Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+6° C, vējš 1.34 m/s, R vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Riepas ziemai un citām sezonām

Lai cik tas būtu patīkami vai ne, bet, ja nevēlamies kļūt par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem, ar 1. decembri vieglās automašīnas un mikroautobusi, kas piedalās satiksmē Latvijas Republikas teritorijā, ir jāaprīko ar ziemas (vai vissezonas) riepām.

Lai cik tas būtu patīkami vai ne, bet, ja nevēlamies kļūt par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējiem, ar 1. decembri vieglās automašīnas un mikroautobusi, kas piedalās satiksmē Latvijas Republikas teritorijā, ir jāaprīko ar ziemas (vai vissezonas) riepām.
Ar radzēm vai bez?
Kā vienam, tā otram veidam ir savi piekritēji un noliedzēji. Ar radžotām riepām neapšaubāmi būs vieglāk pārvietoties pa ledainu brauktuvi un veidosies nedaudz īsāks bremzēšanas ceļš. Šāda veida «apavi» būs īsti piemēroti arī auto, kas ziemas laikā tiek izmantots braukšanai pa izteikti ledainām brauktuvēm, piemēram, Latvijas austrumu pusē. Pretējā gadījumā jāņem vērā fakts, ka, braucot pa notīrītām šosejām, ne tikai tiek pamatīgi deldētas radzes, bet arī veicināta to izkrišana, tādējādi radot papildu izdevumus. Un, ja paturam prātā, ka «asfaltēta ziema» pie mums ir samērā bieža parādība…
Izvēles labirintos
Šodien par izvēles trūkumu riepu tirgū nevar sūdzēties. Patērētājs šādos kaučuka džungļos pirmajā brīdī varbūt pat apmulst, taču dzīve drīz vien viņu noliek uz zemes. Nebūs pārspīlēts, ja apgalvosim, ka pats galvenais izvēles kritērijs mūsdienās ir pircēja maciņa biezums.
Ja vien varat atļauties, nevajadzētu žēlot naudu par pasaules pirmā trijnieka ražotāju – «Michelin», «Pirelli» vai «Good Year» – produkciju, kas visos iespējamos testos ir sevi lieliski pierādījusi un kvalitātes ziņā perfekti atbilst tās cenai. Tādējādi varēsiet uzskatīt, ka esat veikuši nozīmīgu ieguldījumu savas drošības labā uz ceļa pat ekstremālos apstākļos. Tiesa gan, riepu cena ir visai augsta – atkarībā no izmēra komplekta iegādei vajadzēs iztērēt no 160 līdz 300 un pat vairāk latiem.
Ja jūsu īpašumā ir 10 līdz 15 gadu vecs spēkrats, diezin vai jūs steigsiet to aprīkot ar riepām, kuru komplekta cena ir līdzvērtīga vairāk nekā pusei no automobiļa vērtības. Tas gan nenozīmē, ka šādu braucamo īpašniekiem (un tādu Latvijā ir vairākums) ziemas riepas ir nesasniedzams sapnis. Materiālo iespēju robežās nav problēmu izvēlēties atjaunotas vai lietotas (speciālisti gan pret pēdējām izturas ar zināmu skepsi) riepas. Par atjaunotajām atsauksmes nav tās sliktākās, arī cenas – ievērojami zemākas (pat no Ls 10 par vienu). Kaut arī kvalitāte, protams, ne tuvu nebūs kā jaunām, tās (gan ar, gan bez radzēm) pietiekami labi atvieglos jūsu centienus pārvietoties pa ziemīgiem ceļiem.
Apzīmējums «M+S»
Apzīmējums «M+S» informē, ka riepas ir piemērotas braukšanai pa dubļainu un sniegotu apvidu (mud + snow), tomēr vietējā leksikā tās kļūdaini (bet labi saprotami) dēvē par vissezonas riepām. Ar tādām gan ir atļauts braukt visu gadu, taču būtisks mīnuss ir tas, ka, vasaras sezonā ekspluatējot, tās pastiprināti dilst, turklāt palielinās arī degvielas patēriņš (apmēram par nepilnu litru uz 100 km).
Kā novitāte tirgū ir ienākušas angļu «Technic Group» atjaunotās riepas, kas paredzētas lietošanai visās sezonās (all seasons). Tām ir īpaša savdabīga protektora uzbūve, tādēļ, vienā virzienā griežoties, riepa «darbojas vasaras režīmā», bet, apmainot vietām labos un kreisos riteņus, tie griežas «ziemas virzienā», un, pateicoties jau minētajai protektora uzbūvei, tiek nevainojami pildītas ziemas riepu funkcijas. Šādā veidā var ekonomēt, izvairoties no divu riepu komplektu iegādes (viens – vasarai, otrs – ziemai), kā arī neizdodot naudu par to montāžu un balansēšanu. Diemžēl jārēķinās, ka, jebkurā gadalaikā braucot pa asfaltētu segumu, šāda veida riepām tik svarīgie «ziemas» protektori, tāpat kā ziemas riepām, dils.
Montēšana un balansēšana
Esam jau piemirsuši laikus, kad auto «zābaciņus» vajadzēja pirkt tirgū «no rokas» par paaugstinātām cenām, bet to montāžu veikt kolhoza darbnīcā vai pat pašiem. Šodien jau gandrīz katrā riepu tirdzniecības vietā ir viss nepieciešamais aprīkojums un personāls, kas parūpēsies, lai pārdesmit minūtēs jūsu auto būtu apriepots un varētu turpināt veikt savas funkcijas. Mainot riepas, ieteicams riteņus arī balansēt, tā palielinot mašīnas stabilitāti uz ceļa un uzlabojot gaitas īpašības. Turklāt parasti vismaz viens pakalpojums (montāža vai balansēšana) uz vietas iegādātām riepām ir par brīvu.
Arī lielai daļai veikalu, kuros līdzās citām rezerves daļām tiek tirgotas riepas, ir vienošanās ar kādu no riepu servisiem, kurā nepieciešamie pakalpojumi tiks veikti ja ne bez maksas, tad vismaz ar atlaidēm.
Vēl dažas būtiskas lietas
Mainot riteņotā drauga «apavus», būtu vēlams ņemt vērā dažus sīkumus. Automobili aprīkojiet ar kvalitatīvi līdzvērtīgām riepām! Nelolojiet ilūzijas, ka, velkošajiem riteņiem uzmontējot labākas riepas, jūsu auto kļūs vieglāk vadāms vai ka saīsināsies bremzēšanas ceļš. Tā vietā mašīna drīzāk kļūs par nevadāmu cepelīnu un draudu jūsu un apkārtējo drošībai.
Dodoties savās ziemas gaitās, nevajadzētu gan aizmirst nolikt «ziemas guļā» vasaras riepas. Kaut arī šad un tad tiek propagandēta dažādu veidu riepu «iekonservēšanas» ķīmija, nekādu ievērojamu labumu tā nedod. Būs pilnīgi pietiekami, ja noņemtos «apavus» ar vai bez diskiem saliksiet garāžā glītā stabiņā.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.