Pirmdiena, 10. novembris
Mārtiņš, Mārcis, Markuss, Marks
weather-icon
+6° C, vējš 1.83 m/s, DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Plaisas satrauc arī pašu «Igati»

Dobeles šoseju, ko pirms pāris gadiem būtībā no jauna izbūvēja par teju septiņiem miljoniem latu, patlaban klāj neskaitāmas plaisas, turklāt veidojas arvien jaunas. Tādas nebūšanas atklājas arī Mātera ielā krustojumā ar Svētes ielu un tajā pašā ielā netālu no Raiņa ielas krustojuma, ko pārraka pērn īstenotās rekonstrukcijas gaitā. Visus šos pēdējo gadu projektus vieno ne tikai plaisas, bet arī viens darbu veicējs uzņēmums. Būvkompānija gan savu vainu acīmredzamajos brāķos neredz, bet pasūtītājs – pašvaldība – pieprasījusi ne tikai firmas skaidrojumu, bet arī apņēmusies uz Jelgavu saukt neatkarīgus ekspertus, kam ielu plaisāšanā jāvieš skaidrība.

Satraukumu par jaunām plaisām Dobeles šosejā, kas ekspluatācijā tika nodota 2011. gada 30. janvārī, «Ziņām» pauž 4. līnijas iedzīvotāji. Netālu no krustojuma šoseju perpendikulāri šķeļ pamatīga plaisa. Līdzīga vērojama arī tuvāk centram netālu no Dambja ielas krustojuma. Savukārt jau kopš pagājušā gada vairākas paralēli izveidojušās plaisas manāmas šosejas viduslīnijā un tai abās pusēs. Šī ziema uz pusēm pāršķēlusi arī 2004. gadā rekonstruēto Mātera ielu, taču šajā ielā segums plīst ne tikai tā teju desmit gadu vecajā posmā, bet arī netālu no Raiņa ielas krustojuma vietā, kas pērn tika rekonstruēta.  Paraugus vedīs uz laboratorijuGan Dobeles šosejā, gan Mātera ielā darbus veica vietējā ceļu būves kompānija «Igate», skaidro pašvaldības iestādes «Pilsētsaimniecība» vadītājs Andrejs Baļčūns. Viņa speciālisti par plaisām Dobeles šosejā sastādījuši defektu aktu, tas nosūtīts «Igatei», no kā arī šonedēļ pieprasīts paskaidrojums. Pavasarī «Pilsētsaimniecība» sola rūpīgi pārbaudīt arī citas ielas. Gan Dobeles šosejā, gan Mātera ielas posmā, kas tika rakts pērn, arvien spēkā trīs gadu garantija, tādēļ visi bojājumi «Igatei» būs jānovērš par saviem līdzekļiem. «Lai konstatētu plaisu rašanās iemeslu, tiks piesaistīti neatkarīgi eksperti, kas veiks kontrolurbumus un paraugu laboratoriskās pārbaudes,» saka A.Baļčūns. Kurus ekspertus sauks, viņš neatklāj, piebilstot, ka to nevajadzētu zināt arī uzņēmumam, kas rekonstruēja ielas. «Pilsētsaimniecības» vadītājs skaidro, ka eksperti Jelgavā varētu ierasties nākamnedēļ, bet pirmos rezultātus sola, agrākais, pēc trim nedēļām.       «Igate» vaino pazemes ūdeņusUzņēmumam «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»» ziņa par plaisu rašanos Dobeles šosejā nav nekas jauns, jo par to «Ziņas» vēstīja jau pērn. Tāpat kā toreiz arī tagad būvnieks apgalvo – plaisu vietas liek domāt, ka iemesls varētu būt dažādu pamatu grunšu sadurvietas. Dobeles šosejā pie automašīnu stāvlaukuma atbilstoši projektam norakta grunts visā ceļa platumā, lai varētu izbūvēt šoseju vajadzīgajās (projektētajās) augstuma atzīmēs, tāpēc plaisas rodas ne tikai paralēli šosejai, bet arī perpendikulāri, uzskata uzņēmums. «Igates» valdes loceklis Madars Radželis skaidro, ka Raiņa ielas rekonstrukcijas projekta īstenošanas gaitā Mātera ielā virzienā no Svētes uz Raiņa ielu brauktuves labajā joslā izbūvētas pazemes komunikācijas un nomainīta grunts, aizberot tranšeju. «Mātera ielas kreisajā pusē ielas segums un pamata grunts netika mainīta, līdz ar to šajās vietās saduras divu dažāda veida pamatu gruntis – vecās un jaunās, pievestās,» saka M.Radželis. Jaunās grunts fizikāli mehāniskās īpašības nav identiskas esošās īpašībām, tādēļ pazemes ūdeņu kustības un sasalšanas un atkušanas procesu dēļ gruntis pārvietojas. Tā kā pamats vairs nav viendabīgs, vecās un pievestās grunts savienojuma vietās tās tiek izcilātas ar dažādu amplitūdu, kā dēļ asfalta virskārtā parādās plaisa, skaidro «Igates» vadības pārstāvis.Padomu prasīs zinātniekiemNe tikai veco, bet arī no jauna izbūvēto segumu kvalitāte satraukusi arī ceļu būvniekus apvienojošo biedrību «Latvijas ceļu būvētājs», kuras biedre ir SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»». Nevalstiskās organizācijas izpilddirektors Zigmārs Brunavs ceļu plaisāšanā neredz kolēģu vainu. Arī viņš apgalvo – aizvadītā ziema bijusi īpatnēja, grunts bieži sasalusi un atkususi, tādējādi radot svārstības un laužot svaigo asfaltu. It sevišķi tādi klimatiskie apstākļi ietekmējot ceļus, kas būvēti, nenoslēdzot pilnībā satiksmi. «Ja jāasfaltē pa joslām, neizbēgami rodas situācija, ka viena ceļa puse nosēžas vairāk par otru, tāpēc arī grunts svārstības ietekmē segumu,» saka Z.Brunavs. Viņš apgalvo, ka ar ceļinieku darba kvalitāti nav problēmu, turklāt veikums tiek uzraudzīts visā būvniecības laikā. Arī izejvielā vainu nevarot meklēt, jo ceļu firma izmanto to, kas rakstīts projektā. «Uzņēmums būvē to, ko tam liek, turklāt pasūtītājs arī pārbauda, vai tiek izmantoti atbilstoši izejmateriāli,» skaidro Z.Brunavs.Tomēr īsti apmierināti ar nesen būvēto ceļu kvalitāti nav arī paši ceļinieki. Tāpēc biedrība aprīlī – pašā bedru rašanās karstākajā laikā – sauks kopā būvniekus un zinātniekus, lai diskutētu par ceļu problēmām. «Lai inženieri pamato ar savu pieredzi un zinātni to, kāpēc vietām vecais asfalts turas labāk par jauno, kāpēc rodas bedres nesen klātā segumā un kāpēc jauni ceļi plaisā,» uzskaita biedrības izpilddirektors. Vaina jāmeklē arī ceļu projektētājosZigmārs Brunavs, biedrības «Latvijas ceļu būvētājs» izpilddirektors Par ceļu būvi jāsaka – ko pasūtītājs licis, to arī uzņēmēji izdara. Taču neviens būvnieks nekad nav bijis apmierināts ar ielu un ceļu projektētāju darbu. Tāpēc konkursos būtu svarīgi domāt, vai labākais variants ir kā uzvarētāju noteikt lētāko piedāvājumu. Projektētājs ir tas, kas saplāno to ceļa «pīrāgu» – kādi materiāli un tehnoloģijas izvēlētas. Cik atbilstoši prognozēta ceļa slodze, vai projektētājs pirms plānošanas ir paņēmis ģeoloģiskos paraugus, vai tas vispār bijis klātienē ielā, kuras rekonstrukciju projektē.  Jārēķinās ar ģeoloģiskajiem apstākļiemMadars Radželis, SIA «Ceļu būvniecības sabiedrība «Igate»» valdes loceklis  «Igate» visus objektus izbūvē atbilstoši izstrādātajiem projektiem un būvniecību regulējošo normatīvo aktu prasībām. Pagājušajā gadā ir iesākts darbs, lai noskaidrotu plaisu rašanās cēloņus. Situācija tiek izvērtēta maksimāli profesionāli un padziļināti (pieaicināti neatkarīgi nozares speciālisti un eksperti). Kaut arī šīs konkrētās lietas ir tikai maza daļa no visa mūsu paveikto darbu apjoma, tomēr konstatētās plaisas mūs satrauc. Ceļu būvē Latvijā jārēķinās ar klimatiskajiem un ģeoloģiskajiem apstākļiem, tāpēc «Igate» lieto modernas tehnoloģijas, tās attīsta un cenšas maksimāli mazināt šo problēmu ietekmi. «Igates» speciālisti objektos radušās plaisas novērsīs ar labāko tehnoloģisko risinājumu.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.