Ņemot vērā inflāciju un augstos rēķinus par mājokli, vairums Latvijas iedzīvotāju (58%) plāno būt taupīgāki un šogad Ziemassvētku dāvanām tērēt mazāk, savukārt katrs desmitais (11%) dāvanas neiegādāsies vispār, liecina digitālo pakalpojumu uzņēmuma “TRY Dig Latvia” un “Norstat” veiktā aptauja*. Dāvanu iegādei iedzīvotāji izmantos gan klātienes, gan interneta veikalus, un šim mērķim tērēs līdz 150 eiro.
Aptuveni katrs piektais (21%) dāvanām plāno tērēt līdz 50 eiro, katrs ceturtais (24%) – no 51 līdz 100 eiro, bet katrs septītais (14%) – 101 līdz 150 eiro. Vairāk nekā 150 eiro tērēs 19 % iedzīvotāju, taču katrs desmitais šogad neplāno iegādāties dāvanas vispār. Mazākus tēriņus šogad biežāk plāno sievietes, iedzīvotāji ar zemākiem ienākumiem un seniori.
“Tā kā cenu kāpums šogad būtiski pārsniedz algu pieaugumu, iedzīvotāji ir spiesti rūpīgāk plānot savus izdevumus un plāno iegādāties mazāk vai lētākas Ziemassvētku dāvanas. Savukārt katrs trešais (32%) aptaujātais uzskata, ka tēriņi būs līdzīgi kā pērn, bet katrs desmitais iedzīvotājs plāno tērēt vairāk. Tas nozīmē, ka tirgotājiem vēl rūpīgāk būs jādomā par preču un pakalpojumu sortimentu un jānodrošina teicama klientu pieredze, jo konkurence būs īpaši sīva,” norāda “TRY Dig Latvia” vadītāja Ilze Tenase.
Iepirksies gan klātienē, gan internetā
41 % aptaujāto grasās iepirkties veikalos, iepirkšanās centros vai Ziemassvētku tirdziņos, 17 % izmantos Latvijas vai ārvalstu interneta vietnes, bet gandrīz katrs ceturtais (23%) bplāno iegādāties dāvanas gan klātienē, gan tiešsaistē. Kamēr klātienes veikalus visvairāk iecienījuši aptaujātie virs 60 gadiem, iedzīvotāji līdz 39 gadu vecumam priekšroku dod Latvijas interneta veikaliem.
“Īpaši svarīgi gada lielākajam iepirkšanās periodam sagatavoties tiem uzņēmējiem, kuru interneta tirdzniecības vietnes ir tehnoloģiski novecojušas un vairs nespēj nodrošināt mūsdienu standartiem atbilstošu iepirkšanos. Pēdējos gados klientu prasības pret tiešsaistes veikalu ātrumu, iepirkšanās ērtumu un drošību ir būtiski augušas, tādēļ nedrīkst sēdēt uz “veciem lauriem”. Tā vietā ir nemitīgi jāseko līdzi jauniem tehnoloģiskiem risinājumiem tirgū, kas nodrošina preču atlasi, meklēšanu, salīdzināšanu un citas iespējas, kas klientiem būtiski atvieglo pirkumu veikšanu,“ mudina “TRY Dig Latvia” vadītāja.
*TRY Dig Latvia aptauja veikta 2022. gada oktobrī sadarbībā ar pētījumu aģentūru “Norstat Latvia”, aptaujājot vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Foto: publicitātes
Reklāma