Pirmo mēnesi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā uzņēmēji var iesniegt projektu pieteikumus ES struktūrfondu līdzfinansējumam četrās valsts atbalsta programmās..
Pirmo mēnesi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūrā (LIAA) uzņēmēji var iesniegt projektu pieteikumus ES struktūrfondu līdzfinansējumam četrās valsts atbalsta programmās, lai saņemtu līdzekļus komercdarbības infrastruktūras modernizācijai, jaunu produktu un tehnoloģiju attīstībai, kā arī konsultācijām un komercsabiedrību dalībai starptautiskās izstādēs un tirdzniecības misijās. LIAA, sākot projektu pieteikumu administratīvo izvērtēšanu, tajos konstatējusi arī nepilnības.
Izvērtējot, vai iepirkumu procedūra veikta atbilstoši noteikumos definētajām procedūrām, LIAA konstatējusi, ka apmēram pusei no iesniegtajiem projektiem (saņemts gandrīz 30 pieteikumu) iepirkuma dokumentācija jāprecizē. Plašāk šos jautājumus skaidro LIAA direktora vietnieks Guntars Grīnvalds.
Tiesiskais ietvars
Ministru kabinets (MK) šā gada 13. jūlijā pieņēma noteikumus par iepirkumu procedūrām un to piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem, kas piemērojami no 1. augusta. Tādējādi LIAA projekta pieteikumā pievienotais aicinājums ir datējams ne agrāk par 1. augustu. Jebkādas darbības, kas veiktas pirms šā datuma, neatbilst MK noteikumu prasībām. Tādēļ, izvērtējot projektu pieteikumu, kur darbības sāktas pirms 1. augusta, LIAA no atbalsta pretendenta pieprasīs papildu informāciju, lai iepirkuma procedūra būtu veikta atbilstoši MK noteikumu prasībām.
Piegāžu un pakalpojumu iepirkuma procedūra jāveic pirms projekta pieteikuma iesniegšanas LIAA, un projekta pieteikumam jāpievieno iepirkuma procedūru apliecinoši dokumenti, atbilstoši noteikumiem par iepirkumu.
Savukārt būvdarbu iepirkuma gadījumā iepirkuma procedūra jāveic tā, lai sešu mēnešu laikā no līguma starp atbalsta pretendentu un LIAA noslēgšanas brīža atbalsta pretendents saņemtu būvatļauju. Būvdarbu iepirkuma procedūras veikšanu apliecinošie dokumenti jāiesniedz LIAA kopā ar gala atskaiti, un tie tiks pārbaudīti pirms gala maksājuma.
Ja projekta pieteicējs kopā ar projekta pieteikumu iesniedz būvatļauju, viņš projekta pieteikumam pievieno arī būvdarbu iepirkuma procedūru apliecinošus dokumentus, kuru pārbaude šajā gadījumā tikts veikta kopā ar projekta pieteikuma izvērtēšanu.
Attiecībā uz iepirkumu, kur būvdarbu līguma paredzamā līgumcena pārsniedz 2,8 miljonus latu vai piegādes vai pakalpojumu līguma paredzamā līgumcena pārsniedz 80 000 latu, finansējuma saņēmējam ir jānosūta uzaicinājums Iepirkumu uzraudzības birojam (IUB). MK noteikumi paredz, ka piedāvājumu iesniegšanas termiņš nosakāms pēc uzņēmēja paša vēlmes, taču tas nedrīkst būt īsāks par piecām dienām. Šis termiņš sākas nevis ar uzaicinājuma sagatavošanu un nosūtīšanu IUB, bet gan no tā publicēšanas brīža. Līdz ar to uzņēmējiem jābūt ļoti uzmanīgiem un, nosakot piedāvājumu iesniegšanas termiņu, būtu jāpieskaita papildu trīs dienas, kas dotas IUB, lai uzaicinājumu publicētu.
Tas pats attiecas arī uz lēmuma pieņemšanu. Proti, trīs dienu laikā kopš lēmuma pieņemšanas paziņojums par lēmuma pieņemšanu ir jānosūta IUB, savukārt birojam trīs dienu laikā tas jāpublicē. Tādēļ, lai izvairītos no pārpratumiem, uzņēmējam jāpārliecinās, ka projekta pieteikums LIAA ir iesniegts pēc tam, kad paziņojums par lēmuma pieņemšanu ir publicēts.
Pamatojoties uz noteikumu 13. punktu, uzaicināto piegādātāju izvēlas un detalizētu pamatojumu norāda vērtēšanas ziņojumā. Tātad katrā iepirkumā, kur būvdarbu vai pakalpojuma līguma paredzamā līgumcena nepārsniedz minētās summas (2,8 miljoni un 80 000 latu), ir jāpamato uzaicināto piegādātāju izvēle. Pamatojums nepieciešams arī tad, ja uzņēmējs ir ievietojis uzaicinājumu IUB mājas lapā internetā.
Interpretācija un piemērošana
Uzņēmējiem, kas gatavojas piedalīties starptautiskās izstādēs un tirdzniecības misijās un saņemt ES atbalstu, nozīmīgs ir MK noteikumu punkts, kas paredz, ka “iepirkumu procedūru var nepiemērot, ja nepieciešamos ražojumus izgatavo vai pakalpojumus sniedz, pamatojoties uz ekskluzīviem patentiem vai licencēm”, interpretācija, ko LIAA devusi IUB. Proti, tas atļauj nepiemērot iepirkuma procedūru unikālu ražojumu un pakalpojumu iepirkšanai. ES finansējumam iesniegta projekta gadījumā par “unikālu pakalpojumu” varētu uzskatīt stendu platības un konstrukciju nomas maksu.
Ieteikumi un palīdzība
Izvērtējot pirmos iesniegtos projektus, konstatēts, ka pieteikumā pievienotie iepirkuma dokumenti nav secīgi sakārtoti, kas ievērojami apgrūtina iepirkumu pārbaudi. Nereti arī vērtēšanas ziņojumā atbalsta pretendents atsaucas uz pielikumiem, kas diemžēl vēlāk nav atrunāti kā pielikumi vai nav numurēti.
LIAA, apzinoties iepirkuma pareizas un nepārprotamas dokumentācijas nozīmi projekta pieteikuma atbilstības noteikšanai administratīvajiem kritērijiem, ir sākusi gatavot tipveida formas un skaidrojumus, kas uzņēmējiem palīdzēs profesionālāk sagatavot iepirkuma sadaļu projekta pieteikumā un izvairīties no kļūdām. Dokumentos tiks ietvertas visas MK noteikumu prasības. To izmantošana ļaus uzņēmējiem izvairīties no pārpratumiem, bet LIAA – pārbaudīt iepirkumu pēc vienota parauga.
Tuvākajā laikā atbalsta pretendentiem mājas lapā www.liaa.gov.lv būs pieejama kontroles lapa, ko varēs pievienot kā pielikumu uzaicinājumam, kā arī pretendenta apliecinājumu, ka viņš nav saistītā persona likuma par nodokļiem un nodevām izpratnē.