.