Turpmāk, lai nodotu utilizācijai nolietotu transportlīdzekli, tā īpašniekam būs tikai jāsazinās ar speciālu apstrādes uzņēmumu, nevis jādodas uz Ceļu satiksmes drošības direkciju, kā to paredzēja līdzšinējā kārtība.
Turpmāk, lai nodotu utilizācijai nolietotu transportlīdzekli, tā īpašniekam būs tikai jāsazinās ar speciālu apstrādes uzņēmumu, nevis jādodas uz Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD), kā to paredzēja līdzšinējā kārtība.
Kā “Ziņas” informē CSDD Sabiedrisko attiecību daļas speciāliste Džoanna Eglīte, no 1. oktobra transportlīdzekļa īpašnieks, nododot transportlīdzekli apstrādes uzņēmumam, saņems speciālu likvidācijas sertifikātu par nodošanas faktu, jo spēkā stājas Ministru kabineta noteikumi par nolietota transportlīdzekļa likvidācijas sertifikātu aizpildīšanas un izsniegšanas kārtību. Tas nozīmē, ka līdz ar sertifikāta saņemšanu visas īpašuma tiesības un atbildība par transportlīdzekli un tā norakstīšanu pāries apstrādes uzņēmumam, kam mēneša laikā auto būs jānoraksta arī CSDD. Šie noteikumi izdoti saskaņā ar nolietotu transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu un nosaka likvidācijas sertifikāta veidlapas paraugu gadījumus, kad transportlīdzekli drīkst norakstīt, neizsniedzot likvidācijas sertifikātu, kā arī likvidācijas sertifikāta izsniegšanas kārtību. Likvidācijas sertifikāts ir pamats transportlīdzekļa norakstīšanai CSDD un ir apliecinājums par nolietotā transportlīdzekļa īpašuma tiesību nodošanu apstrādes uzņēmumam. Nolietoto transportlīdzekli pieņemt no īpašnieka vai tā pilnvarotās personas būs atļauts tikai pēc tā apskates, ja ir iesniegts transportlīdzekļa reģistrācijas dokuments vai direkcijas izziņa par transportlīdzekļa piederību un numura zīmes, kā arī, ja transportlīdzekļa uzskaites tehniskie dati atbilst iesniegtajos dokumentos norādītajiem un nav aizdomu par agregātu numuru vai iesniegto dokumentu viltojumiem.
Automašīnas īpašniekiem, kas vēlēsies norakstīt transportlīdzekli, šis process būs bezmaksas, bet atsevišķos gadījumos, ja spēkratam ir kāda materiālā vērtība, viņš varēs saņemt kompensāciju no apstrādes uzņēmuma.
Saskaņā ar nolietoto transportlīdzekļu apsaimniekošanas likumu apstrādes uzņēmumam būs arī jārūpējas par videi un cilvēkiem bīstamo un indīgo auto detaļu ekoloģisku pārstādi un realizāciju. Atbilstoši ES direktīvas prasībām atļauju nodarboties ar norakstāmo transportlīdzekļu izjaukšanu uzņēmumi varēs saņemt Vides ministrijā vai attiecīgajā reģionālās vides pārvaldē.
CSDD informē, ka, lai arī Latvijā gadā vidēji noraksta līdz 25 tūkstošiem transportlīdzekļu, nav paredzams, ka apstrādes uzņēmumu darbība būs rentabla. Minētais pasākums ieviests, jo bieži vien līdz šim norakstītie auto tika pamesti. Valsts apņēmusies dotēt apstrādes uzņēmumus, tam izmantojot ieņēmumus no dabas resursu nodokļa. Likumā par dabas resursu nodokli jau paredzēta norma, ka no 1. oktobra par transportlīdzekļiem, tos reģistrējot pirmo reizi, būs jāmaksā nodoklis 22 lati. Tas tiks piemērots visiem vieglajiem un kravas transportlīdzekļiem ar kravnesību līdz 3,5 tonnām, kā arī tricikliem un kvadracikliem.
Jelgavas Reģionālajā vides pārvaldē “Ziņām” paskaidroja, ka līdz šim pilsētā atļaujas nodarboties ar bīstamo atkritumu utilizāciju (auto kapsētu ierīkošana ietilpst šādās darrbībās) ir saņēmušas SIA “Enro”, “Andrea”, “Auto Mikss”, “Romas serviss”, kā arī firmas “Auto kada” un “Aiko auto”. Tomēr, kā skaidroja vienas SIA pārstāvis, joprojām neesot skaidrs finanšu mehānisms, kā uzņēmums no valsts saņems iepriekš minēto naudas summu par vecā transportlīdzekļa utilizāciju.