Pagaidām valdība vēl neakceptē koncepciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmu.
Pagaidām valdība vēl neakceptē koncepciju par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmu.
Otrdien Ministru kabinets uzdeva Iekšlietu ministrijai triju nedēļu laikā pieaicināt ekspertus un sniegt atbildi par jaunās informatīvās sistēmas izveides iespējām. Paredzēts, ka sistēmā tiks uzskaitīti soda punkti un tās pamatā būs pašreizējā Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) izstrādātā sistēma, kurā ir iekļauti dati par visiem transportlīdzekļiem un to vadītājiem.
Koncepcija paredz, ka Satiksmes ministrijai līdz novembra beigām jāsagatavo atbilstoši grozījumi Ceļu satiksmes likumā. Līdz šim laikam būtu jāsagatavo arī grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
CSDD Jelgavas rajona nodaļas priekšnieks Valdis Buividaitis stāsta, ka punktu sistēmas mērķis ir atdalīt sistemātiskus satiksmes noteikumu neievērotājus no tādiem autovadītājiem, kuru pārkāpumam ir gadījuma raksturs. Jaunā kārtība paredz noteikt pārkāpumus, par kuriem katram šoferim tiktu reģistrēts atbilstošs uzskaites punktu skaits, kā arī noteikt pārkāpēju ietekmēšanas līdzekļus. Sakrātos soda punktus dzēstu pēc diviem gadiem, taču vadītājiem būtu iespējams papildināt teorētiskās un praktiskās zināšanas, lai to izdarītu ātrāk. Iecerēts arī informāciju ar pārkāpumu punktu skaitu un ieteikumu braukt uzmanīgāk nosūtīt pa pastu.
Smagāka sankcija būs autovadītāja apliecības atņemšana uz laiku līdz vienam mēnesim. Tās atņemšana uz ilgāku periodu tiks noteikta kā ārkārtas ietekmēšanas līdzeklis, ja vadītājs būs sakrājis maksimāli pieļaujamo punktu skaitu. Bet kā bargākā sankcija ir tiesību atņemšana vispār – šāds sods iespējams par atkārtotu maksimālā punktu skaita sasniegšanu.
V.Buividaitis atzīst, ka jaunās sistēmas viens no svarīgākajiem uzdevumiem ir samazināt jauno autovadītāju izdarīto likumpārkāpumu skaitu, tādēļ viņiem paredzētas stingrākas prasības. Arī maksimālais soda punktu skaits šoferiem, kuru stāžs nesasniedz divus gadus, būs mazāks.
Jelgavas rajona nodaļas priekšnieks atzinīgi vērtē to, ka par pamatu tiks izmantota izstrādāta (CSDD) sistēma. Tiek gatavota arī apmācības programma autovadītājiem, kas vēlēsies dzēst soda punktus.
V.Buividaitis ir informēts, ka punktu sistēmas citās Eiropas valstīs devusi labus rezultātus. Piemēram, Vācijā, kur tā darbojas jau vairākus gadus, ievērojami samazinājies ceļu satiksmes negadījumu skaits. Turklāt no 50 miljoniem autovadītāju uzskaites punktu reģistrā nonākuši 6 miljoni, bet tikai 17 000 savākuši maksimālo punktu skaitu un zaudējuši transportlīdzekļa vadītāja apliecības. CSDD speciālisti paredz: ja vien Ceļu policijai izdosies apkarot iespējamo korupciju, arī Latvijā jaunā sistēma spēs uzlabot drošību uz ceļiem.
Soda punktu sistēma paredz:
– iegūtie punkti ir spēkā divus gadus, pēc tam tie automātiski tiek dzēsti;
– atkārtotu pārkāpumu gadījumā punkti tiek summēti;
– sasniedzot noteiktu pārkāpumu punktu skaitu, autovadītājs tiek aicināts iziet teorētisko zināšanu un praktiskās vadīšanas iemaņu pilnveidošanas kursu;
– katram pārkāpumam tiek piemērots stingri fiksēts administratīvais naudas sods, tādējādi likvidēta iespēja vienpersoniski noteikt naudas sodu no – līdz;
– par sevišķi bīstamiem pārkāpumiem joprojām var arī atņemt autovadītāja apliecību;
– punkti netiek reģistrēti par sīkiem pārkāpumiem – drošības jostu nepiesprādzēšanu, tuvo gaismu nelietošanu u.tml.