Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt
casibom giriş casibom bahsegel jojobet

Gada inflācija Latvijā martā sasniegusi 11,5%

http://zavadskis.photo

Patēriņa cenas šogad martā salīdzinājumā ar februāri Latvijā pieaugušas par 3,3%, bet gada laikā jeb salīdzinājumā ar 2021.gada martu – par 11,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Vienlaikus 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, palielinājās par 5,6%.

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām martā, salīdzinot ar 2021.gada martu, bija cenu kāpumam pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, veselības aprūpei, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, mājokļa iekārtai.

Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 14,7%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija svaigiem dārzeņiem (par 22%) un kartupeļiem (par 58,6%).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Dārgāks bija siers un biezpiens (par 23,1%), piena produkti (par 24,2%), piens (par 23,3%), jogurts (par 24,9%). Cenas pieauga maizei (par 13,7%), miltiem un citiem graudaugiem (par 39%), konditorejas izstrādājumiem (par 7,8%), makaronu izstrādājumiem (par 23,2%) kā arī rīsiem (par 25,2%).

Cenas palielinājās mājputnu gaļai (par 19,1%), svaigiem augļiem (par 14,8%), kafijai (par 14,8%), augu eļļai (par 37,1%), saldējumam (par 20,1%), žāvētai, sālītai vai kūpinātai gaļai (par 3,8%), gaļas izstrādājumiem (par 11,2%), sviestam (par 14%), cukuram (par 16,4%), ievārījumam un medum (par 12,4%), konservētām vai pārstrādātām zivīm un jūras velšu izstrādājumiem (par 9,6%), šokolādei (par 6,2%), svaigām vai atdzesētām zivīm (par 11,7%), augļu un dārzeņu sulām (par 6,7%), sālim un garšvielām (par 19,6%) un olīveļļai (par 15,2%).

Savukārt lētāka bija cūkgaļa – par 4,6%.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis pieauga par 4%. Gada laikā tabakas izstrādājumu cenas palielinājās vidēji par 6,1%. Alkoholisko dzērienu cenas pieauga par 2,8%, sadārdzinoties stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem, vīnam un alum.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 14,5%. Gada laikā būtiskākais cenu kāpums bija siltumenerģijai un dabasgāzei. Cenas pieauga cietajam kurināmajam, atkritumu savākšanai, materiāliem mājokļa uzturēšanai un remontam, mājokļa īrei, kanalizācijas pakalpojumiem, mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumiem, kā arī ūdensapgādei.

Mājokļa iekārtas grupā cenas kāpa vidēji par 7,4%, galvenokārt sadārdzinoties mēbelēm, mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, mājsaimniecības ierīcēm, neelektriskiem virtuves piederumiem un priekšmetiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Veselības aprūpes grupā vidējais cenu līmenis gada laikā pieauga par 5,5%. Dārgāki bija zobārstniecības pakalpojumi, ārstu speciālistu pakalpojumi un farmaceitiskie produkti.

Ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem cenas palielinājās par 22,9%, ko noteica degvielas cenu pieaugums par 43,3%. Dīzeļdegviela sadārdzinājās par 45,7%, benzīns – par 40,5%, bet auto gāze – par 35,8%. Vidējais cenu līmenis pieauga automašīnām, personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam, kā arī rezerves daļām un piederumiem.

Ar atpūtu un kultūru saistītās preces un pakalpojumi sadārdzinājās par 4,2%. Dārgāki bija atpūtas un sporta pakalpojumi, barība lolojumdzīvniekiem, ziedi, rotaļlietas, televīzijas abonēšanas maksa. Savukārt lētākas bija grāmatas un personālie datori.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā cenas palielinājās par 8,5%, ko būtiski ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem. Dārgāka bija arī autotransportlīdzekļu apdrošināšana, frizētavu un skaistumkopšanas salonu pakalpojumi.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija ēdināšanas pakalpojumiem, apģērbiem, apaviem un telekomunikāciju pakalpojumiem.

Salīdzinot ar šā gada februāri, martā vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 3,3%. Būtiskākā ietekme uz cenu izmaiņām bija cenu kāpumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbam un apaviem, dažādu preču un pakalpojumu grupā, ar atpūtu un kultūru saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Mēneša laikā pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas palielinājās par 2,6%. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija kafijai (par 6,6%), svaigiem dārzeņiem (par 4,8%), maizei (par 2,5%) un svaigiem augļiem (par 2,5%). Dārgāka bija mājputnu gaļa (par 4,1%), cūkgaļa (par 3,4%), liellopu gaļa (par 5,4%) un gaļas izstrādājumi (par 1,6%).

Cenas pieauga sieram un biezpienam (par 3%), piena produktiem (par 3,1%) un pienam (par 3,5%). Akciju noslēgumu ietekmē cenas kāpa saldējumam (par 5,3%), augu eļļai (par 8%) un šokolādei (par 3,4%). Dārgāks kļuva arī sāls un garšvielas (par 10,5%), ievārījums un medus (par 4,7%), cukurs (par 5%), milti un citi graudaugi (par 2,1%), svaigas vai atdzesētas zivis (par 4%) un makaronu izstrādājumi (par 3,1%).

Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu vidējais cenu līmenis mēneša laikā palielinājās par 0,9%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums tabakas izstrādājumiem (par 1,3%). Alkoholiskie dzērieni kļuva dārgāki par 0,6%, akciju noslēgumu ietekmē sadārdzinoties vīnam (par 2,5%) un alum (par 0,4%).

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Apģērbu un apavu vidējais cenu līmenis martā pieauga par 7%, ko ietekmēja jaunās pavasara sezonas preču nonākšana tirdzniecībā. Apģērbiem cenas palielinājās par 6,7%, bet apaviem – par 8,2%.

Ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem vidējais cenu līmenis palielinājās par 2,8%. Sadārdzinājās elektroenerģija, cietais kurināmais, siltumenerģija, kā arī materiāli mājokļa uzturēšanai un remontam.

Ar transportu saistītās preces un pakalpojumi mēneša laikā kļuva dārgāki par 9,4%, ko galvenokārt noteica degvielas cenu kāpums par 17,1%. Dīzeļdegvielas cenas palielinājās par 20,3%, benzīna – par 15%, auto gāzes – par 2,5%. Dārgāki bija pasažieru aviopārvadājumi, rezerves daļas un piederumi personiskajiem transportlīdzekļiem.

Ar atpūtu un kultūru saistām precēm un pakalpojumiem cenas pieauga par 1%. Dārgāki bija kompleksie atpūtas pakalpojumi, kā arī akciju noslēgumu ietekmē cenas palielinājās barībai lolojumdzīvniekiem. Vidējais cenu līmenis samazinājās personālajiem datoriem un ziediem.

Dažādu preču un pakalpojumu grupā vidējais cenu līmenis pieauga par 4,7%, ko galvenokārt ietekmēja cenu kāpums personīgās higiēnas precēm un skaistumkopšanas līdzekļiem, autotransportlīdzekļu apdrošināšanai un neelektriskām ierīcēm personīgai aprūpei.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums bija mājokļa tīrīšanas un kopšanas līdzekļiem, ārstu speciālistu pakalpojumiem, zobārstniecības pakalpojumiem, restorānu un kafejnīcu pakalpojumiem, telekomunikāciju pakalpojumiem.

Salīdzinot ar 2015.gadu, patēriņa cenas 2022.gada martā bija par 22,7% augstākas. Precēm cenas pieauga par 22,7%, bet pakalpojumiem – par 21,4%.

Teksts: LETA

Foto: no arhīva

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.