Valsts ieņēmumu dienesta Zemgales reģionālā iestāde aicina nodokļu maksātājus izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmu, kas paredz deklarāciju, pārskatu un nodokļu aprēķinus iesniegt elektroniski un ļauj ietaupīt laiku.
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Zemgales reģionālā iestāde aicina nodokļu maksātājus izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmu (EDS), kas paredz deklarāciju, pārskatu un nodokļu aprēķinus iesniegt elektroniski un ļauj ietaupīt laiku.
Gada pirmie mēneši VID Zemgales reģionālās iestādes Jelgavas nodaļas klientu apkalpošanas zālē ir saspringts laiks. Daudzi nodokļu maksātāji aktīvi iesniedz gada pārskatus un ienākumu deklarācijas. Tā kā lielākajai daļai apmeklētāju nepieciešamas papildu konsultācijas par ienākumu deklarācijas aizpildīšanas kārtību, klientu apkalpošanas zālē veidojas rindas. Tajās spiesti stāvēt arī uzņēmēji, kam jāiesniedz ikmēneša pārskats.
Lai ekonomētu savu laiku un mazinātu nodokļu maksātāju rindas klientu apkalpošanas zālē, VID reģionālā iestāde aicina izmantot elektroniskās deklarēšanas sistēmu. Tas ir bezmaksas pakalpojums, ar kuru gan fiziskās, gan juridiskās personas var iesniegt deklarācijas, pārskatus un nodokļu aprēķinus elektroniski, izmantojot internetu. EDS nodrošina dokumentu datu drošību un aizsardzību, veic automātisku dokumentu pārbaudi, tāpēc samazinās pārrakstīšanās un aprēķina kļūdu iespējas.
Apkopotie dati liecina, ka Zemgales reģionā elektroniskā deklarēšana kļūst arvien populārāka. Pašlaik regulāri elektroniski ikmēneša pārskatus un deklarācijas iesniedz 230 nodokļu maksātāju. Visaktīvākie jaunās sistēmas izmantotāji ir Jēkabpils un Aizkraukles rajonā. Jelgavas pilsētā un rajonā EDS pagaidām izmanto 29 nodokļu maksātāji.
Kā skaidro VID reģionālās iestādes birojs, lai kļūtu par EDS lietotāju, ar VID Zemgales reģionālo iestādi jānoslēdz līgums par elektroniskās deklarēšanas pakalpojumu izmantošanu. Pirms līguma parakstīšanas ikviens var izmēģināt elektroniskās deklarēšanas demonstrācijas režīmu – EDS demo versiju, kas atrodama VID mājas lapā (www.vid.gov.lv) elektroniskās deklarēšanas sadaļā.
Deklarācijas un pārskati elektroniski jāiesniedz normatīvajos aktos noteiktajos termiņos. Paralēli elektroniski iesniegtajiem pārskatiem un deklarācijām 15 dienu laikā pēc deklarācijas iesniegšanas elektroniski nodaļā jāiesniedz arī rakstveida deklarācija. To var izdarīt sev izdevīgā dienā, nedodoties uz nodaļu mēneša piecpadsmitajos datumos, kas klientu apkalpošanas zālē ir noslogotākās dienas. Papildu informāciju par EDS iespējām, priekšrocībām, tehniskajām prasībām un lietošanas kārtību var iegūt VID Zemgales reģionālās iestādes Jelgavas nodaļā.
Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pagājušajā nedēļā preses konferencē paziņoja, ka šogad, lai atvieglotu darbu VID un uzņēmējiem, iecerēts pilnībā ieviest nodokļu maksātāju elektronisko atskaišu sistēmu. Tā daļēji darbojas kopš 2001. gada. Pašlaik elektroniski iespējams iesniegt 51 deklarāciju un pārskatu veidu, nodokļu maksātājam elektroniski iespējams arī pārbaudīt ES valstu nodokļu maksātāju akcīzes numuru un ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrācijas datu derīgumu.
Taču pilnvērtīgai sistēmas darbībai traucē tas, ka joprojām nav pieņemti Elektronisko dokumentu likumā minētie Ministru kabineta noteikumi par elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtību. Tādējādi VID gan pieņem elektroniskās deklarācijas, taču šie dokumenti tomēr jāiesniedz arī papīra formātā. Šāda dublēšanās nav pieņemama, un līdz gada beigām VID deklarācijas būtu pilnībā jāsāk pieņemt elektroniski, atsakoties no dubultu pienākumu uzlikšanas nodokļu maksātājiem. Šā uzdevuma izpildei VID jau sākta attiecīgas koncepcijas izstrāde.