Viņas vieta, laiks un uzdevumi. Viņas skaistums, gudrība un iespējas.
Viņas vieta, laiks un uzdevumi. Viņas skaistums, gudrība un iespējas. Lai būtu par ko pasmaidīt, atcerēsimies, ka vīrieša riba ir vērtīgāks materiāls par zemes putekļiem, tāpēc viņai pienāktos tas labākais. Vai tā jau būtu nevienlīdzības pasludināšana?
Tā kā ādami grib pielūgt, dievināt, aprūpēt, kontrolēt “savas ribas”, gadu tūkstošiem ir veidota sistēma, kurā sievietei bieži vien ir tikai skaistumlietas vērtība vai mājsaimniecības rīka lietderības koeficients.
Ir mainījusies likumdošana, veicināta dzimumlīdztiesības ideja, izstrādāti dažādi juridiski dokumenti. Tomēr vai visas šīs aktivitātes palīdz veidot mūsu domāšanu – citādāku, nestereotipu attieksmi par to, ko nozīmē dzimumlīdztiesība.
Vēsturiski izveidotie dzimumu lomu stereotipi ir iemesls dzimumu disproporcijai pienākumu sadalē, darba atalgojumā un citās dzīves jomās. Neelastīgums domāšanā un no paaudžu paaudzēm pārmantoto tradīciju pārliekā respektēšana meiteņu un zēnu audzināšanā – tā ir problēma ne tikai Latvijā. Iedzeriet tasi tējas vai kafijas uz savu vecāku veselību, ja jūs – puiku – mamma mācīja lāpīt savas bikses, gatavot ēst, gludināt veļu, slaucīt putekļus. Priecājieties, ja jūs kā māšele nejutāt atbildību par nomazgātiem traukiem, kamēr brālis dzenāja pagalmā bumbu. Abiem dzimumiem ir divas rokas, divas kājas. Abi dzimumi vienlīdz labi spēj darīt praktiskus, vienkāršus darbus.
Skolā veidojas līdzīga situācija. No meitenēm prasa labāku uzvedību, skaistāku rokrakstu, labākas sekmes un atbildību par kārtību klasē.