Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+2° C, vējš 2.87 m/s, R-DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Organizēta provokācija

Vakar notikušais SIA “Jelgavas Autobusu parks” autobusu vadītāju nesankcionētais streiks pilsētā radīja ārkārtas situāciju, tādēļ vēlos atvainoties par radītajām neērtībām pilsētas un rajona iedzīvotājiem.

Vakar notikušais SIA “Jelgavas Autobusu parks” (JAP) autobusu vadītāju nesankcionētais streiks pilsētā radīja ārkārtas situāciju, tādēļ vēlos atvainoties par radītajām neērtībām pilsētas un rajona iedzīvotājiem.
Pilsētas un Autobusu parka vadība reaģēja operatīvi, un jau līdz pulksten 13 ar autobusu vadītājiem tika panākta vienošanās par pārvadājumu atjaunošanu visos maršrutos. Galvenā Autobusu parka šoferu prasība bija aizvietot spēkā esošos pakalpojumu sniedzēja līgumus ar darba līgumiem. Tomēr nedz tehnisku, nedz ekonomisku iemeslu dēļ šāda prasība nevar tikt izpildīta dažu stundu laikā, kā to vēlējās autobusu vadītāji. Situāciju sarežģī arī tas, ka šoferi savās prasībās nav vienoti, jo virkne vadītāju vēlas saglabāt individuālā komersanta statusu un turpināt līgumsaistības ar JAP. Par to liecina arī tas, ka streikā piedalījās tikai ceturtdaļa no visiem uzņēmumā nodarbinātajiem šoferiem.
Pārrunājot izveidojušos situāciju ar autobusu vadītājiem, starp viņiem un JAP vadību tika panākta savstarpēja vienošanās par pāreju uz darba attiecībām ar 2004. gada 1. janvāri rajona maršrutus apkalpojošajiem šoferiem, bet ar pārējiem autobusu vadītājiem tiks pārslēgti pakalpojumu sniedzēja līgumi, paredzot, ka autobusu remonta izdevumus turpmāk segs JAP. Vienošanās apstiprināta arī ar JAP valdes lēmumu. Turpmāk tiks domāts par mehānismiem, kā izlīdzināt strādājošo atalgojumu, jo tas ir pārāk diferencēts. Piemēram, daļai mikroautobusu Jelgava – Rīga vadītāju ikmēneša “tīrie” ienākumi sasniedz pat 400 un 500 latu, tādēļ nav saprotama viņu neapmierinātība.
Ārkārtas situācija izveidojās tādēļ, ka JAP šoferu streiks netika saskaņots ne ar vienu institūciju, līdz ar to arī nebija iespējams vienoties pat par pasažieru pārvadājumu nodrošinājumu minimālā apjomā. Proti, netika ievērots likums “Par streikiem”, kas paredz, ka streiks darba devējam un Valsts darba inspekcijai jāpiesaka 10 dienu iepriekš. Šajā likumā arī atrunāts, ka pasažieru pārvadājumi kā sabiedriskais pakalpojums minimālā apjomā jānodrošina arī streika laikā.
Šī prasība netika pildīta. Ņemot vērā izveidojušos situāciju, JAP vērsīsies tiesā ar prasību atzīt streiku par nelikumīgu, uz kā pamata nekārtību organizētāji, iespējams, Latvijas Neatkarīgā transporta arodbiedrība, tiks saukta pie administratīvās un civiltiesiskās atbildības, lai kompensētu JAP nodarītos zaudējumus.
Katrā ziņā šāda galēji nekorekta rīcība ir bezprecedenta gadījums, kad bezizejas situācijā tiek nostādīta ne tikai JAP vadība, bet arī pilsētas un rajona iedzīvotāji, kas izmanto JAP pakalpojumus.
Vakar notikušās nekārtības JAP liek domāt, ka ir sākusies ekonomiska cīņa par tirgus pārdali, no kura vēlas izspiest konkurētspējīgo Jelgavas Autobusu parku, lai pašvaldībai neatliktu nekas cits, kā vērsties pie šā streika lobijiem ar lūgumu nodrošināt pasažieru pārvadājumus pilsētā.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.