Reģionālajā izglītības iestāžu vadītāju konferencē 114 pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājas no Dobeles, Bauskas rajona, Rīgas Centra rajona, Vidzemes priekšpilsētas un Rīgas rajona sprieda par pirmsskolas izglītības aktualitātēm.
Reģionālajā izglītības iestāžu vadītāju konferencē 114 pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājas no Dobeles, Bauskas rajona, Rīgas Centra rajona, Vidzemes priekšpilsētas un Rīgas rajona sprieda par pirmsskolas izglītības aktualitātēm.
Darbs interešu centros
Konferences dalībnieki iepazinās ar pedagoģisko procesu vairākās pirmsskolas izglītības iestādēs Jelgavā un rajonā – «Pasaciņā», «Vārpiņā», «Kamolītī», bērnu attīstības centrā «Rotaļa», Ozolnieku pagasta bērnudārzā «Zīlīte» un Cenu pagasta «Saulītē». Šajās pirmsskolas izglītības iestādēs pedagoģiskais process tiek organizēts apakšgrupās, interešu centros, ņemot vērā bērna attīstības līmeni un par galveno audzināšanas metodi izmantojot rotaļu.
Jelgavas sākumskolā ar bērnudārzu grupām direktore Vēsma Bērtule, metodiķes Anita Sarkanā un Ieva Dakne iepazīstināja kolēģes ar pirmsskolas izglītības iestādes darba plāna izveidi, pedagoģiskā procesa analīzi un darba vadību. Metodiķes stāstīja par darba plāna realizācijas dažādajiem veidiem dzīvē un astoņu gadu laikā gūto pieredzi.
«Pasaciņas» vadītāja Zinta Strika akcentēja labi organizēto darbu ar vecākiem. Bērnudārzā aktīvi darbojas vecāki. Reizi ceturksnī notiek izglītojošas lekcijas par pirmsskolas vecuma bērnu attīstības īpatnībām, reizi mēnesī skolotājas aicina vecākus vērot praktiskās nodarbības bērnudārzā. Prieks, ka viņi izrāda lielu interesi un atsaucību.
«Rotaļas» un «Vārpiņas» vadība iepazīstināja ar projektu «Soli pa solim» un pedagogu mācību centru. Interesantas nodarbības ar netradicionālām darba metodēm parādīja bērnudārza «Pasaciņa» mūzikas skolotāja Marika Matvējeva un pirmsskolas izglītības iestādes «Kamolītis» mūzikas skolotājas Aiga Jankevica un Ilona Suruda.
Jelgavas pirmsskolas izglītības iestāžu kolektīvi dzirdēja daudz labu vārdu par padarīto darbu un uzkrāto bagāto pieredzi. Kolēģes izteica vēlmi sadarboties arī turpmāk.
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) Vispārējās izglītības departamenta direktora vietniece Ruta Boša atzina Jelgavas pilsētas un rajona pirmsskolas galveno speciālistu Māras Liepnieces un Daces Pētersones organizēto reģionālās izglītības iestāžu vadītāju konferenci par saturiski bagātu un sadarbību tās organizēšanā ar pilsētas un rajona vadību – par veiksmīgu.
Lai bērni būtu gudri, jāizglītojas arī skolotājiem
Cilvēka attīstībā ļoti nozīmīgs ir vecuma posms no trīs līdz septiņiem gadiem. Šajā laikā bērns visintensīvāk attīstās gan fiziski, gan garīgi un tiek likti pamati turpmākajām zināšanām. Pirmsskolas vecumā mazulis sevi un apkārtējo pasauli iepazīst rotaļās. Jo vairāk bērns mēģina darboties pats, eksperimentēt, izprast un secināt, jo viņš vairāk attīstās kā individualitāte.
No vecāku un pirmsskolas skolotāju zināšanām un prasmes izvēlēties bērnam piemērotākos darbības veidus un efektīvākās audzināšanas metodes atkarīga mazuļa attīstības pareiza virzība. Par pirmsskolas pedagogu kvalifikācijas paaugstināšanu gādā Skolu valdes Metodiski informatīvais centrs un tā pirmsskolas galvenā speciāliste Māra Liepniece. Viņas vadībā ir organizēti kursi, semināri, pieredzes apmaiņa, lekcijas, pedagogi izstrādājuši radošos darbus. Jelgavas pirmsskolas skolotāji rādījuši un stāstījuši par savu pieredzi arī kolēģiem Latvijā un Pērnavā.
Šajā mācību gadā no 272 Jelgavas pirmsskolas skolotājiem tālākizglītības kursus apmeklējuši 186 (psiholoģijā, pedagoģijā, metodikā). Savu kvalifikāciju paaugstinājuši visi 15 pirmsskolas iestāžu vadītāji (pirmsskolas iestāžu vadībā, menedžmentā) un visi 18 metodiķi (psiholoģijā, pedagoģijā, metodikā).
Lai bērns varētu sekmīgi sākt mācības skolā, jaunajā Izglītības likumā bija paredzēta obligātā piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošana. Diemžēl šis noteikums uz laiku ir atcelts. Taču, kā «Ziņām» pastāstīja M.Liepniece, Jelgavā šā vecuma bērni ir apzināti un pārsvarā iesaistīti organizētā apmācībā – bērnudārzos uz pilnu vai nepilnu apmācības dienu, rotaļgrupās skolās vai privātajās iestādēs. No 1358 piecus un sešus gadus veciem bērniem 1188 apmeklē vispārējās pirmsskolas iestādes, 46 – rotaļu grupas, 107 darbojas grupās pie skolām, 17 – privātajās pirmsskolas iestādēs. Kopumā 89,6 procenti no šā vecuma bērniem tiek kvalificēti sagatavoti mācībām skolā.