Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+6° C, vējš 1.34 m/s, R vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Ja maltīte ir ārpus mājas

Reizēm smalkas kafejnīcas vai restorāna apmeklētājs jūtas nedaudz samulsis situācijās, kad nejūtas drošs, vai visu dara pareizi.

Reizēm smalkas kafejnīcas vai restorāna apmeklētājs jūtas nedaudz samulsis situācijās, kad nejūtas drošs, vai visu dara pareizi. Sabiedrībā pieņemto uzvedības modeļu un normu ir tik daudz, un, šķiet, tie nosaka katru cilvēka kustību. Mums nav jābūt diplomātiem, taču etiķetes pamatu zināšana ļaus cilvēkam justies drošāk, brīvāk un pārliecinošāk. Lai kafejnīcas apmeklējums sagādātu prieku, kā mums uzvesties un ko mēs varam gaidīt no viesmīļa, stāsta Amatu skolas arodskolotāja Aina Tāluma.
Jums paredzētas saviesīgas pusdienas vai tikšanās kafejnīcā. Galvenais ir neuztraukties un uzvesties pēc iespējas dabīgi un brīvi, lai ēdināšanas iestādes apmeklējums nepārvērstos par murgu, no kura ātrāk vēlaties izkļūt. Atcerieties, jūs esat atnākuši atpūsties!
Kā apsēsties pie galda
Ja uz maltīti svinīgā noskaņā esat ieradušies divatā – kungs un dāma –, parasti pie galda sasēžas tā, lai sarunājoties varētu skatīties viens otram acīs, tas ir, viens otram pretī. Ēdināšanas iestādes apmeklētāji jāapsēdina apkalpojošajam personālam. Kungam, kas uzaicinājis uz maltīti dāmu, tas nav jādara. Ja svinīgajā maltītē piedalās vairāki viesi, viņi visi jāapsēdina vairākiem restorāna darbiniekiem. Etiķete prasa, lai klātā galdauta mala būtu apmēram 30 centimetru pāri galda malai (apmēram līdz krēslam), lai netraucētu sēdošā kājām. Apsēžoties pie servēta galda, pareizi būtu sev klēpī ieklāt auduma salveti. Ja to neizdara pats viesis, pieļaujams, lai salveti klēpī ieklāj viesmīlis. Salvetei jābūt salocītai tā, lai to varētu atraisīt, viegli pavelkot aiz viena stūrīša. Ir ēdināšanas uzņēmumi, kur kopā ar lielo auduma salveti ir salocīta arī mazāka – auduma vai no speciāla bieza papīra – gadījumam, ja nepieciešams noslaucīt rokas vai lūpu kaktiņus. Ar mazo salveti var rīkoties brīvāk. Ar lielo tā neklātos darīt, jo, salveti liekot atpakaļ klēpī, viesis riskē nosmērēt drēbes. Labi, ja pie treknākiem ēdieniem tiek pasniegtas mitrās (iespējams, arī karstās) salvetes.
Ēdienkarte un izvēle
Ja maltīte vai viesības ir iepriekš pasūtītas, viesmīlim atliek tikai vienoties ar pasūtītāju un precizēt ēdienkarti, jo ēdieni jau iepriekš izvēlēti. Citā gadījumā ēdienkarte jāpiedāvā katram viesim, un, ja pirmajā reizē netiek pasūtīts deserts, viena ēdienkarte būtu jāatstāj uz galda arī pēc pasūtījuma pieņemšanas. Ir uzņēmumi, kas saviem viesiem piedāvā divu veidu ēdienkartes – kungiem – kā parasti, bet dāmām – bez ēdienu cenām, lai nemulsinātu. Kad pasūtījums ir pieņemts, viesmīlim noteikti tas būtu jāatkārto pasniegšanas secībā. Viesmīlim arī jābūt gatavam pastāstīt par katra piedāvātā ēdiena pamatproduktiem, termisko apstrādi un piedevām. Ir iestādes, kur ēdienkartē ir piedāvāto ēdienu fotogrāfijas – tā pasūtītājs var redzēt, ko viņš pasūta, un porcijas lielumu. Viesmīlim jāprot palīdzēt ēdienu izvēlē. Ēdināšanas uzņēmumā noteikti jābūt arī tā sauktajiem ātrajiem ēdieniem, ko varētu pasniegt dažu minūšu laikā.
Pirms pasūtīt ēdienu, parasti viesi izvēlas kādu dzērienu. Veselīgā uztura piekritēji – ūdeni, sulu vai tēju. Viesi, kas nākuši pavadīt ilgāku laiku un atpūsties, pirms maltītes var pasūtīt vīnu vai aperitīvu. Ja tas ir dārgāks vīns, viesmīlim, to atnesot, būtu jāpastāsta par šo dzērienu.
Ja esat aicināts un saviesīgām pusdienām pie iepriekš klāta galda un pie šķīvja atrodat mulsinoši daudz dakšiņu un nazīšu, nevajag krist izmisumā, bet sākt lietot tās no ārējās malas proporcionāli piedāvātajiem ēdieniem. Aplams ir viedoklis, ka atstāt ēdienu uz šķīvja ir labais tonis. Pēc maltītes uz šķīvja var palikt lielie noformējamie materiāli, piemēram, pētersīļu pušķis. Taču porcijai jābūt tādai, lai ēdējam būtu ērti un nevajadzētu mocīties ar milzīgajiem dekoriem. Ja saprotat, ka ar veselu porciju jums būs par daudz, būtu labi, ja ēdināšanas uzņēmums piedāvātu iespēju pasūtīt arī pusporciju, piemēram, arī gadījumam, ja esat ieradušies ar bērnu. Taču tas ir atkarīgs no ēdināšanas uzņēmuma tipa un līmeņa. Joprojām ir apmeklētāji, kas pēc ēdiena notiesāšanas uz šķīvja atstāj nepareizi saliktus galda piederumus. Tie jāsaliek paralēli viens otram uz šķīvja tā, lai viesmīlis ar labo roku nedaudz paceļot varētu paņemt izlietoto šķīvi, dakšiņu un nazi (lai galda piederumi neradītu troksni). Ja gadās, ka dakšiņa vai nazis nokrīt, viesmīlim jāatnes jauns priekšmets. Ja personāls uzreiz neievēro starpgadījumu, viesis droši var palūgt viņam palīdzību pats.
Rēķins un dzeramnauda
Pēdējā laikā aizvien biežāk kafejnīcas vai restorāna apmeklētāji katrs vēlas apmaksāt savu rēķinu, par to viesmīlis ir jābrīdina iepriekš – lai varētu sagatavot divus vai vairākus rēķinus – katram atsevišķi. Var būt dažādi varianti, piemēram, situācija, kad viesi aicināti uz pusdienām, bet par dzērieniem maksā katrs pats. Par to, ka viesis gaida rēķinu, parasti norāda acu kontakts ar viesmīli.
Rēķina veidlapas redzamajā daļā jābūt iestādes logotipam vai nosaukumam un datumam, var būt arī minēts galdiņa numurs, taču pasūtījumam un izmaksām jābūt aizsegtām. Neērtības gan viesiem, gan viesmīļiem rada koka vai citos vākos atnestie rēķini, kas ir domāti tikai papīra naudai. Atgriežoties apkalpotājam noteikti jāatnes čeks un izdodamā nauda. Ja šajā brīdī viesis saka paldies, tas nozīmē, ka atlikumu viesmīlis var paturēt. Dažās iestādēs maksa par apkalpošanu jau parādās rēķinā, tad dzeramnaudu var neatstāt, jo viesmīlis to saņems no samaksātās summas. Pasaulē un arī Latvijā ir pieņemts, ka dzeramnauda ir no 5 līdz 10 procentiem no rēķina. Ar dzeramnaudu maksātājs liek manīt, ka viņam iestādē bija patīkami un viesmīlis savu darbu veicis labi. Tā tiek uzskatīta par pateicību. Taču, ja dzeramnaudu neesat atstājis, tas nenozīmē, ka izrādāt neapmierinātību ar apkalpošanu vai nepatiku pret viesmīli un uzņēmumu.
Svarīgākais, lai cilvēks aizejot justos gandarīts un vēlētos ēdināšanas iestādē atgriezties vēlreiz.
***
Pie bufetes galda
Ja pēc kāda īsa banketa vai prezentācijas viesus aicina pie bufetes galda, jāatceras, ka viena dzēriena (vīna, brendija) glāze izmantojama visu vakaru. Viesmīlis dzērienu atkārtoti piepilda viesa glāzē. Ideāli, ja viesu ērtībai pie šķīvja ir klāt glāzes turētāji. Jaunas dzērienu glāzes pasniedz tikai pie bāra.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.