Svētdiena, 14. decembris
Auseklis, Gaisma
weather-icon
+0° C, vējš 0.45 m/s, D-DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Kad uzņēmuma problēmas ietekmē pasažierus

Jaunais gads «Ziņās» sācies ar pasažieru neapmierinātības gūzmu par Jelgavas Autobusu parka pakalpojumiem.

Jaunais gads “Ziņās” sācies ar pasažieru neapmierinātības gūzmu par Jelgavas Autobusu parka (JAP) pakalpojumiem. Uzņēmuma vadība apliecina, ka pasažieriem pārvadātāja iekšējās problēmas nebūtu jāizjūt. Tomēr pārliecības, ka turpmāk tā būs, nav.
30. decembrī nekursēja 1. maršruta autobuss, kam no centra Tušķu virzienā jāatiet pulksten 13.
26. decembrī Robežu ielas pieturā veltīgi gaidīts 12. maršruta autobuss, kam jāizbrauc pulksten 9.54 un 11.04. Šā maršruta autobuss nav kursējis arī vakarā (no dzelzceļa stacijas pulksten 19.40). Vēl pirms Ziemassvētkiem konstatēts, ka samērā bieži nekursē 5. maršruta autobuss, kas no Mežciema puses uz pilsētu dodas no pulksten 19 līdz 20. Pirmdien nekursēja divi 5. maršruta reisi, kam no Bērzu kapu pieturas jāizbrauc pulksten 7.50 un 8.10. Pasažieri pauž neapmierinātību arī par to, ka autobusi regulāri kavējas vai aizbrauc ātrāk, nekā paredzēts sarakstā.
JAP Pārvadājumu daļas vadītāja Renāte Lūsīte, atbildot “Ziņām” uz sūdzību par 12. maršrutu, vienkārši atrakstās: “… minētie reisi tiešām nekursēja. Situācija ir šāda: brīvdienās 12. maršrutā strādā trīs autobusi, bet 26. decembrī viens no tiem tehnisku iemeslu dēļ nekursēja un sagadīšanās dēļ pasažiere izvēlējās tieši to reisu. Atvainojos pasažierei par sagādātajām neērtībām…” Ne viens vien pasažieris “Ziņām” paudis, ka ne jau atvainošanās, bet transports viņiem nepieciešams vai vismaz informācija, ka konkrētais autobuss nekursēs, lai nebūtu jāsalst, jākavē darbs, jāsaņem par to aizrādījumi un velti jātērē laiks. “Ne jau mēs esam domāti Autobusu parkam. Gluži otrādi – uzņēmums domāts, lai apmierinātu mūsu vajadzības.”
Pēcsvētku “saslimšanas” “norauj” reisus
Uz jautājumu par situāciju JAP valdes priekšsēdētājs Pēteris Salkazanovs pēc ilgāka klusuma atzīst, ka pēcsvētku dienās problēmu lavīnu sagādājuši autobusu šoferi, kas paziņojuši, ka ir slimi. Uzņēmumam pietrūcis autobusu vadītāju, ko norīkot atsevišķu reisu apkalpošanā. P.Salkazanovs pieļauj, ka vismaz daļa no viņiem bijuši nosacīti slimi, drīzāk “saslimšana” saistīta ar lietoto alkoholu un nepieciešamību pirms darba iziet medicīnisko kontroli. Pēc viņa domām, saņemt biļetenu nav problēmu, tomēr tā nepamatotības pierādīšana prasītu pārlieku pūles.
Lai šādi ārkārtas gadījumi un reisu “noraušana” vairs neatkārtotos, uzņēmums ar sludinājumu palīdzību aicinot pieteikties šoferus JAP reisu apkalpošanai, kā arī interesentus, kas ar uzņēmuma atbalstu gribētu iegūt tiesības vadīt autobusu un pēc tam strādāt JAP.
Alkohola “slimību” sakarā vēl kāds pērnā gada fakts. 17. decembrī dzērumā avāriju izraisīja “Otoyol” autobusa šoferis. Pulksten 18 autobuss devās uz Augstkalni, kur saskaņā ar grafiku autobusa vadītājam jāpārnakšņo un jānodrošina rīta reiss atpakaļ uz Jelgavu. Taču vēlā vakarā šoferis nezināmu iemeslu dēļ bija devies uz pilsētu. Zaļeniekos pie kultūras nama autobuss avarējis – nobraucis no ceļa un apgāzies uz jumta. Tovakar kultūras namā notikusi balle, un šoferis acīmredzamā alkohola reibumā, būdams bez apaviem, devies uz to, kā arī centies bēgt no policijas un slēpties skatuves aizkulisēs. Policijas ikdienas informācijā par negadījumiem ziņojums nebija iekļauts, jo neviens neesot cietis. 1956. gadā dzimušais autobusa vadītājs no alkohola pārbaudes atteicies. Viņam uzlikts 450 latu naudas sods un uz trim gadiem atņemtas autovadītāja tiesības.
P.Salkazanovs atzīst negadījuma bīstamo raksturu. Par laimi, autobusā nebija pasažieru. Ar šoferi tālākās sadarbības līgums lauzts. Bojājumu dēļ gan autobusu varētu atjaunot, tomēr tas nolikts pie sētas – rezerves daļām jaunāku “Otoyol” remontēšanai.
Pagājušā gada problēmu sekas
Tas, protams, JAP jau tā neapskaužamajam tehniskajam stāvoklim nozīmē kārtējo robu (decembra vidū JAP problēmas pilsētas maršrutu apkalpošanā uzņēmuma vadība skaidroja ar autobusu trūkumu). Tagad JAP uzsver, ka tehniskās problēmas iespējamas vienmēr, bet pašlaik transporta līdzekļu skaits pilsētas reisu apkalpošanai esot pietiekams. Vienīgi apstākļos, kad līdz ar degvielas sadārdzināšanos jūtami palielinās sabiedriskā transporta izmantotāju īpatsvars, ļoti nepieciešami lielākas ietilpības autobusi. Pašlaik izsludināts konkurss par desmit jaunu spēkratu iegādi pilsētas maršrutiem. Ja pēc pieteikuma aplokšņu atvēršanas 17. janvārī viss ritēšot, kā iecerēts, vēl pēc pieciem mēnešiem jaunā tehnika varētu nonākt uzņēmuma rīcībā.
P.Salkazanovs atzīst, ka pašlaik pārvadājumus vairāk ietekmējot šoferu trūkums, lai gan, no otras puses, – pašreizējo šoferu noslodze esot 120 – 156 stundas mēnesī, kas neesot pietiekama. Acīmredzot nepieciešams rast kopsaucēju, lai abas puses būtu apmierinātas.
Ieilgušo kadru problēmu JAP joprojām nav izdevies atrisināt, un pašreizējā situācija ir pērn notikušo šoferu neapmierinātības akciju sekas. Kamēr uzņēmums nebūs novērsis šīs problēmas saknes, diez vai izdosies uzlabot autobusu vadītāju kontingentu un apkalpošanas kultūru. Cik zināms no šoferu stāstītā, viņu ienākumi joprojām ir nepieņemami zemi. Kāds pilsētas maršruta šoferis pauda, ka decembrī “uz rokas” palikuši 45 lati (viņš gan maksājot lielāku, nevis minimālo pašnodarbinātajām personām noteikto nodokļu taksi), vadība ik mēnesi solot veikt pārrēķinu, bet jau mēnešus trīs nekas neesot sagaidīts.
Vajadzīgs risinājums, nevis mierinājums
JAP vadītājs šajā ziņā ir lielāks optimists, pēc viņa domām, uzņēmumā ir pietiekami daudz izdarīts, lai sūdzību īpatsvars mazinātos jau tuvākajā laikā. Turklāt JAP sākta gatavošanās ISO kvalitātes vadības sertifikāta iegūšanai. Pašlaik uzņēmuma vadība apmeklējot izglītojošus kursus, lai pēc tam spētu vispusīgi izanalizēt situāciju, jo sevišķi vājās vietas, un turpmāk problēmsituācijas vairs neatkārtotos. Tas nepieciešams ne vien, lai uzņēmums sniegtu visiem drošu, kvalitatīvu un pieejamu pakalpojumu, bet arī lai nezaudētu savu vietu tirgū un 2007. gadā spētu veiksmīgi piedalīties maršrutu izsoļu konkursos.
Uz norādi, ka tas ir tālākas nākotnes jautājums un vājš mierinājums pasažieriem, kas šodien velti gaida kādu autobusu, P.Salkazanovs stāsta, ka JAP vai katru dienu notiek intensīvas diskusijas par to, kā panākt, lai pasažieri neizjustu uzņēmuma iekšējās problēmas, tostarp izskanējušas domas par atsevišķu reisu slēgšanu. Tomēr tas nav noticis. Gluži otrādi, no šīs nedēļas pēc pasažieru lūguma rīta un vakara stundās no RAF dzīvojamā masīva līdz Mežvidiem Glūdas pagastā ieviests jauns maršruts, ko apkalpo mikroautobuss.
Attiecībā uz kustības grafiku neievērošanu P.Salkazanovs norāda, ka dažkārt, piemēram, rīta stundās, kad ir daudz pasažieru un uz tiltiem pār Driksu un Lielupi veidojas sastrēgums, tas notiek pamatoti un acīmredzot nepieciešamas korekcijas. Atsevišķos maršrutos grafiku ietekmē ūdensvada rekonstrukcija. Saskaņā ar vienošanos laika režīma ievērošanai līdzi jāseko Rīgas Apsardzes sabiedrībai, kas pārbauda arī braukšanas biļetes. Uzņēmums kontrolierus aicināšot rūpīgāk raudzīties, kā laika režīmu ievēro pilsētas maršrutos. JAP iecerējis iesaistīties Jelgavas Reģionālā pieaugušo izglītības centra projektā, lai šoferiem organizētu apmācību programmu par apkalpošanas kultūru.
Iesīkstējušas problēmas parasti tik vienkārši neizdodas atrisināt, un pasažieriem uz brīnumiem būtu naivi cerēt. Nepieciešamības gadījumā JAP pakalpojumu izmantotāji var zvanīt uzņēmuma Pārvadājumu daļai (3045937) un dispečeram mehāniķim (3045945).

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.