Ceturtdiena, 11. decembris
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
weather-icon
+6° C, vējš 0.89 m/s, R vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

LR Satiksmes biroja informācija par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums saeimā tika pieņemts 1997. gada 13. martā.

Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likums saeimā tika pieņemts 1997. gada 13. martā un saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 3. punktu, likums Latvijas Republikā tiek ieviests laika periodā no 1997. gada 1. jūnija līdz 31. augustam. Likuma mērķis ir reglamentēt tiesiskās attiecības starp sauszemes transportlīdzekļu īpašniekiem un apdrošinātajiem sakarā ar transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu nolūkā aizsargāt ceļu satiksmes negadījumos cietušo mantiskās intereses.
Lai veicinātu pareizu Sauszemes transportlīdzekļu īpšnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma izpratni, skaidrošanu un tā piemērošanu, LR Satiksmes birojs sniedz atbildes uz dažādiem jautājumiem par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu Latvijas Republikā.
Kam ir jāapdrošina sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskā atbildība?
Īpašnieka civiltiesisko atbildību Latvijas Republikā ir jāapdrošina transportlīdzekļa īpašniekam vai tā tiesīgam lietotājam par katru Latvijas teritorijā ceļu satiksmē izmantojamo transportlīdzekli, arī par ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekli. Apdrošināšanas pienākums nav personai, kura transportlīdzekli lieto uz darba tiesisko vai dienesta attiecību pamata.
Kādu transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskā atbildība ir jāapdrošina?
Ir jāapdrošina īapšnieka civiltiesiskā atbildība par sekojošu Latvijas teritorijā ceļu satiksmē izmantojamo transportlīdzekli:
1. jebkuru sauszemes mehānisko transportlīdzekli, arī piekabi vai puspiekabi, kas reģistrējama Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai Valsts tehniskās uzraudzības inspekcijā;
2. sabiedrisko elektrotransportu (izņemot elektrovilcienus);
3. ārvalstīs reģistrētu transportlīdzekli.
Kādus civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu veidus ir iespējams noslēgt?
Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu veidi ir šādi: standartlīgums, kompleksais līgums, grupas līgums un robežapdrošināšanas līgums.
Standartlīgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts par Latvijā reģistrētajiem transportlīdzekļiem.
Kompleksais līgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts ar likumā noteiktajā kārtībā reģistrētu zemnieku saimniecību, kurai pieder vairāki transportlīdzekļi, kas pakļauti īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātajai apdrošināšanai. Šādu līgumu var noslēgt par ne vairāk kā pieciem transportlīdzekļiem, no kuriem tikai viens var būt vieglais pasažieru automobilis. Komplekso līgumu drīkst slēgt tikai likuma noteiktajā kārtībā reģistrēta zemnieka saimniecība neatkarīgi no tā, vai transportlīdzekļi reģistrēti uz zemnieka saimniecības kā juridiskas personas vārda vai uz šīs saimniecības īpašnieka kā fiziskas personas vārda. Jāņem vērā, ka kompleksā līguma noslēgšanas gadījumā ceļu satiksmē vienlaicīgi var atrasties tikai viens no apdrošinātajiem transportlīdzekļiem.
Grupas līgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts tikai ar juridisko personu, kuras uzņēmējdarbības veids ir transportlīdzekļu tirdzniecība.
Robežapdrošināšanas līgums ir apdrošināšanas līgums, kas tiek noslēgts ar ārvalstīs reģistrēta transportlīdzekļa īpašnieku, transportlīdzeklim šķērsojot Latvijas robežu, ja transportlīdzekļa vadītājs nevar uzrādīt Latvijas teritorijā spēkā esošu starptautisko civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgumu (Zaļo karti), kuru garantē stsrpvalstu vienošanās.
Apdrošināšanas līgumu noslēgšanas termiņi.
Apdrošināšanas līgumu var noslēgt uz vienu, divām dienām, no piecpadsmit dienām līdz vienam gadam.
Vai Latvijas Republikā ir spēkā starptautiskais civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas līgums (Zaļā karte)?
Latvijas Republikā pašreiz nav spēkā starptautiskā civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (Zaļā karte), jo Latvija nav pievienojusies Zaļo karšu konvencijai un nav noslēgusi starpvalstu vienošanos ar atsevišķām Zaļās kartes dalībvalstīm.
Kādas ir apdrošināšanas prēmijas un apdrošinātāja atbildības limiti sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātajā apdrošināšanā?
Apdrošināšanas prēmijas un apdrošinātāja atbildības limiti ir noteikti Ministru kabineta 1997. gada 27. maija noteikumos nr. 199 «Noteikumi par sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas prēmijām, to palielināšanas un samazināšanas kārtību un apdrošinātāja atbildības limitiem». Apdrošināšanas prēmiju lielums ir atkarīgs no transportlīdzekļa veida, tipa, pilnas masas vai motocikliem – no dzinēja darba tilpuma, no transportlīdzekļa reģistrācijas vietas (Rīgā tiek piemērots koeficients 1,2), no piederības (fiziskas vai juridiskas personas), transportlīdzekļa lietošanas mērķa (tiek izmantoti komercpārvadājumiem vai nē), kā arī no apdrošināšanas līguma termiņa.
Ir noteiktas šādas maksimālas apdrošināšanas atlīdzības summas jeb t.s. apdrošinātāja atbildības limiti:
– sakarā ar cietušā ārstēšanu un pārejošu darbnespēju – 2000 latu par katru cietušo personu;
– par ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu – 400 latu apbedīšanas izdevumiem par katru bojā gājušu personu;
– sakarā ar ceļu satiksmes negadījumā cietušajai personai nodarītu paliekošu darbspēju zudumu – 400 latu gadā katrai cietušajai personai;
– bojā gājušās personas apgādājamajiem – 400 latu gadā par katru ceļu satiksmes negadījumā bojā gājušo personu;
– cietušās personas transportlīdzekļa bojājuma vai bojāejas gadījumā – 2500 latu, nepārsniedzot transportlīdzekļa faktisko vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
– cietušās personas mantas bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā – 200 latu, nepārsniedzot mantas faktisko vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
– ceļa, ceļa būvju un ēku bojājuma vai iznīcināšanas gadījumā – 500 latu, nepārsniedzot objekta faktisko vērtību pirms ceļu satiksmes negadījuma;
– videi nodarīto zaudējumu gadījumā – 200 latu.
Administratīvie sodi par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav apdrošināta transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskā atbildība.
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav apdrošināta transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskā atbildība, uzliek naudas sodu līdz Ls 50.
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav apdrošināta transportlīdzekļa īpašnieka atbildība un ja ceļu satiksmes negadījumā bojāti transportlīdzekļi vai cita manta, kā arī nodarīti viegli miesas bojājumi, bez veselības satricinājuma, uzliek naudas sodu līdz Ls 100 vai atņem transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz laiku līdz deviņiem mēnešiem.
Kuras apdrošināšanas sabiedrības Latvijas Republikā ir tiesīgas nodarboties ar sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu?
Ar sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu Latvijas Republikā ir tiesīgas nodarboties tās apdrošināšanas sabiedrības, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir saņēmušas licenci sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas veikšanai. Pašreiz kopumā ir astoņas apdrošināšanas sabiedrības, kas saņēmušas šo licenci – «Alterna», «Balta», «Baltijas Transporta Apdrošināšana», «Balva», «Latgarants», «Parekss», «Rīgas Fenikss» un «Saules laiks».

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.