Pirmdiena, 15. decembris
Johanna, Hanna, Jana
weather-icon
+2° C, vējš 2.38 m/s, R-DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Izvērtē kritiski, pirms apskaud interneta slavenības!

“Samsung
Skola nākotnei” un Kultūras ministrijas veiktā aptauja atklāj, ka 71 procents
Latvijas jauniešu seko līdzi video blogeru un “Instagram” slavenību aktivitātēm
tiešsaistē, turklāt teju trešdaļa paši vēlētos par tādiem kļūt. Eksperti uzsver
– lai “neuzķertos” uz influenceru “skaistās dzīves” ierakstiem, kritiski
jāizvērtē interneta saturs.

“Aptaujā
jaunie cilvēki minējuši, ka influenceru saturu skata, lai kavētu laiku un
izklaidētos. Tomēr daudzi arī atzinuši, ka interneta slavenību viedoklis palīdz
viņiem pieņemt lēmumus par to, kam ticēt, ko uzskatīt par pareizu, kas ir un
kas nav stilīgi. Vēlme sekot līdzi atpazīstamiem cilvēkiem ir saprotama, tomēr
jāpatur prātā, ka tiešsaistē mēdzam atspoguļot labākos dzīves brīžus un
glaimojošākos pašportretus, kas ne vienmēr ataino patieso ikdienu,” uzsver Egle
Tamelīte, “Samsung Skola nākotnei” iniciatīvas vadītāja Baltijā.

“Puse
jauniešu atzīst, ka, sekojot citu cilvēku sociālo tīklu aktivitātēm, ir
izjutuši skaudību. Pirms izlemt, kam ticēt un ko uzskatīt par stilīgu,
jauniešiem būtu jāizvērtē, ar kādu mērķi saturs radīts,” papildina E.Tamelīte.

“Influenceru,
viedokļu līderu, “YouTube” slavenību satura patērēšana nav nekas slikts un
dažkārt tai ir ne tikai izklaidējoša, bet arī izglītojoša funkcija. Svarīgi ir
prast šo saturu kritiski izvērtēt, apzināties atšķirību starp žurnālistiem un
citiem cilvēkiem, kuri arī ar ekrāna starpniecību pauž kādus vēstījumus.

Profesionāliem
žurnālistiem ir pienākums ievērot žurnālistikas standartus, ētikas kodeksu,
nodalīt viedokļus no faktiem, ziņas no reklāmām. Influenceri ne vienmēr iekļauj
norādi par apmaksātiem sociālo mediju ierakstiem,” saka Kultūras ministrijas
Mediju politikas nodaļas eksperte Klinta Ločmele.

Daļa
jauniešu tomēr apzinās interneta satura ēnas puses. 30 procenti atzinuši, ka,
caurskatot influenceru veidoto saturu, viņus kaut kas kaitina vai neapmierina.
Kā piemēri minēti agresīvais mārketings un sponsorētie ieraksti, naida runa,
dalīšanās ar nepārbaudītu informāciju un perfektās dzīves ilūzijas radīšana,
kas sekotājiem liek iedzīvoties kompleksos.

12 procenti jauniešu apgalvo, ka jau šobrīd sevi uzskata par
influenceriem, bet teju trešdaļa par interneta slavenībām vēlētos kļūt.
Jauniešus motivē vēlme sadarboties ar slaveniem zīmoliem, saņemot bezmaksas
produktus un dāvanas, kā arī iespēja dalīties ar savu viedokli, tādējādi
palīdzot citiem veikt labākus pirkumus vai vienkārši iedvesmot un likt justies
labāk.

Visbiežāk
jaunieši influenceru veidoto saturu aplūko video koplietošanas vietnē “YouTube”
(93 procenti), 68 procenti slavenību ievietotās fotogrāfijas un video apskata “Instagram”,
bet tikai aptuveni piektdaļa jauniešu aplūko ierakstus “Facebook” un “Twitter”.
90 procenti tiešsaistes saturu patērē angļu valodā, puse aptaujāto – latviešu
valodā, bet 45procenti – krievu valodā.

Jauniešu
intereses ir dažādas, un tiek patērēts ļoti daudzveidīgs saturs – 53 procentus
interesē dažādi hobiji, 46 procentiem – sports, 43 procentiem – sadzīve, 40
procentiem – veselīgs dzīvesveids, 39 procentiem – mode, 32 procentiem – padomi
izglītības procesā, datorspēles vai skaistumkopšana, 28 procentiem – politika
un starptautiskās attiecības, bet 27 procentiem – attiecību veidošana.

Tikpat
daudzveidīgi ir arī influenceri, kurus kā TOP3 iecienītākos minējuši jaunieši.
Vairākkārt minēti, piemēram, zviedru “YouTube” zvaigzne un komiķis Pewdiepie,
amerikāņu “YouTube” zvaigzne Shane Dawson, kā arī pašmāju interneta slavenības
Evelīna Pārkere, Rojs Rodžers, un Niklavs.m.

Plašāk par projektu: www.skolanakotnei.lv

Iespēja
uzzināt jaunāko: www.facebook.com/samsungskolanakotnei

 

Foto: publicitātes

 

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.