Iepazīstina ar dzelzceļa attīstības koncepciju visā Latvijā
Satiksmes ministrija veikusi pētījumu, lai noskaidrotu Latvijas iedzīvotāju atbalstu koncepcijai par dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu. Pētījumā secināts, ka lielākā daļa jeb 68 procenti Latvijas iedzīvotāju šādu ideju atbalsta.
Tiešsaistes preses konferencē Satiksmes ministrija informēja gan par SIA “Eiropas dzelzceļa līniju” veikto pētījumu, gan “Rail Baltica” projekta īstenošanas gaitu, dzelzceļa situāciju pašlaik un nākotnes plāniem.
Rod pozitīvo un negatīvo
Ar pētījuma galvenajiem secinājumiem iepazīstināja “RAIT Custom Research Baltic” projektu vadītāja Svetlana Aļošina. Viņa norādīja, ka biežāk minētie iemesli koncepta atbalstam ir ērtā pārvietošanās, ko sniedz vilciens. Iedzīvotāji pozitīvi vērtē arī to, ka tas ir ātrs transporta veids un ka vilciens ir videi draudzīgs.
Ātrums un izdevīgums minēti arī kā galvenās vilciena izmantošanas priekšrocības. 65 procenti iedzīvotāju, kuri ar vilcienu pārvietojas vismaz reizi nedēļā, novērtē iespēju ātrāk nokļūt galamērķī, 61 procents atzina, ka tas ir lētāk un izdevīgāk nekā ar citu transporta veidu, savukārt 46 procentiem patīk, ka biļeti var iegādāties ne tikai kasēs, bet arī pie konduktora vai lietotnē.
Savukārt nozīmīgākās vēlmes attiecībā uz dzelzceļa staciju infrastruktūru ir savienojumi ar citiem sabiedriskā transporta veidiem un ar biļetēm saistīti jautājumi – to iegādes iespēju daudzveidība, kasu darba laiks un vienotās biļetes. Iedzīvotājiem, kuri ar vilcienu pārvietojas reizi mēnesī vai retāk, kā arī tiem, kuri pašlaik vilcienu izmanto saviem brīvdienu braucieniem, svarīgi ir savienojumi ar citiem vilcieniem.
Jāiegulda būs arī pašvaldībām
Tiešsaistes semināra prezentācijās varēja vērot arī reģionālo staciju skices – kā nākotnē varētu izskatīties dzelzceļa stacija pie Bauskas. Satiksmes ministrs Tālis Linkaits uzsvēra, ka plāni jau sāk realizēties un ne tikai saistībā ar “Rail Baltica”.
“Jaunie elektrovilcieni sāks kursēt nākamajā gadā. Ir sākts dzelzceļa staciju modernizācijas projekts, kas paredz iedzīvotājiem ērtāku, paaugstinātu peronu izbūvi. “Latvijas dzelzceļš” strādā pie braukšanas ātruma palielināšanas. Jaunā dzelzceļa līnija “Rail Baltica” būtiski papildinās jau esošo dzelzceļa tīklu Latvijā. Ar Eiropas Savienības Atveseļošanas fonda finansējumu plānojam dzelzceļa satiksmes attīstību Rīgā un Pierīgā. Rīgas pilsētvidē paredzēts integrēt sešas dzelzceļa pieturas, savukārt Pierīgā – divus mobilitātes punktus – Carnikavā un Saulkrastos.”
SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” Infrastruktūras pārvaldības departamenta direktors Artūrs Caune uzskata, ka būs jāveic būtisks apvērsums iedzīvotāju transporta izmantošanas paradumu maiņā. “Panākumu atslēga ir iedzīvotāju vēlēšanās dzīvot ekoloģiski tīrā vidē, zaļās pilsētās. “Rail Baltica” pieturas būs mobilitātes punkti, kuros funkcionēs citu transporta veidu savienojumi, auto un velo stāvvietas, kā arī būs ērti pieejami mikromobilitātes rīki, sākot ar velosipēdiem un beidzot ar skrejriteņiem, kā arī elektrouzlādes vietas un ēdināšana steidzīgajiem. Būs nepieciešams ievērojams pašvaldību ieguldījums, lai uzdevumu veiktu,” tā A.Caune.
Plānots, ka projektēšanas darbi noslēgsies 2022. gadā, dzelzceļa līnija jāpabeidz 2026. gadā.
“RAIT Custom Research Baltic” veiktā aptauja rāda, ka ir divi galvenie faktori, kāpēc iedzīvotāji neizmanto vilcienu, – līdz pieturvietai jāmēro diezgan liels attālums, turklāt ir problēma, ja pie stacijas nevar atstāt automašīnu vai velosipēdu. Skatot kartē plānotās “Rail Baltica” staciju vietas, redzams, ka Iecavas stacija atradīsies četrus kilometrus no pilsētas teritorijas, bet Bauskas stacija no Bauskas autoostas – apmēram piecu kilometru attālumā. Apvienotā Bauskas novada iedzīvotāji uzstāj, ka vēl aizvien ir nepieciešams reizē ar “Rail Baltica” celtniecību izbūvēt arī apvedceļus Bauskai un Iecavai – tas ļautu apvienot abu transporta līniju būvniecību un atslogotu pilsētu centrus.