Ceturtdiena, 11. decembris
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
weather-icon
+6° C, vējš 0.89 m/s, R vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Ko darīt, ja esi nopircis brāķi

Pircēju tiesības Latvijā noteiktas LR likumā «Par patērētāju tiesību aizsardzību», kā arī «Nepārtikas preču apmaiņas noteikumos», kuri apstiprināti ar LR MP 1993. gada 12. februāra 77. lēmumu.

Pircēju tiesības Latvijā noteiktas LR likumā «Par patērētāju tiesību aizsardzību», kā arī «Nepārtikas preču apmaiņas noteikumos», kuri apstiprināti ar LR MP 1993. gada 12. februāra 77. lēmumu.
Pircēja tiesības
Ja iegādāta nepienācīgas kvalitātes prece ar izgatavotāja vai pārdevēja noteiktu garantijas termiņu, pircējs var pieteikt pretenzijas par preces defektiem vai trūkumiem visa garantijas termiņa laikā.
Ja garantijas termiņš ir mazāks par sešiem mēnešiem, tad pretenzijas par slikto preci var pieteikt sešu mēnešu laikā.
Ja precei izrādījušies slēpti defekti vai trūkumi, kurus iegādes laikā nevarēja atklāt, pretenzijas var pieteikt gada laikā no preces iegādes dienas.
Ja iegādāta nekvalitatīva prece, kurai nav noteikts garantijas termiņš, pircējs var pieteikt pretenzijas tūlīt pēc to atklāšanas, bet ne ilgāk kā sešus mēnešus no preces iegādes dienas. Taču, ja precei izrādās slēpti defekti, ko nevarēja pamanīt iegādes laikā, tad pretenzijas var pieteikt gada laikā no iegādes dienas.
Komisijas tirdzniecībā iegādāto fiziskām personām piederošo mantu no pircēja atpakaļ nepieņem, izņemot preces ar lietošanas garantijas termiņu vai preces ar slēptiem defektiem vai trūkumiem, ja tās nav bijušas lietošanā.
Jebkura cita informācija (arī pārdevēju sniegta) par mazāku pretenziju pieteikšanas laiku ir pircēju maldināšana un nav savienojama ar godprātīgu tirdzniecības praksi.
Pircējs, kurš iegādājies nepienācīgas kvalitātes preci, ir tiesīgs pēc savas izvēles pieprasīt , bet pārdevējam jānodrošina:
– preces defektu vai trūkumu novēršana bez atlīdzības vai izdevumu segšana, ja pircējs defektus novērsis ar saviem vai trešās personas spēkiem;
– preces apmaiņa pret kvalitatīvu tādu pašu vai ekvivalentu preci (izstrādājumus no dārgmetāliem un dārglietas ar dārgakmeņiem un pusdārgakmeņiem, kosmētikas un parfimērijas izstrādājumus, veļu un zeķes nemaina);
– preces pašreizējās vērtības izmaksa pircējam, ja nekvalitatīvā prece ražota Latvijā;
– par preci samaksātās naudas summas atmaksa, ja nekvalitatīvā prece ražotā ārpus Latvijas;
– pirkuma cenas attiecīga samazināšana.
Pārdevējs ir tiesīgs neņemt vērā pircēja pretenzijas par preces nepienācīgu kvalitāti un nepildīt pircēja prasības, ja:
– pircējs nevar uzrādīt kases čeku (kvīti), kas apliecina preces iegādi attiecīgajā uzņēmumā;
– precēm, kurām noteikts lietošanas garantijas termiņš, pircējs nevar uzrādīt preces tehnisko pasi vai citu precei piederošu dokumentu (piemēram, lietošanas pamācību), kurā norādīts pārdevējs, pārdošanas datums un cena;
– pircējs ir brīdināts par preces defektiem vai trūkumiem, bet viņš tomēr preci ir iegādājies;
– pārdevēja rīcībā ir ekspertīzes slēdziens par to, ka preces defekti ir radušies pircēja vainas dēļ (nav ievēroti lietošanas noteikumi, prece nav izmantota paredzētajām vajadzībām);
– preces defekti vai trūkumi radušies nepārvaramas varas (piemēram, zemestrīces) dēļ.
Kā noteikt preces defektu vai trūkumu raksturu un cēloņus, ja pircējam un pārdevējam ir domstarpības?
Pēc pircēja rakstiska iesnieguma saņemšanas pārdevējam prece piecu dienu laikā jāiesūta ekspertīzei. Iesniegumu ieteicams sagatavot divos eksemplāros, lai uz viena pārdevējs ar parakstu apliecina iesnieguma saņemšanas faktu un laiku. Par ekspertīzes rezultātiem pārdevējam nekavējoties jāziņo pircējam. Ja ekspertīze apliecina, ka precei defekti nav cēlušies pircēja vainas dēļ, pārdevējam desmit dienu laikā pēc ekspertīzes rezultātu saņemšanas jāizpilda pircēja prasība. Ekspertīzes izdevumus sedz vainīgā puse, t.i., pircējs vai pārdevējs.
Lai pircējs varētu izdarīt kompetentu izvēli, pārdevēja pienākums ir sniegt patiesu informāciju par preces lietošanas noteikumiem, kvalitāti, drošumu, cenu un garantijas saistībām.
Tirdzniecības un pakalpojumu kontroles centrs konsultē patērētāju tiesību aizsardzības jautājumos, kā arī sniedz praktisku palīdzību iedzīvotājiem gadījumos, kad netiek ievērotas patērētāju tiesības. Centrs atrodas Rīgā, Elizabetes ielā 41/43, tālrunis 7212688, fakss 7338024.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.