Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt
casibom giriş casibom bahsegel jojobet

Kā rīkoties, ja ceļā nākas sastapties ar lielgabarīta kravām un pavadošo transportu?

Lielgabarīta kravu pārvadājumi vai militārās tehnikas transportēšana nav bieži dalībnieki satiksmē, bet lielākajai daļai autovadītāju vismaz reizi mūžā ir nācies sastapties ar tiem. Pieņemam, ka sajūtas nav no tām patīkamākajām brīdī, kad 6 metru plata krava pabrauc garām vien dažu desmitu centimetru attālumā. Varam jūs nomierināt, kravas automašīnu šoferi ir profesionāļi un pilnībā kontrolē situāciju! Pārvadājumus regulē speciāli noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem. Šāda veida kravu transportēšana ir sarežģīts un laikietilpīgs process. Kravu transportēšana jeb tas, ko mēs varam novērot uz ceļa, ir aizberga redzamā daļa. Ielūkosimies pārvadājumu aizkulisēs, kā arī uzzināsim, kādai jābūt rīcībai, ja ceļā nākas sastapties ar negabarīta pārvadājumiem.

Lai iegūtu auto vadītāja apliecību, nepieciešams apgūt ceļu satiksmes noteikumus CSN, taču padziļinātas apmācības rīcībai, ieraugot pavadošu transportu, nav izstrādātas. Nereti sastopamies ar situāciju, ka autovadītāji nesamazina braukšanas ātrumu, radot apdraudējumu gan sev, gan apkārtējiem, kā arī klaji tiek ignorētas pat policijas ekipāžas. 

Svarīgi saprast trīs lietas

Pirmā – lielgabarīta kravu transportēšana iespējama arī bez pavadošā transporta vai policijas pavadības. Tas nozīmē, ka kravas pārvadāšana ir droša un neietekmēs citu ceļu satiksmes dalībnieku pārvietošanos. Šajā gadījumā transportējamā krava nedrīkst pārsniegt 3,5 metru platumu un kravas garumam jābūt īsākam par 30 metriem. 

Otrā – kravas platums ir robežās no 3,5 – 5 metriem un kravas garums nepārsniedz 40 metrus. Tas nozīmē, ka kravas transportēšanā var rasties bīstamas situācijas, kurās nepieciešama papildus uzmanība un kontrole, kā arī šoferis pilnībā nevar kontrolēt kravas gabarītus attiecībā pret citiem ceļu satiksmes dalībniekiem un ceļu infrastruktūru. Šajā gadījumā kravas transportēšanā piedalās pavadošais transports. Atkarībā no kravas specifikas, pārvadājumā var iesaistīties pat 3 vai 4 pavadošie transporti, katram no tiem veicot savu uzdevumu.  

Trešā – ja kravas platums pārsniedz 5 metrus vai 40 metru garumu, pārvadājumā iesaistās arī ceļu policijas ekipāžas. Tas nozīmē, ka kravas transportēšana nav iespējama bez satiksmes apstādināšanas un īslaicīgu ceļu posmu slēgšanas. Redzot šādu sastāvu, un, ja priekšā braucošā policijas automašīna ir ieslēgusi speciālo skaņas signālu, kā arī lieto zilu un sarkanu bākuguni, automašīna nekavējoties jāaptur. 

Kā rīkoties, ja ceļā nākas sastapties ar pavadošo transportu vai policijas eskortu?

Pirmais un pats svarīgākais uzdevums ir samazināt braukšanas ātrumu. Kad ātrums samazināts, nepieciešams sekot līdzi zīmēm, kuras tiek rādītas uz speciāla tablo, kurš atrodas uz pavadošā transporta jumta. Zīmes ir vienkāršas un skaidri saprotamas ikvienam autovadītājam. Lielākoties tiek izmantoti trīs signāli – brīdinājuma zīme, trīs mainīgas bultas, kuras norāda virzienu, kurā ceļa pusē nepieciešams turēties, kā arī apdzīšanas aizlieguma zīme – to izmanto aizmugurē braucošais pavadošais transports. 

Pavadošais transports pārvietojas tā, lai pilnībā nosegtu pavadāmā lielgabarīta transportlīdzekļa kreiso pusi. Tas nozīmē, ka attālums, kas jāieņem lai tiktu garām pavadošajam transportam, būs drošs arī braucot garām kravai. Pilsētā pavadošais transports pārvietojās nelielā attālumā no kravas automašīnas, taču ārpus apdzīvotām vietām tie var būt pat 500 metri. Viss atkarīgs no ceļu infrastruktūras un ceļu specifikas – līkumi, tilti, margas u.c. Ir tikai normāli, ka, ieraugot pavadošo transportu, pārvadājamā krava vēl nebūs redzama. Svarīgi saprast, ka pavadošais transports jau laicīgi brīdina par tuvojošo lielgabarīta pārvadājumu, kā arī sniedz papildu laiku sagatavoties. 

Ja pārvadājumā iesaistās arī policijas automašīnas un ir ieslēgtas zilas un sarkanas bākugunis, automašīnu nekavējoties nepieciešams apturēt pēc iespējas tuvāk ceļa labajai pusei. Pirms apstāšanās novērtē apkārt esošo ceļu infrastruktūru, iespējams, pēc 20 metriem atrodas autobusu pietura. Visiem iesaistītajiem būs ērtāk, ja automašīnu apturēsi “kabatiņā” nevis, piemēram, blakus margām, kur ceļš jau tā ir sašaurināts. Policijas ekipāžas pārvietojas, ieturot samērā lielu distanci, tas nozīmē, ka ir vēl laiks automašīnu apturēt piemērotākajā vietā. 

Svarīga ir ceļu satiksmes dalībnieku izpratne un tolerance. 

Lielgabarīta kravu pārvietošana ir sarežģīta un var būt pat ļoti bīstama. Nekad necenties apdzīt sastāvu, ja pavadošais transports to aizliedz. Starp pavadošajiem transportiem notiek nepārtraukta komunikācija. Kad apdzīšana būs droša, apdzīšanas manevrs tiks atļauts. Ceļu satiksmes kultūra Latvijā, maigi izsakoties, ir zema. Piemēram, Skandināvijas valstīs, pamanot pavadošo transportu, mašīnas bez ierunām tiek apturētas un ar pacietību lielgabarīta krava tiek palaista garām. Diemžēl Latvijai šajā jomā vēl ir uz ko tiekties. Respektēsim viens otru un būsi saprotoši!  

Ursus Forwarding uzkrājis 15 gadu pieredzi lielgabarīta kravu transportēšanā gan Latvijā, gan visā pasaulē. Ikdienā palīdz klientiem rast piemērotākos loģistikas risinājumus, nodrošinot gan jūras un avio, gan dzelzceļa, sauszemes un lielgabarīta kravu pārvadājumus. Tāpat nodrošinām visdažādākos noliktavas un uzglabāšanas pakalpojumus. Mūsu speciālisti atradīs vispiemērotāko risinājumu katram sūtījumam. Mērosim ceļu kopā! 

Līdzīgi raksti

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.