Ceturtdiena, 11. decembris
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
weather-icon
+6° C, vējš 0.45 m/s, R-DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Šoferi «dzimst» Latvijā labākajā autoskolā

Pašvaldības bezpeļņas uzņēmums «Jelgavas tehniskā skola» ir mācību iestāde ar savā jomā ilggadējām tradīcijām.

Pašvaldības bezpeļņas uzņēmums «Jelgavas tehniskā skola» ir mācību iestāde ar savā jomā ilggadējām tradīcijām. Pārmantojusi kādreizējā DOSAAF profilu, tā turpina sagatavot autovadītājus un tūkstošos skaitāmo absolventu vidū izpelnījusies profesionālas autoskolas slavu.
Skolas profesionalitāti vispirms nosaka pedagogi. Mihails Kohans, kas Jelgavas tehnisko skolu vada sesto gadu, atzīmē kolektīva ilggadējo darba pieredzi. Skolas dvēsele ir teorijas pasniedzējs Orests Urbāns, kas šajā amatā strādā vairāk nekā 40 gadu. «Urbāns ir ļoti labs pedagogs, viņam šis darbs ir sirdslieta,» pasniedzēju vērtē Ceļu satiksmes drošības direkcijas kvalifikācijas nodaļas galvenais inspektors Edijs Šlosbergs. Inspektora pārraudzībā ir attiecīgās kursantu grupas arī Dobelē un Bauskā. Viņa vadībā kursanti kārto braukšanas eksāmenus, viņš pārbauda arī teorētisko nodarbību kvalitāti. «Esmu piedalījies Oresta Urbāna vadītajās stundās. Tajās ir liela klausītāju atsaucība, bet attiecīgās tēmas izskaidrojums – augstas klases. To apliecinās ikviens no šīs skolas beidzējiem.» Ja būtu kāds pasniedzēju novērtējuma konkurss Latvijas mērogā, tad Orestam Urbānam, pēc Edija Šlosberga domām, būtu viena no augstākajām vietām.
Bijušie kursanti Orestu Urbānu raksturo kā zinošu, stingru un vienlaikus arī asprātīgu un interesantu pedagogu, kura teiktais paliek atmiņā. Stāstījumā par savu darbu gan viņš ir vārdos paskops: tas esot memuāriem, ne avīzei. Taču, protams, pasniedzējs lepojas ar skolas popularitāti un mācību rezultātiem: «Vismaz 98 procenti mūsu audzēkņu sekmīgi nokārto eksāmenus un iegūst autovadītāja tiesības.» Tie divi neveiksminieku procenti esot cilvēki, kas vai nu negrib mācīties, vai kādu objektīvu iemeslu dēļ to nespēj.
Skolā ir maksimāli gādāts, lai mācību procesu pielāgotu kursantu iespējām. Teorētiskā apmācība notiek cikliski – ikvienam cilvēkam ir iespējams noklausīties lekcijās visu mācību vielu arī tad, ja viņš kādu iemeslu dēļ to nav paspējis kopā ar savu mācību grupu. Tiek organizētas papildstundas un individuālas konsultācijas, nepaaugstinot mācību maksu. Neraugoties uz inflāciju, Jelgavas tehniskajā skolā pēdējos trīs gados mācību maksa nav palielinājusies. Un tas lielā mērā ir tāpēc, ka mācību iestāde ir iecienīta, kursantu grupas šeit vienmēr pilnas. Bezpeļņas uzņēmums spēj sevi uzturēt un dažkārt arī materiāli atbalstīt sporta pasākumus pilsētā. Tiek nokomplektētas vidēji divas trīsdesmit cilvēku grupas mēnesī. Apmācības laiks – viens līdz pusotra mēneša, atkarībā no tā, cik spējīgi un mācīties griboši kursanti salasījušies grupā.
«Tagad pārsvarā autovadīšanu mācās sievietes: ap septiņdesmit un dažā grupā pat deviņdesmit procentu,» audzēkņu kontingentu raksturo Mihails Kohans. Bet Orests Urbāns piebilst, ka viņas šo māku apgūst vēl labāk par vīriešiem, jo esot čaklākas un centīgākas. Pašreizējie noteikumi neatļauj kārtot eksāmenu pēc pašmācības ceļā iegūtām zināšanām. Pasniedzēji spriež, ka šī iemesla dēļ dažs tiešām skolā ierodas formāli un praktiski ir jau gatavs eksāmeniem. Taču netrūkst tādu, kas gan «džigitē» ar auto pa ielu, tomēr bez skolas mācībām nespētu eksāmenā izbraukt precīzi un visiem noteikumiem atbilstoši.
Orests Urbāns pieredzējis daudzas izmaiņas satiksmes noteikumos. Sīki un konsekventi kursantiem akcentēdams visu jauno, pasniedzējs gan arī atzīst, ka zināšanu sniegums neatrod piepildījumu praksē uz ielām, kur «jo biezāka mašīna, jo nekaunīgāk brauc». «Kursants ar 70 kilometru zīmi logā nereti jūtas kā skudru pūznī. Ja viņš pēc noteikumiem minstināsies, viņu tur saspiedīs.»
Iekļaušanās transporta plūsmā – ir tāda tēma teorētiskajās nodarbībās, un šīs mākas apgūšanai daudz laika velta arī četri profesionāli autoskolas instruktori, no kuriem kursantam ir iespējams izvēlēties savu. «Kopdarbībā ar instruktoru jaunais autovadītājs tiek sagatavots tā, lai viņš varētu droši justies uz ielas, zinātu noteikumus un varētu savas tiesības aizstāvēt arī sarežģītās situācijās,» saka Mihails Kohans. Tā kā lielākā daļa kursantu ir strādājošie, viņiem dotas maksimālas iespējas izvēlēties sev piemērotu laiku braukšanas nodarbībām. Bet, sākoties skolai, atgādinājums jauniešiem: mācīties autovadīšanu var sākt jau no 16 gadu vecuma. Braukšanas tiesības gan izsniedz tikai astoņpadsmitgadīgiem, taču iemācītais nezūd vējā – skola izdod apliecību par to, ka apgūts attiecīgais zināšanu kurss, un tā savukārt dod tiesības valsts eksāmenu kārtot jebkurā citā laikā. «Jaunietis var savu autoskolas mācību laiku iekārtot arī tā, lai tiesību saņemšanas brīdī viņam būtu astoņpadsmit,» piebilst Mihails Kohans un aicina ikvienu, kas vēl nav ieguvis šofera zināšanas un tiesības, to izdarīt vienā no Latvijas labākajām autoskolām.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.