Trešdiena, 17. decembris
Hilda, Teiksma
weather-icon
+2° C, vējš 0.89 m/s, DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Kas jāzina, iegādājoties automašīnu riteņu diskus

Nebūs autoīpašnieka, kas savu reizi nepaskatītos garāmbraucošas mašīnas vieglmetāla riteņu mirdzošajos spieķos.

Nebūs autoīpašnieka, kas savu reizi nepaskatītos garāmbraucošas mašīnas vieglmetāla riteņu mirdzošajos spieķos. Divi automīļotāji satiekoties agri vai vēlu nonāks pie sarunām par dažādu disku priekšrocībām un trūkumiem.
Daudzi neziņā rausta plecus, kāpēc jauni BMW vai “Audi” tiek komplektēti ar it kā neprestižajiem tērauda diskiem. Pieņemts, ka tie domāti pircējiem, kam maciņš plāns. “Ziņu” lasītājiem piedāvājam speciālistu atziņas, kas, cerams, palīdzēs orientēties pamatprincipos, pēc kuriem būtu jāizvēlas automašīnas riteņi.
Lai cik pievilcīgs liktos vieglmetāla riteņu disku piedāvājums, vispirms spēkrata īpašniekam jāapsver, kādiem diskiem jābūt viņa automašīnai, kādi ir paredzamie ekspluatācijas apstākļi. Pareizā izvēle ne vienmēr būs skaistie, vieglie, bet ne īpaši lētie lietie vai ievērojami dārgākie kaltie riteņu diski. Vienmēr, kad gribas kaut ko “uzlabot”, jāatceras, ka aiz katras automašīnas stāv simtiem inženieru un tūkstošiem eksperimentu.
Tērauda riteņu diski
Ja automašīna būs jāizmanto ceļos, kuru klājumu varētu vēlēties labāku, un autovadītājs nav vietējais “šūmahers”, speciālistu ieteikums ir – nav ko lieki tērēties un izvēlēties riteņu tērauda diskus. Tie sastāv no divām daļām – štancēta tērauda apvada un diska, kas savā starpā savienoti ar metinājuma šuvi. Materiāls un izgatavošanas veids nosaka riteņu relatīvi lielo svaru, kā arī to, ka tehnoloģiski nav iespējams svara samazināšanai diskā izurbt papildu caurumus vai samazināt izmantotā metāla biezumu. Tas neizbēgami radītu izturības zudumu. Tādējādi lielā masa ir tā, kas negatīvi ietekmē automašīnas ieskrējiena dinamiku. Tas gan nekavē šādus diskus izmantot arī tādām sportiskām automašīnām kā “Alfa Romeo”.
Izrādās, bieži braucot pa izdangāta pilsētas asfalta vai lauku grants seguma ceļiem, atsperīgais un elastīgais tērauds, kas izmantots riteņu diska izgatavošanā, darbojas kā papildu amortizators. Tas nozīmē, ka ceļa nelīdzenumi tieši neiedarbosies uz automašīnas piekari. Turklāt tērauda diski daudz maigāk iedarbojas uz riepām. Un vēl, kas nav mazsvarīgi, – atšķirībā no vieglmetāla diskiem tērauda diskus pēc deformācijas atjaunot var daudz vienkāršāk. Visu iepriekš sacīto vērts pārdomāt. Vai izvēle par labu šķietami necilajiem tērauda diskiem īpašniekam neizmaksās lētāk kā mašīnas piekares remonts, ja ikdienā pa sliktiem ceļiem brauksim ar vieglmetāla diskiem aprīkotu auto? Vairumā gadījumu šis apsvērums ir svarīgāks par efektīgu dizainu. Galu galā, ja nepatīk necilais dizains, to iespējams noslēpt ar atbilstošiem dekoratīvajiem plastmasas diskiem.
Vieglmetāla riteņu diski
Ir divu veidu vieglmetāla diski – lietie un kaltie. No tērauda diskiem tos atšķir ne tikai efektīgs izskats, bet arī ievērojami augstāka cena. To galvenā priekšrocība ir nelielais svars un gandrīz bezgalīgas iespējas izvērsties efektīgāka dizaina meklējumos. Lieto disku svars ir par 15 – 30 procentiem mazāks nekā tērauda disku, un tas labvēlīgi ietekmē automašīnas ieskriešanās dinamiku un vadību. Šādos diskos “tērpts” spēkrats drošāk turas uz ceļa “ātros” līkumos, īpaši gadījumos, ja asfalts nav līdzens. Izskaidrojums ir vienkāršs – vieglie diski palīdz ātrāk nostrādāt amortizatoriem.
Šādi riteņu diski tiek izgatavoti ar liešanas metodi formā, un parasti tiem izmanto alumīnija vai magnija sakausējumus. Tas nozīmē, ka tie ir ievērojami cietāki nekā tērauda, un triecieni no ceļa nelīdzenumiem uz automašīnas piekari ir daudz spēcīgāki. Jāņem vērā, ka ievērojami palielināsies risks pret riteņa apmali neglābjami sabojāt īpaši zemprofila riepu.
Ja tomēr esat izvēlējušies lietos diskus, speciālisti iesaka izvairīties no lētu un nezināmu firmu piedāvājuma. Tas saistīts ar izgatavošanu, atlejot disku formā. Nelielā darbnīcā nav iespējams nodrošināt, pirmkārt, nemainīgus un vienmērīgus liešanas apstākļus, kas ir iekšējo gaisa burbuļu rašanās cēlonis. Otrkārt, tikai lielās ražotnēs var nodrošināt lieto disku rentgenoloģisku kvalitātes kontroli. Jāņem arī vērā, ka šo riteņu izgatavošanas tehnoloģija ir tāda, ka atdziestot metāls veido nevienmērīgu kristālisku struktūru, kas no spēcīga trieciena var sadrupt.
Pie vieglmetāla diskiem pieder arī tā dēvētie kaltie diski, kas var būt pat par 50 procentiem vieglāki nekā metāla. Tiem piemīt visas lieto disku labās īpašības. Kaltos diskus izgatavo ar tā saucamās telpiskās štancēšanas metodi (kalšanu) ar vēlāku pēcapstrādi uz speciāliem darbgaldiem. Tas nodrošina augstu izstrādājuma kvalitāti un diemžēl arī cenu. Tā kā kalšana veido vienmērīgu metāla struktūru, šādi diski ir daudz izturīgāki par lietajiem un nevis sadrūp, bet liecas. Tie gan nav tik vienkārši remontējami, bet, ja diska apmale un centrālā daļa ir savienota ar skrūvēm, bojāto daļu iespējams nomainīt. Speciālisti brīdina: ja remontdarbnīcā meistars jums stāsta, ka bojātu kalto disku var vienkārši saremontēt, tam nedrīkst ticēt. Atjaunojot bojāto vietu, mainās metāla struktūra, un, ja darbs nav veikts diska ražotāja autorizētā darbnīcā, disks nespēs sniegt garantētās īpašības un drošību. Īpaši tas jāatceras tiem, kas šāda tipa diskus izvēlējušies jaudīgiem un ātriem braucamajiem. Parasti kaltajiem diskiem priekšroku dod ekstrēmas jaudas sporta automašīnu vadītāji, jo tie garantē maksimāli ātru spēkrata ieskrējienu, lielisku vadāmību un spēj labi panest triecienus.
Pirkt vai nepirkt?
Tomēr jājautā, kādēļ ar tādu centību autovadītāji cenšas iegādāties vieglmetāla diskus. Kā jau minēts, tie ir vieglāki par tērauda diskiem, un tas samazina automobiļa piekares kustīgo daļu masu attiecībā pret nekustīgo (palielinās braukšanas komforts un drošība, mazāk tiek noslogotas piekares detaļas). Tomēr galvenā loma ir estētiskajiem apsvērumiem, jo vieglmetāla riteņu diski ir modes prece.
Ja tomēr esat izšķīries par to iegādi, jāapsver, vai vērts pirkt nezināmas izcelsmes lietotus vieglmetāla diskus. Ja ar tiem komplektēts no Rietumeiropas ievests lietots automobilis, šādi diski varētu būt daudzmaz kvalitatīvi. Ja izvēlēsieties vietējos autoplačos no grēdās sakrautiem komplektiem, tad gandrīz ar garantiju var teikt, ka pārdevēji tos iepirkuši no Vācijas, Polijas vai Lietuvas krāsaino metāllūžņu uzpircējiem un Latvijā veikli saremontējuši. Labākajā gadījumā, lēni iebraucot ceļa bedrē, izlūzīs diska apmale, bet ļaunākajā gadījumā, braucot lielā ātrumā, tas var izjukt. Kādas būs sekas, nav vērts pat aprakstīt.
Vēl speciālistu ieteikums tiem, kas izmanto gan tērauda, gan vieglmetāla diskus. Vieglmetāla diski jāstiprina ar garākām skrūvēm vai uzgriežņiem nekā tērauda diski. Tam īpaši jāpievērš uzmanība, ja rezerves ritenis ir no tērauda. Tādā gadījumā līdzi jāvadā piemērotas skrūves vai uzgriežņi.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.