Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas iebildumu dēļ Jelgavas Dome par spēku zaudējušu atzinusi līdzšinējo pilsētas siltumapgādes nolikumu un apstiprinājusi kārtību, kādā Jelgavā izskata siltumapgādes jautājumus.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) iebildumu dēļ Jelgavas Dome par spēku zaudējušu atzinusi līdzšinējo pilsētas siltumapgādes nolikumu un apstiprinājusi kārtību, kādā Jelgavā izskata siltumapgādes jautājumus.
“Ziņas” jau rakstīja, ka pagājušajā nedēļā Dome apstiprināja kārtību, kādā izskata jautājumus par siltumapgādi Jelgavā, kā arī par spēkā neesošu atzina 2002. gadā apstiprināto nolikumu. Ar jauno kārtību interesenti var iepazīties Domes Informācijas un servisa centrā. Domes preses sekretārs Jānis Kovaļevskis norāda, ka pirms apstiprināšanas pašvaldībā kārtība saskaņota ar RAPLM. Turpmāk Domes amatpersonām un darbiniekiem, izskatot siltumapgādes jautājumus, būs jāievēro, ka kārtība ir iekšējs normatīvs akts. Citādi salīdzinājumā ar nolikumu nekas īpaši neesot mainīts.
RAPLM, izvērtējot Jelgavas Domes 2002. gada aprīlī apstiprinātā pilsētas siltumapgādes nolikuma atbilstību Enerģētikas likumam kontekstā ar Konkurences padomes atzinumu un pašvaldības skaidrojumu, konstatējusi, ka, nolikuma veidā pieņemot ārēju normatīvu aktu, Dome nav ievērojusi likumā par pašvaldībām teikto. Proti, saskaņā ar Valsts pārvaldes likumu nolikums ir iekšējs normatīvs akts, kas ir saistošs pašvaldībai (tās struktūrvienībām, darbiniekiem) vai amatpersonām, attiecībā uz kurām tas izdots, bet nevar būt saistošs juridiskām un fiziskām personām, kas izmanto centralizētās vai lokālās siltumapgādes pakalpojumus.
Likumā par pašvaldībām nav noteikts, ka vietējā pašvaldība var izdot ārēju normatīvu aktu (saistošos noteikumus), kas reglamentē siltumapgādes sistēmu izbūvi, ēku, būvju vai to kompleksu pieslēgšanu un atslēgšanu no centrālās siltumapgādes sistēmas, siltumapgādes kārtību daudzdzīvokļu mājās. Arī citos likumos un Ministru kabineta noteikumos, kā norāda RAPLM, nav paredzētas tiesības izdot šādu ārēju normatīvo aktu.
Atsevišķas nolikuma normas ir pretrunā ar juridiskā spēka ziņā augstākiem tiesību aktiem – Enerģētikas likumu un Konkurences likumu. Proti, Enerģētikas likuma 50. pants noteic, ka ēku un būvju īpašniekiem ir tiesības izvēlēties izdevīgāko siltumapgādes veidu. Bet nolikumā noteiktā kārtība centralizētās siltumapgādes sistēmas (CSAS) operatora pakalpojumu izmantošanā šīs tiesības būtiski ierobežo. Pretrunas ar Konkurences likuma 13. pantu ir: nosakot CSAS operatora darbības zonu, operators tajā ieņem dominējošu stāvokli, un nolikumā norādītās prasības autonomo (lokālo) siltumapgādes sistēmu ierīkotājiem šajā zonā rada tiem konkurences ziņā nelabvēlīgus apstākļus vai izslēdz vispār iespējas konkurēt ar CSAS operatoru. Līdz ar to nolikums neatbilst arī Enerģētikas likumā paredzētajam: “pašvaldības (..) veicina konkurenci siltumapgādes un kurināmā tirgū”.
RAPLM vēstulē Jelgavas Domes priekšsēdētājam Andrim Rāviņam norāda, ka Domei nolikums ir jāatceļ. Vēstuli ministrija nosūtījusi februāra vidū. “Ziņu” rīcībā tā nonāca jaunās valdības apstiprināšanas dienā.