No
2030.gada valstspilsētu sabiedriskajam transportam būs jāizmanto
vismaz 50% atjaunojamā enerģija, paredz Vienotajā tiesību aktu
projektu izstrādes un saskaņošanas (TAP) portālā Ekonomikas
ministrijas (EM) ievietotais Transporta enerģijas likums.
Tādu
pašu prasību – par 50% atjaunojamo energoresursu izmantošanu –
plānots noteikt arī citiem pašvaldību izmantotajiem
transportlīdzekļiem, izņemot transportlīdzekļus, ko izmanto
operatīvo darbību veikšanai un ko izmanto meklēšanas, glābšanas
un neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanas procesā.
EM
norāda, ka izstrādātā likuma mērķis ir veicināt cilvēku
veselībai un apkārtējai videi drošu transporta enerģijas apriti,
veicināt atjaunojamās enerģijas izmantošanu transportā un
veicināt atjaunojamās enerģijas piedāvājumu un pieprasījumu
tirgū, kā arī nodrošināt alternatīvās degvielas
infrastruktūras attīstību un sabiedrības informētību par
pieejamiem un izmantojamajiem transporta enerģijas veidiem, lai
sekmētu ilgtspējīgu tautsaimniecības attīstību un veicinātu
siltumnīcefekta gāzu emisiju un gaisa piesārņojošo vielu emisiju
samazināšanu.
Likums
paredz definēt prasības, kas jāievēro veicot transporta enerģijas
apriti, tostarp tirdzniecību, par šo prasību ievērošanu un
izpildi atbildīgās personas, par šo prasību uzraudzību
atbildīgās institūcijas un to kompetenci, sankcijas par likuma
prasību pārkāpšanu, kā arī pienākumu Ministru kabinetam
noteikt ar likuma īstenošanu saistītus detalizētākus noteikumus.
Jaunais
likums paredzēts kā jumta regulējums transporta enerģijas jomā,
kas precizē un paplašina šobrīd labi iedzīvinātās, bet ne
vienmēr skaidrās, bieži neelastīgās normas attiecībā uz
transporta enerģijas – degvielu, alternatīvo degvielu un
biodegvielu, tirgus uzraudzību, degvielu apritē iesaistīto personu
tiesībām un pienākumiem.
Ar
likumu plānots noteikt konkrētus atļautos attālumus starp
dažādiem uzlādes un uzpildes punktiem dabai draudzīgiem
energoresursiem transportam. Piemēram, attiecībā uz dabasgāzes
uzpildes punktiem, veidojot saspiestās dabasgāzes piegādes tīklus
mehāniskajiem transportlīdzekļiem, būtu jānodrošina, ka vidējam
attālumam starp saspiestās dabasgāzes uzpildes punktiem vajadzētu
būt aptuveni 150 kilometri, bet sašķidrinātās dabasgāzes
uzpildes punktiem – aptuveni 400 kilometri.
Tāpat
attiecībā uz uzlādes punktiem tiek noteikts, ka jauni uzlādes
punkti būs jāuzstāda Eiropas transporta tīkla (TEN-T) pamattīklā,
valstspilsētu pašvaldību teritorijā un to kaimiņu novadu
teritorijā, kā arī blīvi apdzīvotās teritorijās.
Vienlaikus
likumprojektā noteikts, ka no 2024.gada 95. markas benzīnu būs
atļauts realizēt tikai tad, ja tam ir pievienota biodegviela vai
modernā biodegviela vai biodegviela kopā ar moderno biodegvielu ne
mazāk kā 9,5 tilpumprocentu apjomā no kopējā maisījuma tilpuma.
Biodegvielas piemaisījumam 98. markas benzīnā būs jābūt 5
tilpumprocentu apmērā, bet dīzeļdegvielā – 6,5 tilpumprocentu
apjomā.
Foto: no arhīva