Gan pircēji, gan tirgotāji domā, ka izpārdošanas naktis tirdzniecības centros nevajadzētu rīkot biežāk par reizi gadā.
Nakts izpārdošanas jelgavnieki vairāk uztver kā svētkus, ne iespēju iegādāties kādu preci lētāk. Tirgotāji gan ar šādiem pasākumiem ir apmierināti, jo klienti pacilātā garastāvoklī pērk vairāk.Jelgavā izpārdošanu naktis notikušas lielākajos tirdzniecības centros, pēdējā – «Pilsētas pasāžā». Tur satiktie pircēji un pārdevēji atzīst – svētki ir izdevušies.Atlaides noteiktām preču grupām«Man šķiet, pasākums ir izdevies. Ceru, ka tirdzniecības centra vadība izvērtēs rezultātus un organizēs ko līdzīgu arī turpmāk,» teic «RD Electronics» veikala vadītājs Juris Garbuzovs.Viņš vērtē, ka veikals juta pircēju skaita palielināšanos, cilvēki iegādājās preces no dažādām preču grupām. «Mums atlaides ir visu laiku, bet izpārdošanas naktī piedāvājām atlaides konkrētām precēm,» skaidro veikala pārstāvis, kurš iedzīvotāju vēlmes kaut ko iegādāties skaidro gan ar svētku sajūtu, kas valdījusi tirdzniecības centrā, gan ar to, ka vasarā nav jāmaksā par apkuri, līdz ar to naudas pirkumiem var atvēlēt vairāk. Viņš atzīst, ka jūnijs tirgotājam vienmēr bijis ienesīgs mēnesis, un līdzīgus pasākumus iesaka rīkot divreiz gadā – vasarā un ziemā.Labāk rīkot piektdienāTirdzniecības tīkla «Kolonna» reģionālā vadītāja Drosma Baltruma vērtē, ka izpārdošanas veiksmes atslēga ir piektdiena: «Iepriekš Jelgavā un Rīgā tās rīkotas sestdienā, kad daļa iedzīvotāju jau izbraukusi uz laukiem un nelabprāt dodas uz veikaliem. Taču «Pilsētas pasāžā» izpārdošanas nakts izdevusies necerēti laba.»Viņa apgalvo, ka veikalā daudzas preces tirgotas par cenu, kas ir zemāka par pašizmaksu, jo galvenais ir iepriecināt un pārsteigt klientu.«Žēl, ka tirdzniecības centra vadība, veidojot reklāmas materiālus, to vizualizēšanā izmantoja citas pilsētas fotoattēlus. Jelgava naktī taču ir tiks skaista, vajadzēja kā fonu izmantot to,» iesaka jelgavniece, kura vērtē, ka šādus pasākumus nevajadzētu rīkot biežāk kā reizi gadā, jo tirdzniecības centru Jelgavā un Rīgā ir daudz – pircējs tiks pārsātināts.Pircēji blēdīšanos pamana«Ziņas» novēroja, ka visvairāk pircēju bija apavu un apģērbu veikalos, pārtikas veikalā to apgrozījās nedaudz. Jelgavniece Nellija Dumpe pastāstīja, ka iegādājusies vairākas blūzes, kuras maksāja lētāk nekā iepriekš. «Kļūstam atkarīgi no iepirkšanās,» viņa smej. Cilvēku tirdzniecības centrā bija daudz, tā vadība organizēja arī autobusus no vairākām vietām ap pilsētu. «Saprotu, ka šādus pasākumus rīko pircēju piesaistīšanai un dažkārt notiek neliela blēdīšanās ar it kā akcijas cenām, taču šādi svētki mums visiem vajadzīgi,» spriež jelgavniece, kura iepirkties ieradusies ar visu ģimeni – kamēr vīrs ar bērniem baudījis mākslinieku koncertu, viņa iepirkusies.Arī Kristaps Pļavnieks ar ģimeni iegādājies vairākus apģērbus, arī apavus. «Atlaide nav bijusi liela – kādi 15 procenti sanāk, bet jaunas kurpes būtu jāpērk tik un tā,» spriež elejnieks. Viņš atzīst, ka gaidīja lielākas atlaides un īpašus piedāvājumus, piemēram, «pērc vienu, otru saņem par brīvu».Apmierināts arī «Vivo centrs»Nakts izpārdošanu kultūra Jelgavā ienākusi pirms vairākiem gadiem. Viena no pēdējām – pērnā gada oktobra beigās tirdzniecības centrā «Vivo centrs». «Tajā piedalījās visi tirdzniecības centra nomnieki, un pircējiem tika nodrošināti labi piedāvājumi un dažādas aktivitātes. Pircēju atsaucība gan bija mazliet mazāka nekā vēl gadu pirms tam, bet jebkurā gadījumā pasākums bija veiksmīgs,» vērtē «Rimi Latvia» tirdzniecības centru mārketinga vadītāja Sandra Krafte. Viņa atzīst, ka cilvēki ir pieraduši pie dažādām akcijām un izpārdošanām, tāpēc ļoti svarīgi, cik interesanti un izdevīgi ir veikalu piedāvājumi, jo tikai tad šīs izpārdošanas ir izdevušās un pircēji – apmierināti.Mārketinga instrumentsArī Latvijas Lauksaimniecības universitātes Ekonomikas fakultātes vieslektore Sandija Rivža novērojusi, ka šādos pasākumos netrūkst īpašo piedāvājumu, taču atlaides ne vienmēr ir ievērojamas. «Līdzīgas izpārdošanas ir mārketinga instruments – pircēju piesaista ar dažādām aktivitātēm. Latvijā tiem nav ilgstoša vēsture, taču jau ir iemantota klientu interese,» spriež S.Rivža, kurai pašai gan nav bijis izdevības apmeklēt pēdējo izpārdošanas nakti. Pircēju atsauksmes zz.lv«Es tur īsti neredzēju nekādas speciālas atlaides. Tā ir reāla cilvēku krāpšana, maldināšana. Kādas parastās mēneša atlaides bija, tādas arī palika.» «Man arī galīgi tas pasākums nepatika. Īsta cilvēku maldināšana un veco preču – kuras neviens nepērk un kuras palikušas pāri no vecajām kolekcijām – izpārdošana.» «Bija skaists koncerts un glāze šampanieša. Arī cenas bija zemākas nekā ik dienu. Nezinu, kur jūs saskatāt maldināšanu.»«Nekādas dižās atlaides nebija. Vienā veikaliņā bija visādi topiņi par latu, kas iepriekš maksāja dārgāk.» «Dažos veikalos tikai nedaudzām precēm bija atlaides un tās pašas 10, 15 procentu. Retajām – 40 procentu. Bērnu veikalā mantām vispār nebija atlaides, tikai dažiem apģērbiem. «Maxima» virsdrēbēm, gumijniekiem, vienreizējās lietošanas galda piederumiem bija 40 procentu, kaut gan tādas atlaides ir ik pa laikam. Vai tad tā ir nakts izpārdošana?»