Pirmdiena, 8. decembris
Gunārs, Vladimirs, Gunis
weather-icon
+1° C, vējš 0.45 m/s, Z vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Auto sirdspukstu intervāls

Gudri auto speciālisti apgalvo – vislabākais akumulators ir aizmirsts akumulators.

Gudri auto speciālisti apgalvo – vislabākais akumulators ir aizmirsts akumulators. Nevis tāpēc, ka jau sen izmests izgāztuvē kā neatgriezeniski nolietots, bet gan tāpēc, ka tas vispār par sevi neatgādina – var bez bēdu braukt un pat nedomāt par to, ka motora telpā tāds atrodas. Citiem vārdiem, vislabākā ir tāda akumulatoru baterija, kura pārliecinoši dara savu darāmo un kuru nav pat vismazākā iemesla aiztikt.
Kādai jābūt auto sirdij?
Lai arī ārēji akumulators atgādina komplicētu izstrādājumu, tā uzbūve vispārīgos vilcienos ir vienkārša kā reizrēķins. Plastiskā korpusa iekšiene sadalīta sešās sekcijās, kas saslēgtas virknē, un katrā no tām ievietotas divas īpaša metāliska sakausējuma plates («+» un «-»), kas tiek «peldinātas» elektrolītā. Fiziķi mēdz ironizēt – paņemiet tukšu piena kannu, pielejiet to ar elektrolītu, iegremdējiet tajā divas alumīnija plates, un akumulators gatavs. Jaunākās paaudzes «aķīši» gan ražoti, izmantojot rūpīgāk izstrādātas tehnoloģijas (par tām vēlāk).
Tā kā nominālais spriegums ir 12 voltu, tad atliek vēl divi galvenie raksturlielumi, kurus ņemt vērā, izvēloties akumulatoru, – ietilpība, kas norādīta ampērstundās (Ah), un maksimālais iedarbināšanas strāvas stiprums (ampēros). Izvēles kritēriji katrā atsevišķā gadījumā meklējami atkarībā no automobiļa, kuram akumulators tiek iegādāts, ņemot vērā arī mūsu platuma grādu klimatiskos apstākļus. Piemēram, automašīnai ar benzīna dzinēju, kura tilpums ir 1600 cm3, nebūtu ieteicama baterija ar ietilpību, kas mazāka par 55 Ah, analoga dzinēja tilpuma dīzelim – mazāka par 65 Ah. Akumulatora maksimālajam strāvas stiprumam, rēķinoties ar pārsteigumiem bagātām ziemām, nevajadzētu būt mazākam par 255 ampēriem. Tomēr nevajag arī pārspīlēt – spēcīgāks akumulators īpaši par ļaunu nenāks nevienai mašīnai, toties nebūs nekādas pārliecības, ka, to novietojot paredzētajā vietā, vēl varēs līdz galam aizvērt motora pārsegu iespaidīgāku izmēru dēļ.
Vēl viena nianse – pērkot akumulatoru, jāpievērš uzmanība tam, kurā pusē atrodas «+» un kurā «-» (tas visiem akumulatoriem nav vienāds), lai vēlāk neizrādītos, ka atbilstošie vadi ir par īsiem.
Cik ilgs ir akumulatora mūžs?
Akumulatorus var iedalīt divās lielās grupās – apkopes un bezapkopes. Kā noprotams no šā iedalījuma, apkopes grupas baterijām ir iespējams papildināt elektrolīta daudzumu, bet bezapkopes akumulatoriem tā izsīkums ir līdzvērtīgs nāves spriedumam.
Diemžēl automobiļa strāvas avots ir viens no visīsmūžīgākajiem izstrādājumiem. Kaut arī akumulators nebūs jāmaina tik bieži kā, piemēram, eļļa, reti ir gadījumi, kad tas kalpo ilgāk par četriem pieciem gadiem. Lielākoties sastopamais ražotāja noteiktais garantijas laiks ir 12 – 24 mēneši, iespējami arī uz nobraukumu attiecināti ierobežojumi. To, protams, nevar teikt par kaktu izstrādājumiem, kas var nedarboties jau nākamajā dienā. Lai pārliecinātos, ka noskatītais eksemplārs savu pircēju nav gaidījis jau vairākus gadus, der pievērst uzmanību izgatavošanas datumam, pēc kā var spriest, vai noskatītajam «aķītim» nav pārāk tuvu tā diena, kad no bezdarbības tas kļūs, ja ne vispār nelietojams, tad gaužām «mazspējīgs». Parasti izteikta parametru pasliktināšanās novērojama pēc 9 – 12 mēnešu glabāšanas.
«EXIDE Maxxima 900» un citi brīnumi
It kā «EXIDE» (tāpat kā citi tā saucamie jaunās paaudzes agregāti) atgādina parastu bezapkopes akumulatoru, taču tajā pašā laikā tas ir visai atšķirīgs. Tāpat kā ierastajiem akumulatoriem, arī «EXIDE» iekšienē atrodamas sešas virknē saslēgtas sekcijas. Tikai plates ir cieši sarullētas, tādējādi racionāli izmantojot «darba telpu» un nodrošinot gandrīz divas reizes lielāku maksimālo strāvas stiprumu, un starp tām atrodas speciāls stikla šķiedras separators.
Galvenie plusi ir lielā izturība pret vibrāciju – minētie akumulatori 20 stundu no vietas spēj izturēt 30 hercu svārstības (salīdzinājumam – ikdienā pārsvarā sastopamie akumulatori to neiztur ilgāk par sešām septiņām stundām), līdz ar to ir skaidri redzama to piemērotība mežu un citai tā saucamajai smagajai tehnikai, – un minimālā pašizlāde akumulatora neizmantošanas periodā, ko nodrošina tīrie materiālu sakausējumi.
Ļoti būtiska jaunās paaudzes akumulatoru bateriju īpatnība ir tā, ka tajos praktiski nav brīvi klunkšķoša elektrolīta, jo tas ir saistīts platēs un separatora materiālā.
Par akumulatora izlādi
Diemžēl akumulators nav eļļa, un tā glabāšanas laiks ir stipri ierobežots. Vienīgais mierinājums, ka to pagarināt iespējams, ja labākiem laikiem tiek turēta neuzpildīta akumulatora baterija (tas, protams, neattiecas uz tā saucamajiem bezapkopes eksemplāriem), un tādā gadījumā šis periods var sasniegt pat trīs gadus, kamēr piepildītu nav ieteicams glabāt pat gadu. Turklāt, ja neizmantots tiek atstāts piepildīts akumulators, tas vispirms līdz maksimumam jāuzlādē, bet pēc tam jāuzlādē ne retāk kā reizi trijos mēnešos, lai tādējādi kompensētu pašizlādi, kas jauniem akumulatoriem ir aptuveni pusprocents diennaktī (no ietilpības), bet palietotiem – jau pieckārt lielāka neatkarīgi no tā, vai «elektrolīta sirds» ir noņemta no mašīnas vai ne. Ja akumulators atrodas savā vietā, turklāt automašīnas signalizācija ir pastāvīgi ieslēgta, izlādes temps attiecīgi būs daudz straujāks – iepriekš minētajiem lielumiem var pieskaitīt vēl nepilnu procentu no ietilpības.
«Sirds masāža» automobilim
Jauna un kvalitatīva akumulatora baterija pati par sevi negarantē pilnvērtīgu automašīnas elektrosistēmas funkcionēšanu. Jāatceras, ka būtiska nozīme ir ģeneratoram, kas ir galvenais strāvas ražotājs, un tā tehniskajam stāvoklim, līdz ar to arī ģeneratora siksnas spriegojumam, kas nedrīkst būt vaļīgs, ja vien nav vēlēšanās pievērsties jaunam hobijam – braukšanai «līdz tukšam akumulatoram». Tas nekādā gadījumā nav vēlams, jo pārmēru izlādētu akumulatoru pilnībā atkal uzlādēt vairs nav iespējams.
Ne vienmēr «pēkšņa» akumulatora izlāde nozīmē brāķi. Bieži atsevišķa ģeneratora detaļa, piemēram, kāda no mazajām atsperītēm, neatrodas savā vietā, bet rada īsslēgumu. Šādā gadījumā pietiek ar vienu nakti, lai baterija izlādētos tiktāl, ka, neiestumjot automobili, iedarbināt to nav iespējams. Tāds pats rezultāts ir, ja bojāta kāda no strāvas diodēm.
Nekad nenāks par sliktu profilakses nolūkos automobilim veikt nelielu «sirds masāžu», laiku pa laikam pārbaudot baterijas stāvokli un vajadzības gadījumā pilnībā uzlādējot to ar speciāli šādam nolūkam domātu ierīci. Kā auto pateicība būs nevainojama startera pagriešana un muzikāls motora rūciens.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.