“Gada sākumā vienā mūsu mājas dzīvoklī bija jānomaina dvieļu žāvētājs, tādēļ uz brīdi visai mājai vajadzēja noslēgt karstā ūdens piegādi. Nama apsaimniekotāja Jelgavas nekustamā īpašuma pārvaldes (NĪP) remontstrādnieks, kurš veica šo darbu, apgalvoja, ka karsto ūdeni nevar atslēgt, neveicot visa guļvada ventiļu jeb krānu nomaiņu. Tā sanāca, ka viena dvieļu žāvētāja nomaiņa mūsu mājai izmaksāja 2,4 tūkstošus eiro,” stāsta daudzdzīvokļu mājas Satiksmes ielā 33 vecākais jeb pilnvarotā persona Jānis Ozols. Pirms septiņiem gadiem karstā ūdens guļvads šajā namā jau ticis mainīts, un par to dzīvokļu īpašnieki samaksāja nepilnus piecus tūkstošus eiro.
Ventiļiem bija jākalpo četrdesmit gadu
J.Ozols izpētījis, ka Ministru kabineta noteikumos ir sacīts, ka nomainītajiem bronzas ventiļiem vajadzētu kalpot četrdesmit, nevis septiņus gadus. Viņš pieļauj, ka karstā ūdens ventiļi varētu būt nolietojušies tikai tad, ja māja nav tikusi pienācīgi apsaimniekota. “Ventiļi ir periodiski jāgroza, un, ja apsaimniekotājs to nav veicis, nav jābrīnās, ka tie varētu būt kļuvuši nelietojami,” domā J.Ozols, kas pēc profesijas ir fizikas skolotājs. “Man kā kontaktpersonai par Jelgavas nekustamā īpašuma pārvaldi radies iespaids, ka daudzi šī pašvaldības uzņēmuma darbinieki strādā bez ieinteresētības. Atceros, kā pirmajos gados pēc NĪP izveidošanas tā vadītājs Juris Vidžis centās. Sazinoties ātri atbildēja vai par katru sīkumu. Tagad tas ir mainījies,” teic J.Ozols. NĪP adresētu vēstuli, kurā viņš lūdza paskaidrot vajadzību šopavasar vēlreiz mainīt 2014. gadā mainītos karstā ūdens guļvada ventiļus, J.Ozols izsūtīja 14. maijā. Atbilde līdz šim nav saņemta. Nav saņemta arī ziņa, ka atbilde tiks sniegta.
To, ka NĪP speciālisti neatbild uz telefona zvaniem, teic arī J.Ozola kaimiņš Ēriks Krišāns. Karstā ūdens vada plīsuma dēļ gada sākumā tika noplūdināts viņa dzīvoklis. Uz to reaģēja apdrošinātāji, kas dzīvokļa īpašniekam izmaksāja kompensāciju vairāk nekā tūkstoš eiro apmērā. Taču apdrošinātājiem nepieciešamo izziņu par applūdināšanas faktu Ē.Krišāns no NĪP vēl nav saņēmis.
Dzīvo kā vulkāna pakājē
Neapmierināta ar mājas apsaimniekotāju ir arī pirmajā stāvā izvietotās aptiekas īpašniece Ina Tumaša. Uzņēmēja apsver iespēju savu aptieku pārcelt citviet, jo vai katru gadu telpas tiek applūdinātas, un tas rada ievērojamus zaudējumus. Beidzamo reizi aptieka noplūda šopavasar pēc 2,4 tūkstošus eiro vērtā karstā ūdens sistēmas remonta tehniskajā koridorā. “Atrodoties šajā mājā, es nevienu brīdi nevaru būt droša, ka pēkšņi netiks sabojāta mana prece, dokumenti un citas materiālas vērtības,” teic I.Tumaša.
Mājas vecākais atzīst, ka pašvaldības uzņēmumā “Jelgavas nekustamā īpašuma pārvalde”, tostarp Avārijas dienestā, strādā daudzi godprātīgi un pieredzējuši darbinieki. Sevišķi viņš uzteic mājas sētnieci. Runājot par sētnieka darbu, J.Ozolam nav gan skaidrs, kā tiek rēķināts, ka izmaksas, kas saistītas ar mājas teritorijas un kopīpašuma telpu uzkopšanu, pārsniedz 11,2 tūkstošus eiro gadā. “Zinu, ka tik lielu algu mūsu sētniece nesaņem. Tātad liela daļa no tā, ko maksā dzīvokļu īpašnieki, paliek NĪP,” secina J.Ozols.
NĪP nesaskata, ka būtu kļūdījies
Par 2,4 tūkstošus eiro vērto karstā ūdens guļvada ventiļu nomaiņu “Ziņas” saņēma skaidrojumu no SIA “Jelgavas nekustamā īpašuma pārvalde” nekustamo īpašumu pārvaldīšanas direktores Jeļenas Baranovskas. Viņa raksta, ka “Ziņām” par māju Satiksmes ielā 33 sniegta nepatiesa informācija. “2014. gadā netika veikta karstā ūdens guļvada nomaiņa. Šogad pēc atkārtotām sūdzībām veicām karstā ūdens sistēmas cauruļvadu pārbaudi. Pašreiz nomainījām karstā ūdens sistēmas ventiļus, lai lokāli varētu veikt pakāpenisku cauruļvadu nomaiņu. Visi remontdarbi tiek veikti atbilstoši pārvaldīšanas pilnvarojuma līgumam.
Jebkurš dzīvokļa īpašnieks informāciju par mājas pārvaldīšanu var iegūt, autentificējoties informatīvajā sistēmā vai iesniedzot iesniegumu Klientu apkalpošanas daļā. Ja nepieciešama vizīte, tad to var pieteikt klātienē. Pa telefonu dzīvokļu īpašniekiem sniedzam vispārēju informāciju,” raksta J.Baranovska.
Savukārt “Ziņu” rīcībā esošā apsaimniekošanas darbu tāme, kas bijusi publicēta NĪP mājaslapā un pieejama Satiksmes ielas 33 dzīvokļu īpašniekiem, liecina par to, ka 2014. gada 11. jūnijā Satiksmes ielā 33 tomēr tika veikta karstā ūdens guļvada nomaiņa tehniskajā koridorā. Aprēķinātā pakalpojuma summa – 4989,56 eiro. J.Ozols piezīmē, ka tā ir ļoti tuvu robežai – pieciem tūkstošiem eiro, kas ir noteikta darbiem, ko saskaņā ar mājas apsaimniekošanas līgumu atļauts veikt ar mājas kontaktpersonas piekrišanu.
Mājai pienākas attīstības plāns
Nevalstisko organizāciju konsultante, diskusiju platformu vadītāja Inese Vaivare teic, ka dzīvokļu īpašniekiem vajag pastāvēt par savām tiesībām. “Dzīvokļu īpašnieki bieži vien nezina, ka apsaimniekotāja pienākums ir izstrādāt mājas attīstības plānu un sniegt regulāras atskaites, kā šis plāns tiek pildīts. Dzīvokļu īpašnieki ir tiesīgi noteikt arī griestus, piemēram, tūkstoš eiro, par kādu summu remontus drīkst veikt, tikai saskaņojot ar dzīvokļu īpašnieku kopību,” norāda I.Vaivare. Viņa piebilst, ka dzīvokļu īpašnieki ir diezgan kūtri, lai nāktu uz sapulcēm un stingri pastāvētu par savām tiesībām. Taču Dzīvokļu īpašumu likumā ir noteikts, ka sapulci dažkārt var aizstāt ar dzīvokļu īpašnieku aptauju. Viņasprāt, ja vien mājā ir neliela grupa aktīvu dzīvokļu īpašnieku, tad nama apsaimniekošana var veikties labi. I.Vaivare uzsver, ka pati arī dzīvo 48 dzīvokļu mājā. Tā ir renovēta, un pirms diviem gadiem uzticību zaudējušu apsaimniekotāju iedzīvotāji nomainīja.