Ne visi riteņi der visiem automobiļiem, un, ja apsverat iespēju uzstādīt jaunus disku, izlasiet mūsu ērto ceļvedi, kurā atradīsiet visu, kas jums jāzina, neatkarīgi no tā, vai jums ir lietie diski, kaltie vai arī tērauda diski!
Diska diametrs
Šo rādītāju vienmēr norāda collas, un, kā norāda nosaukums, tas ir riteņa diametrs, nevis riepa un ritenis kopā.
Parastiem vieglajiem automobiļiem parasti ir riteņi, kuru diametrs ir no 14 līdz 20 collām, bet jaunākiem, sportiskākiem un luksusa automobiļiem ir iespējami pat lielāki izmēri.
Ja riteņa izmērs ir norādīts, piemēram, 7×17 collas, lielākais no diviem izmēriem praktiski vienmēr ir diametrs, bet mazākais skaitlis attiecas uz platumu.
Platums
Riteņa platums nosaka, kādas riepas var uzstādīt automašīnai – jo platāks disks, jo platāka riepa
Tas nozīmē, ka ir pieejama lielāka saķere, un tādējādi automašīna labāk turas uz ceļa un labāk bremzē nekā identiska automašīna ar šaurākām riepām.
Pēcpārdošanas riteņi
Ja plānojat disku maiņu uz lielākiem vai modernākiem diskiem iegādājoties jaunu automašīnu un dariet to auto auto salonā, tad jums vairs nav jāinteresējas par riteņu izmēriem. Autodīleris noteikti Jums ieteiks atbilstošus konkrēti Jūsu automašīnai paredzētus riteņu komplektus.
Ja tomēr apsverat iespēju uzstādīt pēcpārdošanas riteņus, ir vērts iepazīties ar šādiem disku parametriem.
Iznesums (ET)
Iznesums ir mērījums, kas nosaka, cik tālu riteņi izvirzās uz āru vai tieši pretēji uz iekšu. Uzstādot riteņus ar pārāk mazu vai pārāk lielu nobīdi, tie būs vai nu pārāk tālu ārā, vai pārāk dziļi arkās, un pastāv risks, ka tie ķersies pie virsbūves vai balstiekārtas detaļām.
Tas, kā patiesībā mēra nobīdi, var būt nedaudz neskaidrs, taču mērījums attiecas uz attālumu no iedomātas līnijas, kas novilkta tieši caur riteņa centru, līdz riteņa montāžas virsmai, kur tas pieskrūvēts pie bremžu diska.
Nobīdi izsaka milimetros, izmantojot terminu ET (tas ir atvasināts no vācu valodas vārda “Einpresstiefe”, kas nozīmē “ievietošanas dziļums”).
Tātad, ja uz riteņa redzat marķējumu ET30, jūs zināt, ka jums ir riteņi, kuru rumbas virsma ir 30 mm tālāk ārpus riteņa platuma centra.
ET 0 nozīmē, ka montāžas virsma ir tieši riteņa centrā, bet ET -10 nozīmē, ka montāžas virsma ir 10 mm tālāk riteņa iekšpusē nekā riteņa centrs.
Ja izvēlaties pēcpārdošanas diskus, rekomendācija ir izvēlēties ET nobīdi ne lielāku par +8 / -8 no ražotāja noteiktā.
Diska centra caurums (CB)
Riteņa vidū esošā cauruma diametrs ir centra caurums. Parasti to aizsedz centrālais vāciņš, bet, noņemot dekoratīvo vāciņu, jūs redzēsiet caurumu.
Ja jūsu riteņu centra caurums ir mazāks nekā automašīnas rumbas sēžas diametrs, riteņi vienkārši nederēs.
Ja diska centra caurums ir lielāks, tad jums būs nepieciešami centrējošie gredzeni. Tie ir plastmasas vai metāla gredzeni, kas ļauj disku precīzi nocentrēt uz automašīnas rumbas.
PCD
Pitch Circle Diameter (riteņa loka diametrs) apzīmē riteņa skrūvju skaitu un attālumu starp skrūvēm pa iedomātā apļa diametru, ja to novelktu caur skrūvju vidu.
Tātad, ja PCD ir 5×112, tad 112 mm diametra aplī ir 5 riteņa skrūves. Ja apsverat iespēju nomainīt riteņus, tad jums jāiegādājas identisks PCD.
Ja jums patiešām ir jāuzstāda riteņi ar atšķirīgu PCD, ir dažādas iespējas, izmantojot riteņu rumbu adapterus (flančus) vai tā sauktās ”excentriskās skrūves”.
Rites rādiuss
Ja savam automobilim uzmontējat atšķirīgas riepas, tas var ietekmēt rites rādiusu. Tas ir riepas apkārtmērs. Lielākām riepām būs lielāks rites rādiuss, un tas ietekmēs pārnesumu un spidometra precizitāti.
Ja uzstādāt lielākus disku, jums ir jāuzstāda zemāka profila riepas (riepas ar zemāku sānu malu), lai saglabātu tādu pašu rites rādiusu.