Tas beidzot ir noticis – Latvijas iedzīvotāji teikuši jāvārdu Eiropas Savienībai. Vai autovadītāja dzīvē kaut kas mainīsies?
Tas beidzot ir noticis – Latvijas iedzīvotāji teikuši jāvārdu Eiropas Savienībai. Vai autovadītāja dzīvē kaut kas mainīsies?
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) informē, ka pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) no nākamā gada 1. maija apritē parādīsies jauna parauga ES standartiem atbilstošas autovadītāja apliecības, automašīnu valsts numurzīmes un reģistrācijas apliecības. Tomēr autovadītājiem par to nevajadzētu satraukties, jo iepriekš izsniegtie dokumenti un numurzīmes būs derīgas arī pēc šā datuma.
CSDD direktors Andris Lukstiņš skaidro, ka nevienai ES dalībvalstij nav tiesību neatzīt citas dalībvalsts nacionālās atšķirības zīmes, tāpēc līdz šim izsniegtās automašīnu valsts numurzīmes būs derīgas arī turpmāk un tās pret jaunajām vajadzēs mainīt tikai tad, ja automašīna tā īpašnieka maiņas dēļ būs jāpārreģistrē. Tas gan neizslēdz iespēju nomainīt autovadītāja apliecību un mašīnas numura zīmi pēc paša iniciatīvas, tomēr tiek atgādināts, ka tas tāpat kā līdz šim būs maksas pakalpojums, bet Latvijas iestāšanās ES cenas neiespaidos. Ieguvums no iestāšanās ES būs tas, ka Latvijas apliecības pilnībā tiks atzītas visās ES dalībvalstīs. Tas nozīmē, ka, braucot dzīvot vai strādāt uz kādu no tām, mūsu autovadītāja apliecība (gan jaunā, gan tagadējā parauga) būs derīga līdz tās derīguma termiņa baigām un nebūs jāmaina pret attiecīgās valsts vadītāja apliecību, kā tas notiek pašreiz.
A.Lukstiņš apliecina, ka arī pēc 1. maija būs derīgas individuālā pasūtījuma numurzīmes, tikai tās būs iespējams pasūtīt vai apmainīt pret numurzīmēm ar ES simboliku. Vienīgie transportlīdzekļi, kuriem pēc iestājas ES netiks mainītas numurzīmes, ir tranzīta, tirdzniecības, diplomātiskais transports, kā arī taksometri.
Paredzēts, ka jaunā parauga autovadītāja apliecības teksts būs latviski. Tomēr tas nenozīmē, ka, dodoties, piemēram, uz Vāciju, tās ceļu policists nemācēs izlasīt, kas apliecībā rakstīts. Katram tiesībsargājošo institūciju darbiniekam ir jāzina, ka pretī ciparam 1 ir apliecības īpašnieka uzvārds, bet pretī ciparam 2 – vārds. CSDD Jelgavas nodaļas vadītājs Valdis Buividaitis vēlreiz aicina autovadītājus, kuru autovadītāja apliecībām tuvojas derīguma termiņa beigas, par to padomāt laikus. Viņš arī atgādina, ka ES parauga autovadītāja apliecības saņemšanai nebūs jākārto papildu eksāmeni, kā maldīgi daudzviet ir informēts. Neesot arī paredzēts, ka līdz ar iestāšanos ES tiks mainītas tehniskās apskates prasības, jo CSDD pēdējo gadu laikā ir strādājusi pie sistēmas un apskašu vietu pilnveidošanas atbilstoši ES prasībām.
Saeima šonedēļ atbalstījusi «Nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu», kam vajadzētu stāties spēkā no nākamā gada 1. aprīļa. Minētajā likumā paredzēti transportlīdzekļu importētāju pienākumi un atbildība, kā arī vides prasības nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas uzņēmumiem. Tas noteiks, ka uzņēmējs var slēgt līgumu ar licencētu pārstrādes uzņēmumu vai spēkratu pārstrādi videi draudzīgā veidā organizēt pats, jo, Latvijai iestājoties ES, jāpārņem attiecīga direktīva, kuras mērķis ir novērst atkritumu rašanos no nolietotiem transporta līdzekļiem un veicināt to detaļu savākšanu, otrreizēju izmantošanu un utilizāciju, lai aizsargātu apkārtējo vidi. Likuma izstrādātāji Vides ministrijā uzsver, ka jaunais likums stimulēs transportlīdzekļu vraku savākšanu un pārstādi, kā arī šajos procesos nodrošinās vides prasību ievērošanu. Likumā būs paredzēts, ka fiziskām personām, nododot pārstrādei nolietoto transporta līdzekli, tas tiks pieņemts par velti. Izmaksas varētu vienīgi palielināties auto tirgotājiem, kuriem būs jāmaksā dabas resursu nodoklis – apmēram 22 lati par vienu transporta līdzekli. Iegūtie līdzekļi tikšot izmantoti, lai subsidētu nolietoto transporta līdzekļu pārstrādi. Patlaban Latvijā ekspluatācijā atrodas gandrīz 700000 transportlīdzekļu, no kuriem aptuveni 300000 nav veikta ikgadējā tehniskā apskate, taču tie nav arī noņemti no uzskaites. Tikai apmēram 18 procentu no pirmo reizi Latvijā reģistrētajām automašīnām ir jaunas.
Šonedēļ Ministru kabinetā apstiprināta Latvijas pozīcija ES Konkurētspējas ministru padomes sanāksmei, kurā viens no izskatāmajiem darba kārtības jautājumiem bija direktīvas projekts par gājēju aizsardzību. Mūsu pozīcija paredz atbalstīt direktīvas projektu kopumā, jo tās prasību ieviešana ļautu samazināt ceļu satiksmes negadījumos cietušo gājēju, riteņbraucēju un motociklistu ievainojumu smaguma pakāpi, tādējādi traumas būtu vieglākas, kā arī samazinātos ārstēšanās izdevumi. Direktīvā paredzēts samazināt gājēju, riteņbraucēju traumatismu frontālās sadursmes gadījumā ar autotransporta līdzekļiem. Tā reglamentēs automašīnu priekšējās daļas ražošanas prasības. Direktīvas prasības tiks ieviestas laika periodā no 2004. gada līdz 2012. gadam.
Jāpiebilst, ka nekādas būtiskas ietekmes Latvijas ekonomikai šīs prasības neradīs, jo Latvijā netiek ražoti attiecīgie transporta līdzekļi. Bet kas zina…