Šonedēļ pilnsabiedrība “JKP” ar izglītojošās kampaņas “Šķiro pats un māci citiem” aktivitātēm viesojās Jelgavas 4. vidusskolā. Pasākuma gaitā trešās klases skolēni iesaistījās radošajās darbnīcās, lai mācītos pareizi šķirot atkritumus, izzināt atkritumu pārstrādes posmus un uzzināt, kas ir aprites ekonomika, informē “JKP”.
“Mēs paši radām vidi, kurā dzīvojam. Mūsu dzīvesveids, ikdienas ieradumi un attieksme var palīdzēt saudzēt vidi vai otrādi – radīt kaitējumu. Šajā pasākuma reizē ar radošām aktivitātēm jaunajai paaudzei rādījām dabai draudzīgo pieeju – kā pareizi šķirot atkritumus, kā izvērtēt savus ieradumus iepakojuma pārmērīgai izmantošanai, kā sadzīvē dot priekšroku pārstrādājamiem materiāliem,” stāsta pilnsabiedrības “JKP” pārstāvji, papildinot: lai gan 70% skolēnu atzina, ka ikdienā ar vecākiem šķiro atkritumus un viņiem šis process nav svešs, pasākumā iegūtas padziļinātas zināšanas, tostarp, par atkritumu iepakojuma sastāva noteikšanu pēc apzīmējumiem.
Ar mērķi nostiprināt teoriju, skolēni piedalījās dažādās radošās darbnīcās. Piemēram, pa grupām ar klasesbiedriem šķiroja atkritumus trīs veida konteineros un mācījās, kā pareizi placināt atkritumus pirms tos ievietot konteinerā. Pasākuma favorīta nodarbes bija arī eksperimenti. Piemēram, šķīdinot putupolistirolu organiskajā šķīdinātājā, skolēni redzēja, kā procesā veidojas lipīga un staipīga masa, kuru iespējams izmantot kā līmi.
Tas bija uzskatāms piemērs tam, kā sadzīvē otro elpu var iegūt pārstrādātie materiāli. Savukārt, runājot par vides piesārņojumu un izaicinājumiem nākotnē, notika eksperiments “Noķer mikroplastmasu”. Ar kafijas filtru palīdzību bērniem bija iespēja “izķert” iepriekš sagatavotā šķietami caurspīdīgā šķīdumā paslēptos mikro atkritumus. Skolēni uzzināja, cik kaitīgs ūdens iemītniekiem var būt piesārņojums, kas rodas no notekūdeņos nonākušajiem mikro atkritumiem.
Pasākuma izskaņā lielākā daļa skolēnu atzina, ka ir pārsteigti, cik daudzveidīgi iespējams izmantot pārstrādātos materiālus, kā arī solīja turpmāk pievērst lielāku uzmanību prasmīgai šķirošanai. Jo īpaši, nepieļaut arī pieaugušo visbiežāk pieļauto kļūdu – vienreizlietojamo trauku izmešanu iepakojuma konteinerā.
“Radošās darbnīcas bērniem bija lieliska iespēja praksē redzēt šķirošanas procesā pieļautās kļūdas un saprast šķirošanas nozīmi kopumā. Tā viennozīmīgi ir iedvesma mainīt pieeju un ikdienā tam pievērst lielāku uzmanību,” pasākuma noslēgumā vērtē Jelgavas 4. vidusskolas 3.c klases audzinātāja Ritma Tautere, papildinot, ka izglītības iestādei ir Ekoskolas statuss, tādēļ arī ikdienas mācību procesā skolēni regulāri pievēršas vides jautājumiem. Piemēram, tuvākajā laikā klase veiks pētniecisko darbu, apglabājot skolas teritorijā dažāda veida atkritumus, lai vēlāk pētītu, cik ilgā laikā tie sadalīsies dabā.
Jāpiebilst, ka šonedēļ Latvijas Ekoskolās, kuru starpā ir arī Jelgavas 4. vidusskola, notiek Ekoskolu rīcības dienas, kuru mērķis ir vērst uzmanību nozīmīgām vides problēmām un ikvienu rosināt uz rīcību, kas var palīdzēt šīs problēmas mazināt. Ar izglītojošo kampaņu pilnsabiedrība “JKP” vēlējās sniegt savu atbalstu bērnu zināšanu pilnveidē atkritumu šķirošanas jomā.
Foto: “JKP”
Reklāma