Satraukumu pilns šis pavasaris ir jauniešiem, jo viņi atbildīgas un nopietnas izvēles priekšā: ko darīt pēc 12. klases?
Satraukumu pilns šis pavasaris ir jauniešiem, jo viņi atbildīgas un nopietnas izvēles priekšā: ko darīt pēc 12. klases? “Ziņas” sāk rakstu sēriju par topošajiem absolventiem Jelgavas un rajona skolās, par viņu sapņiem un mērķiem pēc vidusskolas vai ģimnāzijas.
Jelgavas 1. ģimnāzijas 12.d klase ir tā dēvētie “matemātiķi”, bet klases audzinātāja jauniešiem ir latviešu valodas un literatūras skolotāja Vita Hermane. “Ziņas” ielūkojas audzināšanas stundā, kur skolotāja ar saviem audzēkņiem izspēlē spēli – cik labi mēs cits citu pazīstam. Jaunieši sasēduši aplī, lai labāk klasesbiedrus redzētu, un no rokas rokā apkārt ceļo groziņš ar zīmītēm. Uz katras uzrakstīta kāda rakstura īpašība. Izvilcis lapiņu, jaunietis izvērtē, kuram no biedriem tā ir vispiemērotākā, savu izvēli pamatojot. Stunda aizrit nemanot, jo ir saistoša. Pēc tam jaunieši “Ziņām” pauž savus nākotnes nodomus.
Inese pēc 12. klases nolēmusi mācīties Jāzepa Vītola Mūzikas akadēmijā. Viņa cer, ka problēmas iestāties nebūs, jo stabilas zināšanas viņai devusi Jelgavas Mūzikas vidusskola. Inese vēlas kļūt par etnomuzikoloģi. Jaunietei ir arī otrs variants – studēt ekonomiku, bet tikai tādā gadījumā, ja netiks Mūzikas akadēmijā.
Krišjānis pēc ģimnāzijas izlēmis strādāt: “Varbūt došos uz ārzemēm darba meklējumos, bet studēt pagaidām negribu. Vēlos atpūsties no mācībām. Vēl arī nezinu, kas mani dzīvē saistītu. Kad būs skaidrs, tad mācīšos,” atklāj puisis.
Oksana mēģinās iestāties LLU Ekonomikas fakultātē. Ja tiks budžeta grupā, studēs, bet, ja ne, tad droši vien meklēs darbu ārzemēs. Kurā valstī, tas Oksanai jau ir padomē, bet jauniete to neatklāj.
Taņa izvēlējusies Latvijas Universitātē studēt Āzijas tautu valodas. Sapņu valodas ir ķīniešu un japāņu, ar šīm zemēm meitene saista arī savu nākotnes darbu. Stājoties augstskolā, būtiskas būs latviešu un angļu valodu zināšanas. Ja konkurss izrādīsies pāri viņas spēkiem, Taņa mēģinās LLU studēt ekonomiku.
Evita domā stāties Liepājas Pedagoģiskajā akadēmijā, bet apgūt ne jau pedagoga profesiju. Jaunieti interesē uzņēmumu un iestāžu vadība vai arī kultūras vadības studijas. Viņa teic, ka Liepāja vilina arī kā pilsēta. Taču meitene neslēpj, ka 12. klasē vēl nav īstas skaidrības, ko dzīvē gribētu darīt, taču, ja izvēlētās studijas nepatiks, Evita apņēmusies tās turpināt līdz galam.
Liene arī izvēlējusies studēt Liepājā, tikai viņas virziens būs saistīts ar datordizainu. Jaunietei šķiet interesanti veidot reklāmas bukletus, plakātus un strādāt reklāmas jomā. Lienei piemīt māksliniecisks talants, to presei atklāj viņas klasesbiedri. Ja izvēlētajā mācību iestādē Liene netiks, kā otrs variants izraudzīts Starptautiskā praktiskās psiholoģijas augstskola, kur piedāvā apgūt funkcionālā dizainera profesiju.
Leons dosies uz Rīgas Tehnisko universitāti, viņš būs materiālists. Puisis skaidro, ka tie ir tie paši testētāji, kas pārbauda dažādas ierīces un tehniskus izgudrojumus. Leons bijis augstskolā atvērto durvju dienās un sapratis, ka šī specialitāte viņu interesētu.
Ilze cer “stūrēt” uz Rīgas Starptautisko biznesa un ekonomikas augstskolu. Jaunietes nākotnes sapnis ir kļūt par biznesa cilvēku un dibināt savu uzņēmumu.
Evelīna grasās studēt Informācijas sistēmu menedžmenta augstskolā kultūras menedžmentu. “Man patīk organizēt un vadīt, un šī būtu lieliska iespēja to visu iemācīties,” teic jauniete.
Evija Latvijas Universitātē vēlas apgūt komunikāciju un žurnālistiku. Kā rezerves variants atstāts franču valodas studijas.
Dace paliks Jelgavā un dosies uz pili studēt uzņēmuma iekšējos un ārējos sakarus. Meitenei priecē tas, ka studijas iespējamas arī angļu valodā. Dace vēlas mācīties un uz ārzemēm nebrauks, jo pārliecināta, ka Latvijai vajag jaunus izglītotus cilvēkus.
Arvīds – topošais arhitekts. Viņa mērķis ir stingrs un nelokāms. Puisis izvēlējies RTU.
Anna nolēmusi Ventspils augstskolā studēt vadībzinības. Kā otrs variants atstāts LU – biznesa vadība un mārketings vai kaut kas, kas saistīts ar tūrismu.
Natālija un Kristīne kopā dosies uz Stradiņa universitāti studēt medicīnu. Meitenes jau izlēmušas, ka specializācijas virziens būs rehabilitācija. Viņas uzskata, ka medicīnā darbs vienmēr būs, un, cer, ka arī labi atalgots.
***
Pēc sarunas gūtās atziņas
“Ziņu” aptaujā piedalījās 15 no 26 skolēniem.
Lielākā daļa matemātiķu nestudēs eksaktās zinātnes.
Viens puisis dosies pelņā uz ārzemēm.
Divas meitenes izvēlējušās ārsta profesiju.
Neviens jaunietis nevēlas būt pedagogs.
LLU saista Ekonomikas un Sociālo zinātņu fakultātes.