Katras, arī Jelgavas, pilsētas mērķis ir palielināt budžeta ieņēmumus, lai arvien vairāk līdzekļu varētu ieguldīt pilsētas infrastruktūras sakārtošanā.
Katras, arī Jelgavas, pilsētas mērķis ir palielināt budžeta ieņēmumus, lai arvien vairāk līdzekļu varētu ieguldīt pilsētas infrastruktūras sakārtošanā. Papildu nauda nepieciešama ielu apgaismojumam, ceļu remontiem, sociālajam budžetam un pabalstu palielināšanai maznodrošinātajiem, kā arī kultūrai, izglītībai, sportam, medicīnai un citām vajadzībām.
Esmu pārliecinājies, ka viena no budžeta ieņēmumu palielināšanas iespējām ir labvēlīgas vides radīšana uzņēmējdarbības attīstībai. Tas sekmētu jaunu uzņēmumu rašanos un darbavietas daudziem Jelgavas iedzīvotājiem. Otra iespēja ir palielināt budžeta ieņēmumus, veicot iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) administrēšanu savā pašvaldībā. Par šīs metodes efektivitāti nešaubos, jo to sekmīgi izmanto Liepāja, Ventspils un Rīga. Tiekoties ar kolēģiem no šīm pašvaldībām, esmu ieguvis daudz vērtīgas un Jelgavā izmantojamas informācijas.
Pašreizējā kārtība paredz, ka nodokļa ieņēmumi balstās uz pirms diviem gadiem veiktajiem aprēķiniem. Tas nozīmē, ka 2005. gadā Jelgavas pašvaldība var izmantot tikai 2003. gadā, bet nākamajā, 2006., tikai 2004. gadā iekasēto IIN. Ņemot vērā tautsaimniecības straujo attīstību un inflācijas kāpumu, pieejamie naudas līdzekļi šo divu gadu laikā būs ievērojami samazinājušies.
Partija “Jaunais laiks” piedāvā risinājumu – lai samazinātu zaudējumus, ko rada inflācija, un palielinātu budžeta ieņēmumus, pašvaldībai jāveic šā nodokļa administrēšana. Tas ir vienkārši: nodokļu maksātājs katru mēnesi ieskaitīs pašvaldības kontā IIN, tālāk informācija par samaksāto nodokli nonāks Jelgavas Domes datorprogrammā, kur to apkopos un nodos Valsts ieņēmumu dienesta (VID) galvenajai pārvaldei un VID Zemgales reģionālai iestādei. Iegūtos ieņēmumus pašvaldība varēs izlietot uzreiz pēc jau iepriekš noteiktām prioritātēm.
Sistēmas ieviešanai nepieciešams noslēgt sadarbības līgumu ar Finanšu ministriju par IIN iekasēšanas kārtību un līgumu ar VID. Jāpanāk arī vienošanās ar VID Zemgales reģiona Jelgavas nodaļu par informācijas apmaiņas kārtību, lai kontrolētu nodokļa nemaksātājus. Sistēmas organizēšanai un uzturēšanai nepieciešams izveidot tikai vienu darba vietu un iegādāties datorprogrammu maksājumu uzskaitei Domē.
Kādas ir šīs sistēmas priekšrocības? Pirmkārt, jebkurā laikā saņemsim pārskatus par nodokļa maksājumiem un parādiem, kā arī iegūsim informāciju par nodokļa nemaksātājiem. Otrkārt, pašvaldība varēs efektīvāk plānot budžetu, jo būs zināma faktiskā iedzīvotāju ienākuma nodokļu izpilde. Trešais ieguvums – darba devējiem būs lielāka motivācija maksāt nodokli, jo viņi skaidri redzēs tā mērķtiecīgu izlietojumu pilsētas attīstībā. Nākamais – budžeta ieņēmumi palielināsies uzreiz, jo IIN saņems par kārtējo gadu, nevis par laika periodu pirms diviem gadiem. Visbeidzot, manuprāt, būtiskākais būs iespēja iegūt informāciju par lielākajiem IIN maksātājiem, kā arī izskaust “aplokšņu” algas, tādējādi ierobežojot negodīgu konkurenci uzņēmēju vidū.
Mūsu pilsētas pašvaldībai, administrējot IIN, ir iespējams būtiski palielināt budžeta ieņēmumus. Iegūtos līdzekļus izlietosim iedzīvotāju drošībai, lielākām sociālām garantijām un dzīves apstākļu uzlabošanai. Tas ir svarīgi katram no mums.
Aigars Rublis, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras Jelgavas reģionālās nodaļas vadītājs, Jaunais laiks Jelgavas Domes deputāta kandidāts